ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاهش خسارات آتش سوزی در پایتخت: اولین اپراتور پایش هوشمند حریق ساختمان‌های تهران فعال شد

اولین اپراتور پایش هوشمند حریق ساختمان‌های تهران با همکاری بخش خصوصی (مبین نت) و شهرداری تهران رونمایی شد. این سیستم می‌تواند به طور محسوسی زمان کشف حریق را کاهش دهد و باعث کم شدن خسارات ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۵

اولین اپراتور پایش هوشمند حریق ساختمان‌های تهران با همکاری بخش خصوصی (مبین نت) و شهرداری تهران رونمایی شد. این سیستم می‌تواند به طور محسوسی زمان کشف حریق را کاهش دهد و باعث کم شدن خسارات مالی و جانی آتش سوزی‌ها در پایتخت شود.

صبح امروز مراسم افتتاح رسمی اولین اپراتور پایش هوشمند حریق ساختمان‌های تهران در ساختمان فاوای شهرداری تهران برگزار شد. در این نشست «محمد فرجود» رییس این سازمان اعلام کرد که آنها قصد دارند پروژه‌های تهران هوشمند زودتر به مرحله عملیاتی شدن برسد: « در دوره جدید مدیریت شهری این موضوع شتاب بیشتری گرفته و پیشروی به سمت تهران هوشمند بهتر ادامه کرده است. محور اصلی این برنامه بحث شفافیت و مدیریت بهینه و بهره‌ورتر شهر بوده است. سازمان فناوری با کمک کل نهادهای دیگر شهرداری این کار را پیش برده و یکی از پیامدهای مثبت این اقدامات کاهش هزینه‌ها برای همه سازمان‌ها و مردم شده است. همچنین میخواهیم خدماتی که به مردم می‌دهیم ارزان‌تر و هوشمند باشد.»

راه اندازی این سرویس بیش از یک سال طول کشید

فرجود با اعلام اینکه پروژه پایش هوشمند حریق ساختمان‌های تهران با همکاری بخش خصوصی انجام شده تاکید کرد که این پروژه هم کاهش هزینه در مدیریت شهری را به همراه خواهد داشت و بیش از یک سال طول کشید تا به سرانجام برسد. او می‌گوید سرویس‌های آنها باید بر مبنای نیاز مردم و شهر تهران باشد و تاکید دارد اگر سرویسی در همین راستا و به درستی ارائه شود، مردم از آن استقبال خواهند کرد.

فرجود در ادامه با اشاره به سامانه تهران من اعلام کرد که این سامانه بیش از ۳.۵ میلیون کاربر دارد و تاکنون بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد برای شهرداری به همراه داشته است: «سعی کردیم این سامانه راهی آسان و در دسترس برای مردم باشد و صف طولانی از کارهای نشده هم در آن وجود دارد که باید مسیر را ادامه دهیم. سعی کردیم در تمام کارهای تهران هوشمند بعد مشارکت را دریابیم و شهروندان در این پروژه‌ها دخیل باشند.»

کشف حریق در تهران گاه به پانزده دقیقه می‌رسد

«مهدی داوری» مدیرعامل سازمان آتش نشانی نیز در این نشست با اعلام اینکه پایش هوشمند حریق در دنیا سالهاست که رخ می‌دهد ابراز امیدواری کرد که این مساله بتواند به مشکل کشف دیرهنگام حریق‌ها کمک کند: «طبق آخرین آماری که داریم کشف حریق‌ها در پایتخت به پانزده دقیقه می‌انجامد و این مساله در برخی ساختمان‌های اداری بسیار مشکل ساز است.»

داوری تاکید کرد که اگر با استفاده از این سیستم هوشمند، سیستم‌های حریق به مراکز آتش نشانی نزدیک هر ساختمان وصل شوند روند کشف حریق بسیار سریع‌تر خواهد بود: «ماه ده سال است که دنبال راه اندازی چنین پروژه‌ای هستیم و در نهایت با همکاری فاوای شهرداری و بخش خصوصی توانستیم آن را محقق کنیم.» او باور دارد که شاید هزینه کردن برای چنین چیزی برای مردم به نظر ضروری نیاید اما تاکید دارد که این سیستم هوشمند می‌تواند در بزنگاه حادثه از خسارات مالی و جانی زیادی جلوگیری کند.

پروژه پایش هوشمند حقیر تا شش ماه آینده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت

حسین طهرانی مدیرعامل مبین نت نیز در این نشست اعلام کرد که زمان ارائه این سرویس به عموم شهروندان تا شش ماه آینده مقرر شده و پیش بینی شده که در فاز اول این پروژه بیش از ۵۰ هزار ساختمان در پایتخت به این سامانه متصل شوند. او این پروژه را یک پروژه چند وجهی می‌داند که بخشی از کار وجه اپراتوری دارد و بخشی نیز کاری تکنیکال است. طهرانی پایش هوشمند حریق را یکی از بزرگترین پیاده‌سازی‌های اینترنت اشیا در کشور دانست:

«این پروژه دو اهمیت جدی برای ما دارد یکی اینکه پروژه بسیار بزرگی در زمینه اینترنت اشیا در کشور است و همچنین در راستای استراتژی ورود مبین نت به لایه سرویس است تا فقط در لایه ارتباطات فعالیت نداشته باشیم. این اولین گام کار ما به حوزه شهر هوشمند است و باعث افتخار ماست که در اولین پروژه ما هوشمندسازی خارج از لایه ارتباطات کار کردیم و ایمان داریم این پروژه نمونه‌ای برای سایر شهرها خواهد بود تا این فناوری در کشور فراگیر بشود.»

او در صحبت‌های خود اعلام کرد یکی از عامل‌های کلیدی موفق این پروژه این خواهد بود که مصوباتی توسط شهرداری انجام شود تا چنین سیستمی یک الزام برای برخی ساختمان‌ها بشود؛ موضوعی که به گفته او به سرعت پروژه می‌افزاید.

نباید بخش خصوصی را در فعالیت‌های دولتی و حاکمیتی حبس کرد

«جلال بهرامی» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری علت تاخیر راه‌اندازی این پروژه را عدم همکاری نهادها با بخش خصوصی عنوان کرد و تاکید کرد که شهرداری در مساله هوشمند سازی تهران باید مسئول هوش و ناظر بر آن باشد و نه مسئول هوشمندسازی: «این کار باید حتما توسط بخش خصوصی صورت بگیرد. اگر نتوانیم در طرح توسعه مشارکت بخش خصوصی را پای کار بیاوریم این چرخه ناقص انجام خواهد شد. اگر ما نتوانیم جایگاه بخش خصوصی را در این اقدامات تعریف کنیم تمام درآمدهای کشور هزینه جاری می‌شود. بخش خصوصی می‌تواند نبوغ خود را نشان دهد و نباید آنها را وارد ساختمان و فرایند خود کنیم چرا که آنها در سیستم ما حبس می‌شوند.»

به گفته بهرامی دانشگاه‌های ما از آغاز برای تربیت کارمند درست شدند و هنوز این روند ادامه دارد: «اما واقعیت اینست که نیاز به کارآفرین و افراد خلاق خیلی بیشتر است. ما ابتدا و انتهای این فرایندها و کنترل آن هستیم و نه متولی آن.»

در پایان این مراسم امضای قرارداد بین مبین نت و شهرداری و سازمان آتش نشانی برگزار شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • shaygan
    shaygan | ۱۰ دی ۱۴۰۱

    راه اندازی و اجرای این پروژه خیلی میتونه کمک کننده باشه، البته توی سازه‌ها و ساختمان‌هی صنعتی که از ساندویچ پانل ساخته میشن، خود این متریال در برابر حریق و آتش سوزی مقاومت بالایی دارن.

مطالب پیشنهادی