ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا صدای حاصل از گانیمید، بزرگترین قمر مشتری را منتشر کرد

تصور اندازه «گانیمید» به عنوان بزرگترین قمر موجود در منظومه شمسی کمی دشوار است. حالا دانشمندان ناسا کلیپی ۵۰ ثانیه‌ای از صدای گانیمید، قمر یخی سیاره مشتری را منتشر کرده‌اند که توسط فضاپیمای «جونو» در ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

تصور اندازه «گانیمید» به عنوان بزرگترین قمر موجود در منظومه شمسی کمی دشوار است. حالا دانشمندان ناسا کلیپی ۵۰ ثانیه‌ای از صدای گانیمید، قمر یخی سیاره مشتری را منتشر کرده‌اند که توسط فضاپیمای «جونو» در تاریخ ۱۷ خرداد ضبط شده است.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا به‌تازگی کلیپ کوتاهی منتشر کرده که امواج صوتی حاصل از گانیمید را در بر دارد. جونو این اطلاعات را با ابزاری به دست آورده که امواج الکتریکی و مغناطیسی را اندازه‌گیری می‌کند. ناسا سپس فرکانس این داده‌ها را به دامنه صوتی تبدیل کرده و این قطعه را به وجود آورده است.

«اسکات بولتون»، محقق ارشد ماموریت جونو این فایل را در جلسه پاییزی انجمن ژئوفیزیک آمریکا پخش کرد. بولتون در این باره می‌گوید: «این موسیقی آن‌قدر عجیب است که می‌تواند حس همراهی با جونو در حین اولین عبور از کنار گانیمید در بیش از دو دهه اخیر را به شما بدهد. اگر دقیق گوش کنید، می‌توانید در اواسط فایل تغییر ناگهانی به فرکانس‌های بالاتر را بشنوید، این تغییر نشانگر ورود به ناحیه‌های مختلف مگنتوسفر [یا مغناطیس سپهر] گانیمید است.»

صدای گانیمید از تبدیل فرکانس‌ها به دست آمده است

عبور جونو از کنار گانیمید در سی و چهارمین گردش این فضاپیما به دور مشتری اتفاق افتاد و رکورد نزدیک‌ترین فاصله یک فضاپیما با بزرگ‌ترین ماه منظومه شمسی را ثبت کرد. گانیمید بزرگ‌تر از سیاره عطارد است. آخرین بار فضاپیمای «گالیله» در سال ۲۰۰۰ به این قمر نزدیک شده بود.

جونو در نزدیک‌ترین موقعیت هنوز ۱۰۳۸ کیلومتر با سطح گانیمید فاصله داشت و با سرعت ۶۷ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد. ناسا در خرداد ماه اولین تصاویر نزدیک از بزرگ‌ترین قمر مشتری را منتشر کرد. در این تصاویر پوسته آبی-یخی گانیمید با جزئیات بالایی قابل مشاهده است و می‌توانیم دهانه‌ها و شیارهای موجود بر سطح آن را ببینیم.

گانیمید یکی از ۷۹ قمر مشتری و تنها قمر منظومه شمسی است که میدان مغناطیسی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی