ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بنیان‌گذار بیون‌تک: احتمالا به دوز چهارم واکسن کرونا هم نیاز داریم

شیوع جهش جدید ویروس کرونا امیکرون باعث شد کشورها به فکر تغییر استراتژی در واکسیناسیون بیفتند. حالا مدیرعامل بیون‌تک در مصاحبه‌ای توضیح داده که چرا کشورها باید سریع‌تر دوز تقویتی را تزریق کنند و به ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۲

شیوع جهش جدید ویروس کرونا امیکرون باعث شد کشورها به فکر تغییر استراتژی در واکسیناسیون بیفتند. حالا مدیرعامل بیون‌تک در مصاحبه‌ای توضیح داده که چرا کشورها باید سریع‌تر دوز تقویتی را تزریق کنند و به چه دلیل احتمالا به دوز چهارم هم نیاز پیدا خواهیم کرد.

«اوگور شاهین» که به همراه همسرش «اوزلم تورچی» شرکت بیون‌تک را در آلمان تاسیس کرده و به واسطه واکسن فایزر/بیون‌تک در دوره همه‌گیری نقش مهمی پیدا کرده است، به‌تازگی با نشریه اشپیگل مصاحبه‌ای داشته و درباره موضوعات گوناگونی حرف زده است. در ادامه بخشی از این مصاحبه را می‌خوانید.

آقای شاهین، وقتی درباره واریانت امیکرون شنیدید، نگران نشدید؟

«البته که نگران شدم. واریانت امیکرون یک اتفاق غیرمنتظره بود و ابتدا باید می‌فهمیدیم که با چه شرایطی روبرو هستیم. در روزهای اول معلوم نبود که با چه چیزی طرفیم. نمی‌دانستیم امیکرون یک گونه گریز است که توانایی فرار از سیستم ایمنی را دارد یا نه. خوشبختانه بعدا معلوم شد که این واریانت را فقط تا حدی می‌توان یک گونه گریز در نظر گرفت، و این مسئله به‌طور کلی با واکسیناسیون قابل کنترل است.»

تحقیقات شما نشان می‌دهد افرادی که حداقل سه دوز از واکسن را دریافت کرده باشند، تا حد مناسبی در برابر بیماری ایمن می‌شوند. این نتیجه برایتان غافل‌گیرکننده بود؟

«ما پنج الی شش سناریو را در نظر گرفته بودیم. نتایج اولیه‌ای که به دست آمده بهترین نتیجه‌ای است که انتظارش را داشتیم. بر طبق داده‌های اولیه، سه دوز واکسن تا حد زیادی ویروس را خنثی می‌کند. در آینده داده‌های بیشتری درباره قدرت ایمنی و دوام آن به دست می‌آید.»

چند ماه بعد از دوز دوم باید دوز تقویتی را دریافت کرد؟ تا مدت‌ها گفته می‌شد باید شش ماه صبر کرد. ولی حالا با افت کارایی دو دوز اول این فاصله کمی زیاد به نظر می‌آید.

«اوضاع تغییر کرده است. در خصوص سویه کرونا امیکرون دو دوز به تنهایی نمی‌تواند محافظت کافی ایجاد کند. اگر گسترش امیکرون ادامه داشته باشد، از نظر علمی منطقی است که پس از فقط سه ماه دوز تقویتی تزریق شود. این سازوکار در بریتانیا اجرایی شده است. ولی ما در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیستیم.»

اوگور شاهین
اوگور شاهین

نیاز به دوز چهارم واکسن کرونا

با این حساب احتمالا هر کسی که حالا دوز سوم را می‌زند حداقل در ابتدای تابستان به یک دوز تقویتی دیگر نیاز پیدا می‌کند. و در آن صورت، با توجه به این که دستیابی به محافظت کامل نیازمند سه دوز است، دوز چهارم تازه دوز تقویتی واقعی خواهد بود.

«بله، اگر امیکرون به گونه شایع تبدیل شود، این گزاره درست است. منتها دوز چهارم می‌تواند واکسنی باشد که به‌طور ویژه برای کرونا امیکرون توسعه می‌یابد.»

قدم بعدی چیست؟ شما مشغول توسعه واکسن مخصوص واریانت امیکرون هستید، اما تولید انبوه چه زمانی آغاز می‌شود؟

«در حال حاضر چندین گونه از کرونا امیکرون وجود دارد و هنوز مشخص نیست که کدام یک غالب می‌شود و مورد هدف واکسن قرار می‌گیرد.»

آیا این احتمال وجود دارد که اصلا نیازی به واکسن جدید نداشته باشیم و دوز تقویتی واکسن فعلی استفاده شود؟

«باید منتظر باشیم و ببینیم امیکرون به گونه غالب تبدیل می‌شود یا نه. باید ببینیم نتیجه تحقیقات چه خواهد بود. چند هفته دیگر زمان لازم است تا پاسخ همه این سوالات را بیابیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی