ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

خودروی خورشیدی Lightyear در راه بازار؛ اولین خودرو سلول خورشیدی جهان با قیمت رقابتی

استارتاپ Lightyear اعلام کرده دومین محصول خود را با نام Two در سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد کرد. برخلاف مدل One که دارای قیمت نسبتا زیادی است، این خودرو برچسب قیمتی در حدود ۳۰ هزار ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

استارتاپ Lightyear اعلام کرده دومین محصول خود را با نام Two در سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد کرد. برخلاف مدل One که دارای قیمت نسبتا زیادی است، این خودرو برچسب قیمتی در حدود ۳۰ هزار یورو خواهد داشت و باتری آن نیز به مراتب کوچک‌تر خواهد بود.

شاید بدانید این استارتاپ هلندی خود را برای تحویل مدل One در سال آینده آماده می‌کند. این خودروی خورشیدی به پک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی مجهز است، اما با توجه به پنل‌های خورشیدی نصب شده در قسمت‌های مختلف بدنه و تامین بخشی از انرژی مورد نیاز از این طریق، قادر است تا ۷۲۵ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ پشت سر بگذارد.

البته این رقم بر اساس استاندارد WLTP محاسبه شده و ممکن است برد حرکتی در شرایط روزمره اندکی کمتر باشد. این خودرو از نظر ظاهری طراحی کامل منحصر به فردی دارد و می‌توان آن را مشابه فولکس واگن XL1 دانست.

مدل Lightyear One، شتاب این خودرو در حدود ۱۰ ثانیه است

نکته جالب توجه اینکه استارتاپ Lightyear برای تولید محصولات خود با شرکت Valmet Automotive فنلاند به توافق رسیده است.

هر چند این شرکت گمنام به نظر می رسد، ولی چندین دهه است که در زمینه مونتاژ خودرو برای سایر برندها فعالیت دارد. برای مثال این شرکت در حال حاضر مدل‌های A کلاس و GLC را برای مرسدس بنز تولید می‌کند.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، مدل Two با قیمت تخمینی ۳۰ هزار یورو به فروش خواهد رسید. این در حالی است که مدل وان ۱۵۰ هزار یورو قیمت دارد. یکی از دلایل اصلی در این کاهش قیمت چشمگیر، استفاده از باتری به مراتب کم‌حجم‌تر است.

هنوز مشخص نیست که باتری Lightyear Two دقیقا چه ظرفیتی خواهد داشت، اما با وجود این سازنده تاکید کرده برد حرکتی آن حدود ۲ برابر مدل‌های برقی کنونی با قیمت مشابه خواهد بود. همچنین این استارتاپ گفته مدل Two تا ۵ برابر به شارژ کمتر نیاز خواهد داشت و بخش زیادی از انرژی مورد نیاز آن به‌وسیله پنل‌های خورشیدی تامین خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی