ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

افشای قرارداد ۲۷۵ میلیارد دلاری اپل و چین: سرمایه‌گذاری در ازای حمایت‌های دولتی

گزارشی تازه می‌گوید مدیرعامل اپل «تیم کوک» در سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری عظیمی به مبلغ ۲۷۵ میلیارد دلار انجام داده تا رابطه مستحکمی میان این شرکت و مقامات دولت چین ایجاد کند. اپل با کمک به ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

گزارشی تازه می‌گوید مدیرعامل اپل «تیم کوک» در سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری عظیمی به مبلغ ۲۷۵ میلیارد دلار انجام داده تا رابطه مستحکمی میان این شرکت و مقامات دولت چین ایجاد کند. اپل با کمک به این کشور از مزایایی برخوردار شده که سایر شرکت‌های خارجی هرگز حتی امید دستیابی به آن‌ها را نداشته‌اند.

نشریه The Information در گزارشی مفصل از طریق مصاحبه با منابع آگاه و دسترسی به اسناد داخلی اپل درباره سفرهای مکرر تیم کوک به چین در اواسط دهه ۲۰۱۰، از امضای قراردادی به ارزش ۲۷۵ میلیارد دلار میان اپل و چین خبر داده است. این قرارداد به منظور جلب رضایت دولت چین برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و آموزش نیرو در این کشور امضا شده است.

هدف از این قرارداد پنج ساله جلوگیری یا کاهش اقدامات قانونی و رگولاتوری توسط دولت چین علیه اپل بود، اقداماتی که می‌توانست بر فعالیت‌ها و تجارت این شرکت در خاک این کشور اثر بسزایی داشته باشد. اپل به عنوان بخشی از این قرارداد وعده داده بود که از تامین‌کنندگان چینی بیشتر قطعه بخرد، با شرکت‌های نرم‌افزاری چین قرارداد ببندد، با دانشگاه‌های چینی همکاری داشته باشد و به‌طور مستقیم در شرکت‌های فناوری چینی سرمایه‌گذاری کند.

تیم کوک

اپل موظف به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های چینی بود

بر طبق این قرارداد اپل می‌بایست سالانه میلیاردها دلار بیشتر از قبل در چین هزینه می‌کرد و بخشی از این بودجه صرف ساخت خرده‌فروشی‌ها، مراکز تحقیق و توسعه و پروژه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر می‌شد. گزارش حاضر می‌گوید کوپرتینویی‌ها تاکنون به بخش عمده تعهدات خود عمل کرده‌اند و از حمایت‌های ویژه دولت چین برخوردار شده‌اند.

این قرارداد در صورت عدم مخالفت طرفین می‌تواند به‌صورت خودکار به مدت یک سال اضافه یعنی تا ماه مه ۲۰۲۲ تمدید شود. غول فناوری آمریکایی نسبت به سایر همتایان خود عملکرد بسیار بهتری در چین داشته و نشریه «اینفورمیشن» بخش عمده این اتفاق را تحت تاثیر قدرت لابی‌گری، مذاکره و رابطه‌سازی‌های تیم کوک می‌داند. در واقع اثر توانایی‌های کوک در موفقیت‌های بین‌المللی اپل آن‌چنان بالا تلقی می‌شود که برخی از مدیران ارشد این شرکت نگرانند در صورت کناره‌گیری او از سمت مدیرعاملی، آینده اپل به خطر بیفتد.

چین یکی از بزرگ‌ترین بازارهای مصرفی دنیاست اما اقتصاد و دولت آن نسبت به کشورهای غربی تحت قوانین بسیار متفاوتی اداره می‌شود. در نتیجه، عقد چنین قراردادهایی توسط شرکت‌های خارجی در این کشور اتفاق عجیبی نیست. با این حال، اکثر قراردادها تا این اندازه محرمانه نیستند. گفته می‌شود که ۱۹ درصد از فروش اپل مربوط به بازار چین است و این شرکت بزرگ‌ترین برند موبایل در این کشور محسوب می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی