ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

محققان استنفورد: افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا شدید قرار دارند

دانشمندان دانشگاه استنفورد به شواهدی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند در سلول‌ها و بافت چربی پنهان شده و فرد را به کووید-19 مبتلا کند. هرچند یافته‌های دانشمندان هنوز به طور رسمی ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

دانشمندان دانشگاه استنفورد به شواهدی دست پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند در سلول‌ها و بافت چربی پنهان شده و فرد را به کووید-19 مبتلا کند.

هرچند یافته‌های دانشمندان هنوز به طور رسمی در نشریه‌های علمی منتشر نشده است، اما می‌تواند سرنخ‌هایی را در مورد این بیماری ارائه دهد که چرا افراد مبتلا به چاقی بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا شدید و سایر عوارض آن هستند.

ویروس کرونا

نقش چاقی در ابتلا به ویروس کرونا

بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به عفونت شدید ناشی از ویروس کرونا سن است. اما حتی افراد جوان‌تر با سایر بیماری‌ها از جمله چاقی در معرض خطر بیشتری قرار دارند. به نظر می‌رسد افراد چاق نه تنها در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی و مرگ هستند، بلکه احتمالا در معرض خطر بیشتری از علائم مزمن گزارش شده پس از ابتلا قرار دارند که معمولا به عنوان «کووید طولانی» شناخته می‌شود.

بر اساس داده‌های مدل سازی شده‌ای که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها استناد شده است، چاقی می‌تواند در ۳۰ درصد از بستری‌های مربوط به کووید-۱۹ ایالات متحده در سال گذشته نقش داشته باشد.

با این وجود هنوز به طور کامل مشخص نشده که چرا این ویژگی خطر بیشتری را اضافه می‌کند. افراد چاق بیشتر احتمال دارد به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند که یک عامل خطرناک برای ابتلا به کرونا محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد حتی کسانی که دیابت ندارند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد نمونه‌هایی از بافت چربی افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته بودند، جمع آوری کردند و سپس وضعیت آن را پس از در معرض ویروس کرونا قرار دادن مشاهده کردند. آن‌ها متوجه شدند سلول‌های چربی بالغ که به عنوان آدیپوسیت شناخته می‌شوند و ماکروفاژها می‌توانند به طور کامل توسط کروناویروس آلوده شوند.

سپس ظاهرا این عفونت باعث ایجاد یک پاسخ التهابی قوی می‌شود که در آن مواد شیمیایی به نام سیتوکین تولید می‌شود که با کووید-۱۹ شدید مرتبط است. در نهایت آن‌ها موفق شدند نشانه‌های از RNA ویروس کرونا را در بافت چربی جمع‌آوری شده از افرادی که بر اثر ویروس کرونا مرده بودند و همچنین شواهدی از التهاب در آن پیدا کنند.

با این وجود، در حال حاضر باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا نقش سلول‌های چربی آلوده به ویروس کرونا، در ایجاد بیماری مشخص شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی