ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دومین قرص ضد کرونا از FDA مجوز مصرف گرفت

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) یک روز پس از صدور مجوز مصرف قرص ضد کرونا شرکت فایزر، مجوز مصرف قرص ضد کووید شرکت داروسازی «مرک» را نیز صادر کرد. با این حساب قرص ...

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۰

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) یک روز پس از صدور مجوز مصرف قرص ضد کرونا شرکت فایزر، مجوز مصرف قرص ضد کووید شرکت داروسازی «مرک» را نیز صادر کرد.

با این حساب قرص ضد کرونا شرکت مرک، دومین قرص خوراکی است که برای درمان کرونا از FDA مجوز دریافت می‌کند. این قرص خوراکی که «مولنوپیراویر» نام دارد، یک روز پس از مجوز قرص Paxlovid شرکت فایزر، توانسته مجوز دریافت کند.

هر دو داروی خوراکی، خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ را در افرادی که مبتلا به کووید-19 تشخیص داده شده‌اند و در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری هستند، کاهش می‌دهند.

مولنوپیراویر که توسط شرکت داروسازی مرک ساخته شده، برای افراد 18 سال و بزرگتر تجویز می‌شود. این در حالی است که قرص خوراکی Paxlovid ضد کرونا محصول فایزر، برای افراد 12 سال به بالا مجوز FDA را دریافت کرده است. دلیل این موضوع آن است که گفته می‌شود مولنوپیراویر ممکن است بر رشد استخوان و غضروف‌ها تاثیرگذار باشد.

قرص مولنوپیراویر نیز مانند Paxlovid، پس از مشاهده اولین علایم توسط پزشک تجویز می‌شود تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. در نتیجه انجام تست سریع کرونا می‌تواند بسیار مهم باشد و به محض مشاهده اولین علایم لازم است تست کرونا داده شود.

در کارآزمایی بالینی در ابتدا به نظر می‌رسید که مولنوپیراویر خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ را به نصف کاهش دهد. با این وجود، ارزیابی‌های بیشتر نشان داد که این قرص تنها حدود 30 درصد کارایی دارد که کارایی بسیار کمتری نسبت به Paxlovid دارد. در کارآزمایی بالینی مشخص شد که این دارو می‌تواند میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر گروه‌های پرخطر را تا 89 درصد کاهش داد.

به گزارش نیویورک تایمز، ایالات متحده تاکنون برای درمان 10 میلیون نفر این قرص را سفارش داده است. این شرکت قصد دارد ظرف یک هفته دوز کافی قرص ضد کرونا برای 65000 آمریکایی را تحویل دهد و پس از آن انتظار می‌رود تولید آن در ماه ژانویه به 150000 دوز درمانی افزایش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی