ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

دستاورد شیمیایی ضد پیری سبب افزایش طول عمر شد

مبارزه برای یافتن مواد شیمیایی ضدپیری و محصولاتی که می‌تواند به جوان ماندن و کاهش اثرات پیری کمک کند، سال‌هاست که ادامه دارد. با اینکه شواهد یافت شده تاکنون نشان می‌دهد نمی‌توانیم پیری را معکوس ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

مبارزه برای یافتن مواد شیمیایی ضدپیری و محصولاتی که می‌تواند به جوان ماندن و کاهش اثرات پیری کمک کند، سال‌هاست که ادامه دارد. با اینکه شواهد یافت شده تاکنون نشان می‌دهد نمی‌توانیم پیری را معکوس کنیم، دانشمندان در جستجوی گزینه‌های مختلف به ماده شیمیایی کمک کننده‌ای دست یافتند.

این ماده شیمیایی که از عصاره هسته انگور بدست آمده است، پس از آنکه بر روی موش‌ها مورد آزمایش قرار گرفت، نتایج جالبی را نشان داد.

براساس مطالعات انجام شده، این ماده توانست سلول‌هایی که معمولا با پیری مرتبط هستند را از بین ببرد. بدن ما با افزایش سن، تعداد بیشتری از این سلول‌ها را تولید می‌کند که به آن‌ها سلول‌های پیری می‌گویند. دانشمندان پیش از این در تحقیقات خود اعلام کرده بودند که افزایش این سلول‌ها در بدن با ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی پوکی استخوان ارتباط دارد.

برای آزمایش میزان اثربخشی این ماده، 171موش با حداقل 2 سال سن مورد آزمایش قرار گرفتند. این موش‌ها هر دو هفته یکبار تحت تزریق PCC1 قرار می‌گرفتند و این کار تا پایان عمرشان ادامه داشت.

با تزریق این ماده شیمیایی دانشمندان دانشگاه «آکادمی علوم چین» در شانگهای توانستند تعداد این سلول‌ها را به حداقل برسانند. در مورد موش‌های جوان دیده شد که این ماده می‌تواند شرایط فیزیکی و جسمانی آن‌ها را ارتقا بخشد. آن‌ها همچنین دریافتند که این ماده شیمیایی ضدپیری می‌تواند در کاهش اندازه تومور‌ها هنگام استفاده از شیمی درمانی عملکرد موثری داشته باشد. درنهایت نشان داده شد که این ماده می‌تواند عمر موش‌های پیر را تا 9% افزایش دهد.

دانشمندان این ماده را «پروسیانیدین C1» یا «PCC1» نامیدند. اما نکته مهم میزان غلظت این ماده است. در غلظت‌های کم، این ماده می‌تواند از افزایش تعداد سلول‌های پیری جلوگیری کند. اما در غلظت‌های بیشتر سلول‌های پیری کشته می‌شوند و این درحالی است که سلول‌های جوان در این فرآیند آسیبی نمی‌بینند.

با انجام آزمایش‌ها، محققان همچنان دریافتند که PCC1 به‌طور کامل سلول‌های جوان‌تر را نادیده می‌گیرد. از آنجا که این ماده شیمیایی هیچ اثر منفی بر روی سلول‌هایی که هنوز به آن‌ها نیاز داریم، ندارد، می‌تواند به عنوان عصاره جادویی افزایش عمر معرفی شود. البته این ماده نیاز به آزمایشات بیشتری دارد و در گام بعدی باید اثرات آن را بر روی انسان مورد بررسی قرار داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی