ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

میدان‌های مغناطیسی می‌توانند علائم هشداردهنده اولیه برای سونامی باشند

پیش‌بینی بلایای طبیعی که اثرات جانی و مالی فراوانی دارند، بسیار حائز اهمیت است. دانشمندان به تازگی توانسته‌اند با استفاده از میدان‌های مغناطیسی تولید شده در زیر آب، وقوع سونامی را به درستی پیش‌بینی کنند. ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۶ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

پیش‌بینی بلایای طبیعی که اثرات جانی و مالی فراوانی دارند، بسیار حائز اهمیت است. دانشمندان به تازگی توانسته‌اند با استفاده از میدان‌های مغناطیسی تولید شده در زیر آب، وقوع سونامی را به درستی پیش‌بینی کنند.

در صورت وقوع سونامی، هر دقیقه از اهمیت بالایی برخوردار است. در طول سال‌ها ما شاهد تعدادی ایده جالب در مورد چگونگی پیش‌بینی بهتر این امواج غول پیکر بوده‌ایم. به عنوان مثال، نظارت بر امواج صوتی زیر آب ناشی از زلزله و یا استفاده از کابل‌های زیردریایی به عنوان شبکه‌های ثبت زمین‌لرزه، راه‌هایی هستند که تاکنون پیشنهاد شده‌اند. اما دانشمندان به تازگی روش دیگری را به کار گرفته‌اند تا به کمک میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده توسط سونامی در زیر آب، پیش از رسیدن امواج بسیار بزرگ و مخرب به ساحل، از آن مطلع شوند.

میدان‌های مغناطیسی و سونامی

سونامی میدان‌های مغناطیسی ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر، سونامی باعث جابجایی‌های عظیم در آب رسانای دریا می‌شود و بدین ترتیب میدان مغناطیسی پدید می‌آید. تحقیقات قبلی نشان داده است که این میدان مغناطیسی قبل از تغییرات چشمگیر و خطرناک، ابتدا در سطح دریا شکل می‌گیرد.

نویسندگان این مطالعه جدید با استفاده از داده‌های سونامی سال ۲۰۰۵ در «ساموآ» و سونامی ۲۰۱۰ در شیلی ادعا می‌کنند که می‌توان رد میدان مغناطیسی را پیش از آنکه به شدت بزرگ و مخرب شوند، مشاهده کرد. بدین ترتیب می‌توان از چند دقیقه زودتر از سونامی مطلع شد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل نشان داد که می‌توان از بزرگی میدان مغناطیسی ایجاد شده برای تقریب زدن ارتفاع سونامی قریب‌الوقوع استفاده کرد. اینکه میدان مغناطیسی دقیقا چقدر زودتر سونامی را پیش‌بینی کند، بستگی به عمق آب دارد. دانشمندان در عمق 4800 متری دریافتند میدان مغناطیسی حدود یک دقیقه زودتر می‌تواند وقوع سونامی را اطلاع دهد.

«ژیهنگ لی»، نویسنده ارشد این مطالعه و ژنوفیزیکدان از دانشگاه «کیوتو» می‌گوید: «این بسیار هیجان‌انگیز است. ما در مطالعات قبلی شاهد تغییرات سطح دریا بودیم. اما این‌بار می‌توانیم با استفاده از تغییراتی که در عمق دریا پدید می‌آید – میدان مغناطیسی ایجاد شده – متوجه وقوع سونامی شویم. داده‌هایی که به کار گرفته‌ایم با شبیه‌سازی‌ها به خوبی همخوانی دارند.»

دانشمندان می‌گویند این مطالعه مبنایی را برای سیستم‌های مدل‌سازی بهبود یافته برای سونامی فراهم می‌کند که می‌تواند به پیش‌بینی زمان رسیدن، ارتفاع و میزان ویرانگری امواج کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی