ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

پایان جریمه‌های یک میلیون تومانی مربوط به محدودیت‌های کرونا؛ هیچ شهری دیگر در وضعیت قرمز کرونایی نیست

درپی گسترش بیماری کرونا و رشد مبتلایان و تلفات این بیماری ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیلی دو هفته‌ای اصناف غیر ضروری را تصویب کرد. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۵

درپی گسترش بیماری کرونا و رشد مبتلایان و تلفات این بیماری ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیلی دو هفته‌ای اصناف غیر ضروری را تصویب کرد. با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون این تعطیلات و ترددهای غیرمجاز در طول آن:

پایان جریمه‌های یک میلیون تومانی مربوط به محدودیت‌های کرونا [به روز رسانی] - آذر ۱۴۰۰

تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا در ایران از پایان جریمه‌های یک میلیون تومانی مربوط به محدودیت‌های کرونا خبر داد.

حسینی در این باره گفت: «خوشبختانه هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونایی نیست و این یعنی دیگر در حال حاضر جریمه یک میلیون تومانی نداریم و فقط جریمه‌های ۵۰۰ هزار تومانی شهرهای نارنجی پابرجا است.»

وی در ادامه گفت: «جریمه‌های رانندگی در جاده‌های بین شهری طرحی برای کاهش سفر در دوران اوج کرونا در ایران بود که بر اساس آن خروج پلاک‌های بومی و ورود پلاک‌های غیر بومی از شهرها با وضعیت قرمز کرونایی یک میلیون و از شهرها با وضعیت نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه به دنبال داشت.»

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: «گروهی از شهروندان به کارایی این جریمه‌ها انتقاد می‌کردند و از جمله می‌گفتند که این جریمه‌ها از نظر اقتصادی تبعیض ‌آمیز است و شرایط کاری قشر کارگر و کم‌ درآمد در آن در نظر گرفته نشده است.»

صدور ۷ میلیون قبض جریمه کرونایی؛ برخی خودروها ۱۰۰ بار جریمه شدند [به روز رسانی] - اردیبهشت 1400

سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد:

از ابتدای محدودیت‌های کرونایی، تا کنون حدود ۷ میلیون قبض جریمه صادر شده و برخی رانندگان خودروها حتی ۱۰۰ بار جریمه کرونایی شده‌اند.

با این که بسیاری از هموطنان با تذکر پلیس از سفر خود منصرف شدند و برگشتند اما متاسفانه ۳۰ درصد از هموطنان محدودیت‌های تردد را رعایت نمی‌کنند.

جریمه 500 هزار خودرو از 9 شب تا 4 صبح [به روز رسانی] - آذر 99

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اعلام کرد:

«نیروی انتظامی گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص مدیریت ترددهای جاده‌ای و شهری ارائه کرد که در این زمینه حدود ۵۰۰ هزار خودرو در بازه ساعت ۹ شب تا ۴ صبح جریمه شده‌اند.»

با احتساب مبلغ جریمه 200 هزار تومانی می توان برآورد که اجرای این طرح باعث کسب رقمی در حدود 100 میلیارد تومان برای نیروی انتظامی شده باشد.

حل مشکل تردد کرونایی با دریافت کدپلاک بومی فقط در 45 دقیقه [به روز رسانی] - آذر 99

سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در خصوص تغییر پلاک خودروها با توجه به منطقه و محل سکونت افراد اظهار داشت: «بر اساس ماده 6 آیین نامه راهنمایی و رانندگی اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پلاک مکلفند پس از گذشت حداکثر 10 روز از زمان تغییر محل اقامت، نشانی و کدپستی خود را به واحد شماره‌گذاری اعلام کنند؛ مسؤولیت قانونی مربوط به اطلاع ندادن محل اقامت به عهده مالک است.»

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا تصریح کرد: «بر اساس این ماده قانونی، باید افرادی که خودروی‌شان دارای پلاک یک شهرستان بوده و خود در محل دیگری سکونت دارند، نسبت به تغییر کد پلاک ‌خود اقدام کنند.»

وی با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا در خصوص ممنوعیت ورود پلاک‌های غیربومی به شهرها اعلام کرد: «اگر هموطنان نسبت به تغییر کد پلاک خود با توجه به محل سکونت اقدام کنند هیچ مشکلی برای تردد و ورود به شهر محل سکونت خود ندارند.»

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص چگونگی تغییر کدپلاک اعلام کرد: «با توجه به این که از شنبه این هفته مراکز تعویض پلاک در مراکز استان‌ها -به غیر از 10 مرکز استان که هنوز در وضعیت قرمز هستند- باز شده‌اند افراد می‌توانند از طریق نوبت‌دهی اینترنتی و همراه داشتن مدارک احراز محل سکونت از جمله اجاره‌نامه یا سند مالکیت، مدارک هویتی و مدارک خودرو به همراه خودرو به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و پلاک خودروی خود را به کد پلاک شهر محل سکونت خود تغییر دهند.»

سرهنگ محمدی گفت: «کل فرایند تغییر کد پلاک در بازه زمانی 45 دقیقه تا یک ساعت انجام می‌شود؛ بدین صورت خودروهایی که در شهری ساکن بوده و پلاک غیربومی دارند، در هنگام محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تردد هیچ مشکلی را نخواهند داشت.»

چگونه به جریمه تردد غیر مجاز اعتراض کنیم؟ [به روز رسانی] - آذر 99

اگر شما هم مثل بسیاری دیگر از شهروندان ایرانی، بدون خروج از منزل و نادیده گرفتن مصوبات ستاد کرونا پیامک جریمه دریافت کرده‌اید، باید تا ۱۰ روز آینده منتظر ثبت نهایی بمانید. در این شرایط، نیازی به حضور شما در اداره اجرائیات پلیس راهنمایی رانندگی یا مراکز پلیس ۱۰+ نیست. این احتمال وجود دارد که حدود ۱۰ روز بعد از طی مراحل اداری، جریمه نهایی برای شما ثبت نشود و پرسنل پلیس راهنمایی رانندگی، خطا در سیستم‌های تشخیص خودکار و دوربین‌های ثبت تخلف را تشخیص دهند.

برای اطمینان از ثبت یا عدم ثبت جریمه، باید طی ۱۰ روز بعد از دریافت پیامک، به وب‌سایت رسمی پلیس راهور مراجعه کنید. البته مراجع مختلفی برای استعلام خلافی خودرو وجود دارند؛ اما ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای این هدف، مراجعه به سایت Rahvar120.ir و کلیک روی گزینه استعلام تخلفات رانندگی است. در مرحله بعد، با استفاده از کد VIN موجود روی کارت خودرو (کارت ماشین) می‌توانید تخلفات ثبت‌ شده و قطعی هر نوع وسیله نقلیه را مشاهده کنید.

چنانچه در وب‌سایت Rahvar120 یا دیگر مراجع معتبر، مثل مراکز تعویض پلاک، متوجه ثبت جریمه برای خودرو شدید، می‌توانید نسبت به آن معترض شوید. البته توجه داشته باشید که رسیدن به مرحله حذف جریمه، معمولا برای ثبت تخلف با دوربین عکس‌برداری خودکار امکان‌پذیر است و در سایر موارد، به‌ سختی نتیجه خواهد داد.

ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی می‌گوید: متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ‌ شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع او می‌رسد جریمه را به حسابی که از طرف خزانه‌داری کل تعیین و اعلام می‌شود پرداخت و رسید دریافت کند یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم کند. اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف ۲۴ ساعت پس از وصول اعتراض، بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیر موجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ کند؛ در صورت اصرار معترض، اداره اجراییات موضوع را برای رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می‌کند.

واحد یاد شده متشکل از یک قاضی با ابلاغ رئیس قوه‌ قضاییه و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با معرفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مربوطه است و ریاست آن واحد با قاضی خواهد بود که پس از اخذ نظر مشورتی عضو دیگر مبادرت به صدور رأی می‌کند. رأی صادره قطعی است.

در صورتی‌که متخلف در مهلت قانونی مذکور اعتراض خود را تسلیم نکرده یا ظرف بیست روز پس از ابلاغ رأی واحد جریمه را پرداخت نکند، موظف است جریمه را به مأخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.

حذف جرایم کرونایی خودورهای عمومی و کادر درمان [به روز رسانی] - آذر 99

سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد:

جریمه مالکان خودروهای دارای پلاک عمومی، وانت بارهای پلاک سفید، تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی پس از اتمام طرح حذف خواهد شد. جریمه پزشکان و پرستاران هم پس از اعلام لیست آنها از طریق فرمانداری‌ها بخشیده می‌شود.

پلیس: خودروهای غیربومی ساکن تهران در صورت تردد جریمه‌ می‌شوند [به روز رسانی] - آذر 99

درپی گسترش بیماری کرونا و رشد مبتلایان و تلفات این بیماری ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیلی دو هفته‌ای اصناف غیر ضروری را تصویب کرد.

رئیس پلیس تهران وضعیت تردد خودروهای غیربومی ساکن تهران که در این شهر  تردد دارند را در تعطیلات دو هفته‌ای پایتخت تشریح کرد.

سردار حسین رحیمی درباره وضعیت تردد این خودروها در تعطیلی دو هفته‌ای و منع رفت و آمد آنها اظهار کرد: «رانندگان این خودروها باید دو هفته تحمل داشته باشند.»

خودروهای غیربومی ساکن تهران

رئیس پلیس تهران بزرگ افزود: «به طور مثال وقتی که هزاران واحد صنفی را برای جلوگیری از شیوع بیماری و شیوع ویروس کرونا تعطیل می‌کنیم رانندگان اینگونه خودروها نیز باید کمک کنند تا مانع شیوع بیشتر این بیماری شویم.»

وی خاطر نشان کرد: «خودروهای غیربومی ساکن تهران در صورت تردد در پایتخت جریمه می‌شوند و نرم افزار به نحوی طراحی شده که آنها را نیز اعمال قانون می‌کند.»

در شهرهایی که قرمز و نارنجی اعلام می‌شود فقط کسانی که پلاک بومی آن شهر را دارند اجازه تردد دارند و بقیه اجازه ورود به آن شهرها را ندارند.

همچنین جلسه شورای عالی ترافیک کشور  بررسی و برنامه‌ریزی تمهیدات ممکن بیش از پیش در حمل و نقل عمومی درون شهری برای مبارزه با کرونا را در دستور کار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی