ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

افزایش چشمگیر عملکرد پردازنده‌های رایزن AMD در لینوکس ۵.۱۶

لینوکس ۵.۱۶ که نسخه پایدار آن به‌زودی منتشر می‌شود، ظاهرا دربرگیرنده تغییرات مهمی برای پردازنده‌های رایزن AMD است. در مقایسه‌‌ای که میان این نسخه و لینوکس ۵.۱۵ انجام گرفته، APUهای رایزن در اجرای بازی Xonotic ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

لینوکس ۵.۱۶ که نسخه پایدار آن به‌زودی منتشر می‌شود، ظاهرا دربرگیرنده تغییرات مهمی برای پردازنده‌های رایزن AMD است. در مقایسه‌‌ای که میان این نسخه و لینوکس ۵.۱۵ انجام گرفته، APUهای رایزن در اجرای بازی Xonotic با رزولوشن 4K تا ۲۸ درصد بهتر عمل کرده‌اند.

مطابق بررسی‌هایی که Phoronix انجام داده، پردازنده‌های AMD در لینوکس ۵.۱۶ به‌طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ درصد بهتر از نسخه‌های قبلی این کرنل عمل کرده‌اند. این وب‌سایت اولین آزمایش‌های خود را با یک لپ‌تاپ لنوو تینک‌پد T14s Gen2 انجام داد که از رایزن ۷ پرو 5850U استفاده می‌کند. این پردازنده ۸ هسته‌ای بر مبنای معماری Zen 3 ساخته شده و برای Cezanne APU از ۱۶ رشته بهره می‌برد.

بنچمارک لینوکس ۵.۱۶

وب‌سایت Phoronix برای اطمینان از افزایش قدرت پردازنده‌ها در سایر معماری‌های Zen، یک نسخه رایزن 5 5500U را هم آزمایش کرد. نتیجه این بود که قدرت این تراشه نیز با لینوکس ۵.۱۶ نسبت به نسخه‌های قبلی بسیار بیشتر بود. در این مقایسه کرنل لینوکس ۵.۱۱ اب Mesa 21.0.3 برای درایور متن باز OpenGL/Vulkan آزمایش شد. کرنل لینوکس ۵.۱۶ هم در نهایت با Mesa 22.0-dev مورد بررسی قرار گرفت.

بنچمارک AMD رایزن با لینوکس ۵.۱۶

اگرچه رایزن 5 5500U مثل رایزن ۷ پرو 5850U از پردازنده‌های APU سری ۵۰۰۰ است، ولی از هسته‌های Zen 2 استفاده می‌کند و به خانواده‌ای تعلق دارد که با اسم Lucienne شناخته می‌شود. منبع گزارش امروز می‌گوید این افزایش توان می‌تواند ناشی از ترکیب بهینه‌سازی‌های خاص CPU و چند تغییر دیگر باشد.

بنچمارک لینوکس ۵.۱۶

لینوکس ۵.۱۶ در حقیقت قابلیت‌های جدید زیادی دارد و شامل بهینه‌سازی‌هایی برای درایور کرنل AMDGPU است، ولی این میزان از افزایش توان غافل‌گیرکننده به نظر می‌رسد چون انتظار آن را نداشتیم. کاربران نوت‌بوک‌های مجهز به رایزن AMD حالا می‌توانند خوشحال باشند چون با آپدیت بعدی کرنل لینوکس به قدرت بیشتری دست پیدا می‌کنند.

البته همیشه نمی‌توانیم به بنچمارک‌ها اعتماد کنیم و شاید بهتر باشد که منتظر عرضه این کرنل و آزمایش آن در شرایط دنیای واقعی باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی