ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

دانشمندان نقشه‌ای عجیب برای قابل سکونت کردن مریخ ارائه کردند

این طرح برپایه طراحی و ساخت یک کره مغناطیسی در مریخ بنا شده است. همانطور که می‌دانیم سیاره سرخ درحال حاضر فاقد میدان مغناطیسی قوی است و ایجاد یک میدان مغناطیسی در آن می‌تواند تنها ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۱ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

این طرح برپایه طراحی و ساخت یک کره مغناطیسی در مریخ بنا شده است. همانطور که می‌دانیم سیاره سرخ درحال حاضر فاقد میدان مغناطیسی قوی است و ایجاد یک میدان مغناطیسی در آن می‌تواند تنها گزینه‌ای باشد که مریخ را به یک سیاره قابل سکونت تبدیل کند. البته‌ همچنان مشکلات دیگری بر سر راه بشر قرار دارد، اما حل این مسئله پیشبرد بزرگی محسوب می‌شود.

زندگی در مریخ چند سالی است که به یکی از جاه‌طلبانه‌ترین اهداف بشریت تبدیل شده است. تاکنون اطلاعات بسیار زیادی را درباره این سیاره بدست آورده‌ایم. تعداد زیادی مریخ‌نورد و ربات‌های مختلف را برای بررسی به سطح آن فرستاده‌ایم و به کمک آن‌ها به سوالات بسیاری پاسخ داده‌ایم. اما هنوز نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم آیا مریخ روزی قابل سکونت خواهد شد یا خیر؟

یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهیم، این است که به دنبال ایجاد محیطی امن برای زندگی و شکوفایی انسان‌ها باشیم. درحالیکه برنامه‌هایی برای شکل‌گیری این محیط وجود دارد، برای به واقعیت پیوستن آن‌ها باید تغییراتی شگرف ایجاد کرد. مریخ نیازمند یک کره دارای میدان مغناطیسی است – همانند زمین. این میدان مغناطیسی به محافظت از سطح سیاره در برابر بادهای شدید خورشیدی کمک می‌کند – دانشمندان معتقد هستند محافظت این پوسته از زمین دربرابر پارامترهای خارجی به شکل‌گیری حیات در زمین کمک کرده است.

اما ساخت چنین پوسته مغناطیسی بسیار دشوار است.

براساس مطالعات اخیر، دانشمندان طرح جدیدی را برای چگونگی ایجاد میدان مغناطیسی مصنوعی در اطراف سیاره سرخ ارائه کرده‌اند. ایده اصلی استفاده از ذرات باردار برای ایجاد حلقه‌ای در اطراف این سیاره است. دانشمندان می‌خواهند این کار را با یونیزه کردن ذرات «فوبوس» - بزرگترین قمر سیاره مریخ – انجام دهند. فوبوس هر هشت ساعت یکبار به دور مریخ می‌چرخد. این بدان معناست که یک حلقه ثابت از ذرات باردار در اطراف سیاره ایجاد خواهد شد.

سپس دانشمندان قصد دارند تا ذرات را شتاب دهند و آنچه را که پلاسما نامیده می‌شود، در امتداد مدار ماه شکل دهند. این نظر از لحاظ تئوری باید یک میدان مغناطیسی – به اندازه کافی قوی – ایجاد کند که حیات در مریخ، در برابر بادهای خورشیدی و دیگر عوامل تهدید کننده – محافظت شود.سپس دانشمندان قصد دارند تا ذرات را شتاب دهند و آنچه را که پلاسما نامیده می‌شود، در امتداد مدار ماه شکل دهند. این نظر از لحاظ تئوری باید یک میدان مغناطیسی – به اندازه کافی قوی – ایجاد کند که حیات در مریخ، در برابر بادهای خورشیدی و دیگر عوامل تهدید کننده – محافظت شود.

مشخص نیست که این میدان برای فعالیت به چه مقدار انرژی نیاز دارد. با این‌ حال، دانشمندان می‌گویند این ایده، یکی از بهترین تفکرات حال حاضر محسوب می‌شود. اگر هریک از ایده‌های دیگر نیز نتیجه‌بخش باشد، می‌توانیم درنهایت با شانس بیشتری پروژه زندگی در مریخ را پیش ببریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • حسین طاهری
    حسین طاهری | ۳ اسفند ۱۴۰۰

    اینا دست پت و مت رو از پشت بستن، خودتون فکر کنید کسی که می‌تونه میدان مغناطیسی مریخ رو قوی تر کنه نمی تونه مشکل گرمایش جهانی رو حل کنه نمی تونه زمین خودشو درست کنه؟ به نظرم اینا می‌خوان برای خودشون و عده ای دیگه که ثروت بیشتر مردم جهان در جیبشونه می خوان سیاره شخصی بسازند :)

  • Afshin M
    Afshin M | ۲۵ آذر ۱۴۰۰

    از نظر من کار بسیار مهم و شگفت انگیزه،جمعیت کره زمین هر روز بیشتر میشه و به زودی منابع آبی و خاکی و غذایی کفاف بشریت رو نمیده، پس این فکر که بجای از بین بردن جمعیت راهی برای انتقال انسان ها به کرات دیگر رو پیدا می‌کنه ارزشمنده، انسان همیشه این کنجکاویو داشته که آیا در این کهکشان تنهاست یا موجودات دیگری هم در سیارات و کهکشان های دیگر زندگی میکنند،و برای پیدا کردن جواب این سوال هر روز در حال تکامل و ساختن ابزار جدید مثل تلسکوپ جیمز هست

  • Amin Amini
    Amin Amini | ۲۳ آذر ۱۴۰۰

    من یک سوال داشتم آیا اونایی که دارن تلاش می کنن که بتوان در مریخ زندگی کرد
    اول نمی تونن میدان مغناطیسی را درست کنن اگر بتونن باز نمی تونن اکسیژن رو تولید کنن اگر اون رو بتونن دیگه عمری بتونن جو درست کنن که شهاب سنگ به مریخ نخوره پس نتیجه می گیریم ما داریم رو یک کاری که امکان نداره درست بشه بسیار زیاد هزینه می کنیم لطفا عقل تون رو به کار بندازین خداوند گفت که من در روز قیامت جهان رو نابود می کنم این فقط مختص به زمین و کهکشان خورشیدی نمیشه پس در نتیجه باید بیشتر بیاندیدشیم

    • رسام عزیزی
      رسام عزیزی | ۲۴ آذر ۱۴۰۰

      خدا کجا بود؟😂

    • amiri amiri
      amiri amiri | ۲۵ آذر ۱۴۰۰

      لطفا وقتی که اصلا چیزی نمیدونی نظر نده

    • Mohammad Panahi
      Mohammad Panahi | ۲۶ آذر ۱۴۰۰

      هزینش رو امریکا میده نه ما خودشم مالکه مریخه

  • Hamed Mohamadi
    Hamed Mohamadi | ۲۲ آذر ۱۴۰۰

    اگر به جای این همه هزینه وقتشان و پولشان را صرف تولید انرژی‌هایی که نمی‌توانند به محیط زیست آسیب برسانند می‌کردند و یک اتحاد و یک هم دلی بزرگ بین انسانها می‌کردند بشریت به دنبال فرار از دنیای خودش نمی‌افتاد بلکه اشتیاق به حفظ آن پیدا می‌کرد ولی افسوس ذات بشر خودخواهی....

    • amiri amiri
      amiri amiri | ۲۵ آذر ۱۴۰۰

      اگه یک روز مثلا در اثر هر چیزی زمین نابود شد چی؟؟

    • امیر کشاورز
      امیر کشاورز | ۳۰ آذر ۱۴۰۰

      دوست عزیز اگر تمام این کار ها هم انجام بشه ما هنوز توانایی مقابله با شهاب سنگ ها رو نداریم اگه برای مثال یه شهاب سنگ با قطر 14 کیلومتر به سمتمون بیاد چکار میخوایم بکنیم؟ با بمب اتم بزنیمش یا اینکه ماهواره هامون رو که در مقابل اون شهاب سنگ اندازه پشه هستش رو بندازیم جلوی شهاب سنگ؟؟

  • کیارش نورسته
    کیارش نورسته | ۲۲ آذر ۱۴۰۰

    غالبا انسان ها کارهایی که انجام میدهند می خواهند نتایج ازنتایج مثبت آن لذت ببرند پس اینچه حسیه که برای آیندگان چنین تلاش می کنند؟

مطالب پیشنهادی