ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پژوهشگران از احتمال مرگ نجات‌یافتگان از ابتلای شدید به کرونا پس از یک سال خبر می‌دهند

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد افرادی که از ابتلای شدید به کووید-۱۹ نجات پیدا کرده‌اند، معمولا هزینه سنگینی بابت آن می‌پردازند. طبق این پژوهش، احتمال اینکه نجات‌یافتگان کرونا پس از ۱۲ ماه جان خود را از ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۴ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد افرادی که از ابتلای شدید به کووید-۱۹ نجات پیدا کرده‌اند، معمولا هزینه سنگینی بابت آن می‌پردازند. طبق این پژوهش، احتمال اینکه نجات‌یافتگان کرونا پس از ۱۲ ماه جان خود را از دست بدهند، بیش از دو برابر کسانی است که تست کرونای آن‌ها منفی شده است. علاوه بر این، مشخص شد که این احتمال برای افراد کمتر از ۶۵ سال حتی بیشتر است.

محققان دانشگاه فلوریدا می‌گویند که همچنان باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتیجه قطعی اعلام شود. با این حال، این مطالعات تاکنون نشان دادند که علائم این بیماری حتی بعد از پاکسازی کامل بدن در افراد دیده می‌شود و کسانی که بستری شده بودند، بیشتر به چنین سرنوشتی دچار شدند.

محققان دانشگاه فلوریدا در تابستان امسال مقاله‌ای منتشر کردند که نشان می‌داد افرادی که بستری شده بودند و نجات یافتند، احتمال اینکه با گذشت شش ماه از بهبودی دوباره بستری شوند، زیاد است. حتی مشخص شد این احتمال در افرادی که شدت ابتلای بیشتری داشتند نیز بیشتر است.

در این مرکز بهداشت چیزی حدود ۱۴ هزار بیمار تحت نظارت قرار گرفتند که ۱۷۸ نفر بیماری شدیدی داشتند، در ۲۴۶ نفر این بیماری خفیف بود و تست کرونای باقی افراد منفی شد و به دلایل دیگری بیمار شده بودند. در این مطالعه عوامل دیگری مثل سن و جنسیت نیز درنظر گرفته شد.

نتیجه این تحقیق نشان داد احتمال اینکه افراد نجات‌یافته از ابتلای شدید به کورنا بعد از ۱۲ ماه ​جان خود را از دست بدهند، ۲.۵ برابر افرادی بود که تست کرونای آن‌ها منفی شده بود. بیش از ۵۲ درصد افرادی که شدیدا به این بیماری مبتلا شده بودند، در یک سال جان خود را از دست دادند. با این حال، هیچ خطری برای افرادی که شدت ابتلای آن‌ها خفیف و یا معمولی بود، گزارش نشده است.

این نتایج نشان می‌دهند که خطر بیماری کووید-۱۹ تنها در زمان ابتلا به آن نیست و می‌تواند بعد از آن هم افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

حدود ۲۰ درصد این مرگ و میرهای پس از ابتلا، به مشکلاتی در سیستم تنفسی و یا سیستم قلبی-عروقی آن‌ها، جایی که ویروس کرونا به آن‌ها آسیب می‌زند، مربوط می‌شد. با این حال، تمام علائم ابتلای شدید به کووید-۱۹ به دلیل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به ویروس بود.

با اینکه این مرگ و میرها مستقیما به کووید-۱۹ مرتبط نیستند، این داده‌ها نشان می‌دهد که مشکلات بیولوژیکی و استرس فیزیولوژیکی از این بیماری تاثیر بسزایی در این نتایج داشتند. علاوه بر این، احتمال ایجاد بیماری شدید در افراد بالای ۶۵ سال بیشتر است، اما در این مطالعه و با شرایط ذکر شده، میزان مرگ و میر در افراد زیر ۶۵ سال بسیار بیشتر بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۱۵ آذر ۱۴۰۰

    یک جوری این ویروس طراحی کردن که نیمی از جمعیت جهان کم کنند دیگه هی اپدیتش میکنند تا به خواسته خودشون برسند تا ۱۰ سال دیگه ما دستمون بند این ویروس

مطالب پیشنهادی