ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان چینی از اثربخشی پایین دوز تقویتی واکسن سینوفارم بر کرونا امیکرون خبر می‌دهند

مطالعات گروهی از محققان چینی نشان می‌دهد که دوز تقویتی واکسن کرونا سینوفارم در برابر واریانت امیکرون اثر خنثی‌کنندگی بسیار کمتری دارد، البته هنوز مشخص نیست که کارایی این دوز بر کرونا امیکرون چگونه خواهد ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

مطالعات گروهی از محققان چینی نشان می‌دهد که دوز تقویتی واکسن کرونا سینوفارم در برابر واریانت امیکرون اثر خنثی‌کنندگی بسیار کمتری دارد، البته هنوز مشخص نیست که کارایی این دوز بر کرونا امیکرون چگونه خواهد بود.

پژوهشگران دانشگاه «جیائو تونگ» و یک آزمایشگاه تخصصی بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی در شانگهای تاثیر دوز تقویتی واکسن سینوفارم بر گونه امیکرون را در مقایسه با گونه اولیه کرونا ووهان بررسی کرده‌اند. نتیجه این بود که اثر خنثی‌کنندگی دوز تقویتی سینوفارم در برابر سویه امیکرون ۲۰.۱ برابر کمتر از سویه اولیه ووهان است. البته نتایج این تحقیق هنوز به همتاداوری نرسیده است.

این مطالعه نمونه دریافتی از ۲۹۲ عضو کادر درمان را بررسی کرده که دوز سوم یا دوز تقویتی را حدود ۸ الی ۹ ماه پس از دوز دوم زده بودند. ولی چهار هفته پس از دوز سوم، فقط سرم ۷۸.۱ درصد از آن‌ها در برابر گونه امیکرون قابلیت خنثی‌کنندگی داشت.

کارایی نامشخص دوز تقویتی واکسن سینوفارم

با این حال، محققان تاکید کرده‌اند که این نتایج نمی‌تواند عملکرد دوز بوستر سینوفارم در جلوگیری از گونه امیکرون را نشان دهد. چون قابلیت خنثی‌کنندگی فقط بخشی از واکنش ایمنی بدن انسان است. پژوهشگران همچنین نشان داده‌اند که اثر خنثی‌کنندگی واکسن سینوفارم در مقابل گونه اولیه ووهان حدود ۸ الی ۹ ماه بعد از تزریق دوز دوم تقریبا به سختی دیده می‌شود. ولی دوز تقویتی در برابر این گونه به شکل چشمگیری اثر واکسن را افزایش داده است.

چند روز پیش محققان شرکت سوئیسی «Humabs Biomed SA» و دانشگاه واشنگتن در مطالعه دیگری گفتند که اثربخشی واکسن کرونا سینوفارم بر سویه امیکرون بسیار پایین است. در تحقیق آن‌ها آنتی‌بادی سویه امیکرون تنها در ۳ نفر از ۱۳ فردی که هر دو دوز واکسن سینوفارم را زده بودند، مشاهده شد. در آن مطالعه گفته شد که وضعیت واکسن جانسون و جانسون هم نامطلوب بوده و واکسن اسپوتنیک بدترین عملکرد را از خود نشان داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی