ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سازمان بهداشت جهانی خبر داد: وجود واکسن تقلبی آسترازنکا در بازار سیاه ایران

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در اطلاعیه‌ای از کشف واکسن کرونا تقلبی آسترازنکا در ایران خبر داده است. این واکسن‌ها در ماه اکتبر (مهر و آبان) به‌صورت غیرقانونی درون شیشه‌های دست دوم واکسن آسترازنکا پر شده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در اطلاعیه‌ای از کشف واکسن کرونا تقلبی آسترازنکا در ایران خبر داده است. این واکسن‌ها در ماه اکتبر (مهر و آبان) به‌صورت غیرقانونی درون شیشه‌های دست دوم واکسن آسترازنکا پر شده و در بازار سیاه فروخته شده‌اند.

در اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی ذکر شده که شرکت داروسازی آسترازنکا تقلبی بودن این واکسن‌ها را تایید کرده است. نمونه‌های موجود در خارج از زنجیره تامین قانونی و برنامه‌های رسمی واکسیناسیون وزارت بهداشت ایران توزیع شده‌اند.

این واکسن‌ها درون شیشه‌های مصرف‌شده‌ای پر شده‌اند که پس از استفاده دور انداخته می‌شوند. در پوشش فلزی شیشه‌ها آثار دستکاری روی درب ویال‌ها دیده می‌شود. این پوشش به منظور پر کردن دوباره شیشه‌ها توسط افراد ناشناس برداشته و بعد دوباره کار گذاشته شده است. تشخیص این واکسن‌ها از واکسن‌های اصلی شرکت آسترازنکا کار سختی است. به همین خاطر، WHO مدعی است این احتمال وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به‌صورت تصادفی وارد برنامه واکسیناسیون رسمی کشور شده باشد.

واکسن کرونا از مراجع معتبر تهیه شود

دورریزی نامناسب یا غیرایمن ویال‌ها ریسک جمع‌آوری و پر کردن مجدد شیشه‌های واکسن را به وجود می‌آورد. سازمان بهداشت توصیه کرده که کشورها با رعایت حداکثر سخت‌گیری به خرید و توزیع واکسن ویروس کرونا از منابع رسمی پرداخته و پیگیر معدوم‌سازی دقیق ویال‌های مصرف‌شده باشند.

استفاده از واکسن‌های تقلبی می‌تواند ریسک قابل توجهی برای جامعه به دنبال داشته باشد و فشار زیادی به سیستم‌های بهداشت وارد کند. سازمان بهداشت جهانی برای تشخیص شیشه‌های تقلبی توجه به موارد زیر را توصیه کرده است:

  • وجود خط و خش یا آثار دستکاری روی ویال‌ها
  • مخدوش بودن برچسب
  • وجود تورفتگی، خط و خش یا شکستگی در پوشش فلزی بالای ویال‌ها
  • مشاهده ذرات خارجی درون ویال‌ها
  • علائم دستکاری تاریخ انقضا
  • عدم مطابقت تاریخ انقضای روی ویال‌ها با تاریخ انقضای بسته

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اگر واکسن تقلبی آسترازنکا را مصرف و عوارض جانبی شدیدی مشاهده کردید، بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه و با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • expert_developer
    expert_developer | ۱۵ آذر ۱۴۰۰

    نشد یک کاری در این مملکت انجام بشه و توش دروغ و تقلب اتفاق نیوفته. رحمت بر اون که دعا کرد خدا ایران رو از دشمن و خشکسالی و دروغ حفظ کنه و لعنت بر اون کسانیکه چنین باعث سقوط اخلاقی مردم شدند.

مطالب پیشنهادی