ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باتری
تکنولوژی

محققان موفق به توسعه اولین باتری انعطاف پذیر و قابل شستشوی جهان شدند

تیمی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا، موفق به تولید نوع جدیدی باتری شدند که انعطاف پذیر و قابل شستشو است و بدون شک در آینده دنیای تکنولوژی نقش بزرگی خواهد داشت. باتری جدید دانشمندان را ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۲۳:۳۰

تیمی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا، موفق به تولید نوع جدیدی باتری شدند که انعطاف پذیر و قابل شستشو است و بدون شک در آینده دنیای تکنولوژی نقش بزرگی خواهد داشت.

باتری جدید دانشمندان را می‌توان تا دو برابر طول معمول خود پیچ و تاب داد و در عین حال قابل شستشو در ماشین لباسشویی است. همچنین از این طراحی می‌توان در فناوری‌های پوشیدنی استفاده کرد که انعطاف‌پذیری بیشتری به این دستگاه‌های ارائه می‌کند.

دکتر «نگوک تان نگوین» دانشجوی فوق دکتری دانشکده علوم کاربردی دانشگاه بریتیش کلمبیا درباره این باتری توضیح می‌دهد:

لوازم الکترونیکی پوشیدنی بازار بسیار بزرگی دارند و باتری‌های انعطاف پذیر برای توسعه آن‌ها ضروری محسوب می‌شود. با این وجود، تا به حال باتری‌های قابل کشش و قابل شستشویی وجود نداشتند. اگر این دستگاه‌ها بخواند در برابر نیازهای روزانه کاربران ایستادگی کنند، وجود این باتری حیاتی است.

باتری

در طراحی باتری‌های معمولی، لایه‌های داخلی درون یک فضای بیرونی سفت و سخت قرار می‌گیرند، اما محققان مواد شیمیایی این باتری جدید یعنی «روی» و «منگنز دی‌اکسید» را درون یک پلمیر پلاستیکی جاسازی کرده‌اند. از طرفی دیگر، مواد شیمیایی این باتری نسبت به باتری‌های لیتیوم یونی ایمن‌تر است که در هنگام تجزیه باعث تولید مواد شیمیایی سمی می‌شوند.

محصول نهایی این باتری جدید از چندین لایه فوق نازک از این پلاستیک تشکیل شده است که در برابر تاثیرات آب و هوایی نیز مقاومت خود را حفظ می‌کند.

«بهار ایرانپور» دانشجوی دکترا و دیگر محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا توضیح می‌دهد:

ما نمونه‌های اولیه خود را چندین بار در یک ماشین لباسشویی خانگی و تجاری قرار داده‌ایم. آن‌ها از این آزمایش سالم و با حفظ کارایی خود خارج شدند، بنابراین می‌دانیم که این باتری واقعا پایدار و مقام است.

باتری

ظاهرا محصول محققان تاکنون ۳۹ دوره شستشو را تحمل کرده و با موفقیت این آزمایش‌ها را پشت سر گذاشته است.

محققان اکنون به دنبال راه‌هایی برای بهبود توان خروجی و چرخه عمر باتری هستند و انتظار دارند زمانی که محصول آن‌ها به بازار مصرف کنندگان وارد شود، به اندازه باتری‌های قابل شارژ معمولی قیمت داشته باشند. علاوه بر ساعت‌های و وسایل پزشکی، از این باتری می‌توان در پوشاکی استفاده کرد که می‌توانند رنگ یا دما را تغییر دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی