ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مزایا معایب اختصاص ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی
خودرو

اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها؛ آری یا نه؟

طرح جدید دولت در خصوص اختصاص ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت ملی در حالی مطرح شده است که ابهامات فراوانی در خصوص نحوه‌ی پیاده‌سازی این طرح و مزایا و معایب آن وجود ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۰۷:۲۶

طرح جدید دولت در خصوص اختصاص ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت ملی در حالی مطرح شده است که ابهامات فراوانی در خصوص نحوه‌ی پیاده‌سازی این طرح و مزایا و معایب آن وجود دارد.

به هر صورت دولت قصد دارد با اینکار دیگر به خودروها یارانه بنزین اختصاص ندهد و این یارانه را راهی جیب افراد کند.

این طرح قرار است در ابتدا در کیش‌ و قشم پیاده‌سازی شده و در صورت اجرای موفقیت‌آمیز به کل کشور سرایت کند.

اگرچه هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست اما قرار است ساز و کاری راه‌اندازی شود تا یارانه پرداخت شده در این حوزه قابل خرید و فروش باشد تا افرادی که خودرو ندارند بتوانند این یارانه را به مابقی افراد و یا حتی به دولت بفروشند.

مزایا و معایب اختصاص ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت ملی

بررسی آمارهای منتشر شده در این خصوص نشان می‌دهد که در حال حاضر تنها ۴۸ درصد از جمعیت کل کشور به واسطه داشتن خودرو یارانه بنزین دریافت کرده و ۵۲ درصد دیگر سهمی در این خصوص ندارند.

مدافعان این طرح که بیشتر در دولت مشغول به کار بوده و یا طرفدار سیاست‌های اجرایی دولت هستند می‌گویند اختصاص بنزین به افراد به جای خودروها سبب خواهد شد که کل جمعیت کشور از یارانه بنزین بهره برده و در این حالت دیگر متموّلان نیستند که از حمایت‌های دولتی برخوردار خواهند شد.

در حال حاضر دولت سالانه ۳۶۵ هزار میلیارد تومان یارانه بنزین به مالکان خودروها اختصاص می‌دهد که تنها ۴۸ درصد از جمعیت کشور این یارانه را به واسطه برخورداری از خودرو دریافت می‌کنند.

مخالفان طرح مذکور اما اختصاص یارانه نقدی به افراد را اشتباه خوانده و معتقد هستند که این کار موجب افت اقتصاد شده و بر میزان تورم فعلی کشور می‌افزاید.

مخالفان حتی مدعی هستند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خصوص بنزین تا بهای ۳ هزار تومان زیان کمتری را نسبت به طرح پیشنهادی از سوی دولت به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

مخالفان می‌گویند اختصاص یارانه نقدی بنزین به افراد سبب خروج آن‌ها از فقر نشده و ثروتی را با خود به همراه نخواهد آورد. یارانه بنزین باید در راستای ایجاد  اشتغال، تولید و درآمد صرف شده تا سبب افزایش ثروت و خروج مردم از فقر شود. 

به عقیده آن‌ها اختصاص یارانه آن‌هم یارانه نقدی به افراد اوضاع را وخیم‌تر کرده و سبب می‌شود که رکود و تورم بیشتری در فضای اقتصادی کشور جاری شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • esmiz
    esmiz | ۱۳ دی ۱۴۰۰

    واقعا اینایی که این قانون ها رو می نویسند معلوم نیست از پشت کدوم کوه اومدن که همچین حرف هایی می زنند که آدم شاخ در می یاره اول می گن که این یارانه بنزین می ره تو جیب افراد متمول یکی نیست بگه آخه آدم متمول نمی یاد این ماشین های آشغال داخلی رو بخره که اونایی که این ماشین ها رو می خرن هم بدبختن ثانیا به ماشین خوب باید بنزین سوپر بزنی که کلا آزاده تازه بنزین سوپرم که می زنی به خاطر کیفیت پایینش بازم باید اکتان بهش اضافه کنی بعد از اون ور می گن اونایی که ماشین ندارن یارانه نمی گیرن مگه اونایی که ماشین ندارن با الاغ می رن این ور اون ور طرف چه به تاکسی بره چه با تاکسی اینترنتی چه با اتوبوس و مترو دارن با انرژی یارانه ای کار می کنن و اگه سوختشون آزاد بود قیمتشون خیلی بیشتر بود پس اونایی که ماشین ندارن دارن به سهم خودشون از یارانه سوخت استفاده می کنن

  • mos99
    mos99 | ۱۳ دی ۱۴۰۰

    انقد مختصر که نوشتید قطعا کسی که خبر ندارن نظر خاصی نمیتونه داشته باشه نسبت بهش

    ولی قطعا از وضعیت فعلی بهترین بعد خواهد بود
    حتی ما قایق های بنزینی جنوب رو داریم که بهشون بنزینی تعلق نمیگیره و از این یارانه محروم اند از طرف دیگه بعضی ها با چند نیست ماشین چندین سهمیه دارند

    روش جدید هم خیلی معقول تر هم خیلی مناسب تر

  • Bigiato
    Bigiato | ۱۳ دی ۱۴۰۰

    آقای زنگنه میشه بفرمایید این مخالفان دقیقاً چه کسانی هستند!؟ از کجا اظهار نظر کردند؟ بر چه مبنایی می‌گند که این کار باعث رکود و تورم میشه؟ اصلاً شما در جریان هستید که در علم اقتصاد رکود و تورم مخالف یکدیگر هستند و امکان نداره که همزمان با هم پیش بیاد!؟؟ چرا با بازی با کلمات مخاطب هاتون رو می‌ترسونید؟ کدوم یارانه؟ هر کسی در انتهای ماه اگر بنزینش رو نخواست، بفروشه به دولت یا هر کسی که میخواد... دولت اون مقدار رو صادر و در قبالش هزینه ش رو پرداخت می‌کنه. الان خلق پول صورت گرفته که موجب تورم بشه!؟ تازه دولت با قیمت جهانی می‌فروشه و به افراد با همون نرخ 1500 تومنی پرداخت میکنه... کجای این قضیه شما رکود و تورم (!!!!!) مشاهده می‌کنید؟

  • Amour
    Amour | ۱۳ دی ۱۴۰۰

    بنزین رو با شیب ملایم و در بلند مدت گرون کنند ،‌ دیگه اینقدر پیچیدگی و شوک اقتصادی به همراه نداره که ...

مطالب پیشنهادی