ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

عملکرد نامناسب دو دوز واکسن کرونای فایزر در کودکان زیر ۵ سال؛ دوز سوم آزمایش می‌شود

فایزر می‌گوید واکسن دوز پایین این شرکت برای کودکان ۲ تا ۵ سال ایمنی کافی ایجاد نمی‌کند. این گروه سنی دو دوز ۳ میکروگرمی از واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و حالا فایزر قرار است پس ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵

فایزر می‌گوید واکسن دوز پایین این شرکت برای کودکان ۲ تا ۵ سال ایمنی کافی ایجاد نمی‌کند. این گروه سنی دو دوز ۳ میکروگرمی از واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و حالا فایزر قرار است پس از دو ماه دوز سوم را هم به آن‌ها تزریق کند.

نتایج آزمایش‌های بالینی فایزر و بیون‌تک نشان می‌دهند که کودکان ۲ تا ۵ سال پس از دریافت دو دوز پایین از واکسن mRNA به ایمنی کافی دست پیدا نکردند، ولی اثربخشی واکسن روی کودکان ۶ ماه تا ۲ سال مناسب بوده است. این دو شرکت حالا می‌خواهند با تزریق دوز سوم تحقیقات خود را روی این گروه سنی و گروه ۵ تا ۱۲ سال ادامه دهند. با این حساب، مجوز واکسن برای کودکان ۶ ماه تا ۵ سال احتمالا تا نیمه اول ۲۰۲۲ صادر نخواهد شد.

فایزر و بیون‌تک تحقیقات خود را روی بیش از ۴۵۰۰ کودک ۶ ماه تا ۱۱ سال در آمریکا، فنلاند، لهستان و اسپانیا انجام دادند. کودکان بزرگ‌تر از ۵ سال دوزهای ۱۰ میکروگرمی با فاصله ۲۱ روز و کودکان زیر ۵ سال دوزهای ۳ میکروگرمی دریافت کردند.

ادامه تحقیقات واکسن فایزر با دوز سوم

سازمان غذا و داروی آمریکا اواخر اکتبر مجوز استفاده از واکسن فایزر برای کودکان ۵ تا ۱۱ سال را صادر کرد. اثربخشی واکسن در این گروه سنی تقریبا مشابه بزرگسالان بود، اما اطلاعات بررسی‌های اخیر فایزر و بیون‌تک نشان می‌دهد که پاسخ ایمنی برای کودکان ۲ تا ۴ سال به اندازه کافی مناسب نبوده است.

این دو شرکت داروسازی حالا دوز سوم واکسن خود را روی گروه سنی ۵ تا ۱۱ و ۱۲ تا ۱۷ سال هم آزمایش خواهند کرد. اگر نتایج تحقیقات مناسب باشد، درخواست مجوز برای واکسیناسیون گروه سنی کمتر از ۵ سال و دوز سوم ۵ تا ۱۷ سال در نیمه اول ۲۰۲۲ ثبت می‌شود.

با توجه به کاهش ایمنی واکسن‌ها با گذشت زمان و ظهور گونه‌های جدید دلتا و امیکرون، بسیاری از دانشمندان معتقدند که واکسن فایزر و بیون‌تک از این پس باید به عنوان واکسنی با سه دوز در نظر گرفته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی