ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دو دوز واکسن فایزر حدود ۷۰ درصد از بستری مبتلایان کرونا امیکرون جلوگیری می‌کند

در یکی از اولین تحقیق‌های خارج از آزمایشگاه پیرامون اثرگذاری واکسن‌ها بر کرونا امیکرون مشخص شده که دو دوز واکسن فایزر فقط حدود ۷۰ درصد در جلوگیری از بستری شدن بیماران این واریانت جدید موثر ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۲۲:۳۰

در یکی از اولین تحقیق‌های خارج از آزمایشگاه پیرامون اثرگذاری واکسن‌ها بر کرونا امیکرون مشخص شده که دو دوز واکسن فایزر فقط حدود ۷۰ درصد در جلوگیری از بستری شدن بیماران این واریانت جدید موثر عمل می‌کند. مطالعات قبلی نشان داده بود که این واکسن تا ۹۳ درصد در مقابل گونه دلتا اثرگذار است.

واکسن تولید مشترک فایزر و بیون‌تک از زمان ظهور واریانت امیکرون در آفریقای جنوبی در جلوگیری از بستری شدن بیماران موفقیت کمتری داشته و این مسئله در تحقیق حاضر که محصول تلاش محققان موسسه Discovery Health بوده نشان داده شده است. واکسن فایزر در بازه زمانی ۲۴ آبان تا ۱۶ آذر حدود ۷۰ درصد از انتقال بیماران به بیمارستان جلوگیری کرده است.

داده‌های تحقیق حاضر نشان می‌دهد که اثربخشی واکسن mRNA بیون‌تک در جلوگیری از ابتلا به کرونا امیکرون از ۸۰ درصد به ۳۳ درصد رسیده است. نتایج این مطالعه بر اساس تحقیقات بالینی و آماری پژوهشگران Discovery در همکاری با شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی به دست آمده است. تحقیق حاضر مبتنی بر نتایج آزمایش کووید-۱۹ بیش از ۲۱۱ هزار مبتلای جدید صورت گرفته که گفته می‌شود ۷۸ هزار نفر آن‌ها امیکرون دارند.

تعیین اثربخشی واکسن فایزر نیاز به تحقیقات بیشتری دارد

البته از آن‌جایی که این آمار بر اساس نسبت فراوانی سویه جدید کرونا محاسبه شده و به تایید نرسیده، این مطالعه نتوانسته نتیجه‌گیری قاطعانه‌ای داشته باشد. دانشمندان آفریقای جنوبی در ماه نوامبر ۶۳۰ تست مثبت کرونا را برای شناسایی دنباله‌های ژنومی به آزمایشگاه ارسال کردند. از این میان ۷۸ درصد موارد مربوط به گونه امیکرون تشخیص داده شد. ۶۱ مورد تست مثبت دیگر هم در ماه دسامبر به آزمایشگاه فرستاده شد که همگی آن‌ها از سویه جدید بودند.

مدیر تحقیقات Discovery می‌گوید نتایج تحقیقات آن‌ها باید مقدماتی تلقی شود: «ضروری است که نسبت به هر گونه سناریوی ملی تفسیر افراطی نداشته باشیم. برای مثال، گزارش‌ها از خفیف بودن علائم گونه امیکرون در آفریقای جنوبی خبر داده، اما در دانمارک شرایط برعکس بوده است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی