ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طبق اسناد محرمانه اپل، سونی قصد آوردن سرویس PS Now به موبایل‌ها را داشته است

در سال ۲۰۱۷ و پیش از آنکه اپل قوانین داخلی خود را برای سرویس‌های بازی ابری روی آیفون وضع کند، سونی درحال آماده‌سازی خود برای ارائه سرویس PS Now روی گوشی‌های هوشمند بوده است. سرویس ...

امیرحسین امام‌جمعه
نوشته شده توسط امیرحسین امام‌جمعه | ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

در سال ۲۰۱۷ و پیش از آنکه اپل قوانین داخلی خود را برای سرویس‌های بازی ابری روی آیفون وضع کند، سونی درحال آماده‌سازی خود برای ارائه سرویس PS Now روی گوشی‌های هوشمند بوده است.

سرویس PS Now در ابتدا برای ارائه بازی‌های کنسول‌های PS2 و PS3 روی تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه‌های پخش خانگی و پلی‌استیشن ویتا در نظر گرفته شده بود، اما به صورت ناگهانی در سال ۲۰۱۷ تمرکز خود را روی پلی‌استیشن ۴ و رایانه‌های شخصی محدود کرد و سایر پلتفرم‌ها را به باد فراموشی سپرد. بدون شک این سرویس یکی از مهم‌ترین و عظیم‌ترین شاخه‌های مجموعه سرگرمی سونی در سال‌های اخیر بوده است که به تازگی پشتیبانی از استریم 1080p را به PS5 افزوده، اما هیچ وقت سیستم عامل‌های موبایل مثل اندروید و iOS به همراه مک اواس حضور نداشته است.

براساس اسناد محرمانه اپل که در طی جدال حقوقی این شرکت با اپیک گیمز توسط نشریه ورج شناسایی شده است، کوپرتینویی‌ها از قصد سونی برای آوردن PS Now به عرصه گوشی‌های هوشمند اطلاع داشتند. اپل در آن زمان می‌دانسته است که نسخه مخصوص موبایل یک سرویس بازی ابری برای کاربران پلی استیشن توسعه یافته که امکان استریم بیش از ۴۵۰ بازی PS3 در ابتدای کار را داشته است و بازی‌های PS4 نیز در ادامه به آن افزوده می‌شد. اگرچه در اواسط سال ۲۰۱۷ تعداد محدودی از بازی‌های PS4 در اختیار کاربران سرویس مذکور قرار گرفت، اما سند اپل تاکید دارد که در ابتدا تنها عناوین PS3 قابل بازی خواهند بود؛ در نتیجه این مسئله نشان می‌دهد اپل اطلاعات کاملی از مسیر حرکت سونی دریافت نکرده بوده است.

اما چرا به چنین موضوعی در اسناد اپل اشاره شده است؟ به نظر می‌رسد که اپل در حین یک ارائه برای توضیح طرح‌های آینده خود پیرامون سرویس‌های بازی ابری، به داده‌های مرتبط با سونی نیز اشاره کرده است. البته دو سال طول کشید تا اپل به صورت رسمی سرویس آرکید را معرفی کند و در آن زمان درحال مذاکره با ۳۰ استودیوی برتر بازی بوده است تا بتواند بیشترین تعداد عناوین را به سرویس خود اضافه نماید.

در سال‌های اخیر گمان می‌رفت که سونی فرصت بزرگ خود را برای تبدیل شدن به بازیگر پیشرو در عرصه بازی‌های ابری از دست داده است؛ درحالی که به عنوان اولین شرکت توانست پتانسیل بزرگ این صنعت را دریابد و در ادامه استارتاپ‌های مهمی مانند Gaikai و Online را خریداری کند که نقش بسزایی در اثبات و گسترش چنین ایده‌ای داشتند.

البته با وجود مقاومت شدید اپل نسبت به بازی‌های ابری در اپ استور، به نظر می‌رسد که سونی هنوز ناامید نشده است. گفته می‌شود که ژاپنی‌ها در حال کار روی پروژه اسپارتاکوس هستند که هدف آن، ترکیب بازی‌های ابری با اشتراک پلی استیشن پلاس است و می‌توانید عناوین قدیمی و خاطره‌انگیز PS1 یا حتی بازی‌های پیشرفته PS5 را در اختیار کاربران خود قرار دهد. در سوی دیگر ممکن است سونی روی فروش بیشتر کنسول‌های خانگی تمرکز کند و کاربران را به استفاده از قابلیت PS Remote Play ترغیب نماید. به کمک ویژگی گفته شده می‌توان اقدام به استریم بازی‌ها روی طیف وسیعی از دستگاه‌های اپل و محصولات اندرویدی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی