ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

میکروبالن‌های قابل بازیافت: روشی جدید برای ثبت تصاویر هوایی

وقتی صحبت از تصویربرداری هوایی با کیفیت بالا به میان می‌آید، معمولا به سراغ ماهواره‌ها، پهپادها یا هواپیماهای بزرگ می‌رویم. اما اخیرا شرکت Urban Sky سیستمی با بالن‌های کوچک یا میکروبالن های قابل بازیافت (Microballons) ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

وقتی صحبت از تصویربرداری هوایی با کیفیت بالا به میان می‌آید، معمولا به سراغ ماهواره‌ها، پهپادها یا هواپیماهای بزرگ می‌رویم. اما اخیرا شرکت Urban Sky سیستمی با بالن‌های کوچک یا میکروبالن های قابل بازیافت (Microballons) توسعه داده است که می‌تواند حتی تصاویری با کیفیت بالاتر ثبت کند و هزینه کمتری داشته باشد.

هر کدام از این میکروبالن‌ها شامل یک بالن کوچک استراتوسفری قابل بازیافت است که در زیر آن ماژول حمل باری قرار دارد که یک دوربین اپتیکی با کیفیت به آن متصل است و از دوربین‌های دیگری مثل دوربین فروسرخ یا فراطیف (Hyperspectral) می‌توان استفاده کرد.

عملکرد میکروبالن های قابل بازیافت

زمانی که این بالن‌ها هنوز روی زمین هستند، ۲.۵ متر قطر دارند و بخشی از آن‌ها با گاز هلیم پر می‌شود. وقتی از محل پرواز خود به سمت ارتفاعات بالاتر جو می‌روند، حجم گاز هلیم بیشتر می‌شود. با رسیدن بالن به ارتفاع بیش از ۱۸۳۰۰ متر یعنی جایی در لایه استراتوسفری جو زمین، هلیم کل بالن را پر می‌کند و قطر بالن به ۵.۵ متر می‌رسد.

از این ارتفاع به بعد، گاز اضافه از لوله‌های تعبیه شده در زیر بالن خارج می‌شود. برای قرارگیری بالن در ارتفاع دلخواه، حجم گاز بالن ثابت نگه داشته می‌شود. بعد از آن، دوربین میکروبالن تصویربرداری را با لنز سفارشی خود انجام می‌دهد. این لنز طوری طراحی شده تا بتواند شرایط سخت استراتوسفر را تحمل کند.

وقتی که بالن در مسیرهای افقی خود حرکت می‌کند، دوربین آن می‌چرخد تا بتواند بزرگترین مساحت ممکن را ثبت کند و این در حالی است که سرعت چرخش دوربین با سرعت حرکت افقی بالن برابر است.

نتیجه نهایی تصویری ترکیبی از کل ناحیه دلخواه خواهد بود. به گفته «اندرو آنتونیو»، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار Urban Sky این سیستم می‌تواند در هر ساعت از مساحتی برابر با هزار کیلومتر مربع عکاسی کند. وقتی که پروسه تصویربرداری کامل شود، اعضای خدمه کنترل بالن از روی زمین دستوری می‌فرستند تا ماژول باری از پایین بالن آزاد شود.

با این کار، کل بالن برعکس می‌شود و هلیم داخل آن خارج می‌شود. با سقوط آزاد ماژول، چتر نجات آن در ارتفاعات پایین‌تر باز می‌شود و سرعت کاهش ارتفاع را کمتر می‌کند. با رسیدن بالن به زمین، می‌توان از آن دوباره استفاده کرد و برای تصویربرداری به ارتفاعات بالاتر رساند.

مدیرعامل این شرکت می‌گوید که در حال حاضر، این سیستم مشتری‌های خودش را دارد و همین حالا هم از آن استفاده می‌شود و با آغاز بهار باید به استفاده عادی و روزمره در کلورادو و ناحیه Rocky Mountain برسد. علاوه بر این، شرکت Urban Sky اخیرا قراردادی با نیروی هوایی ایالات متحده بسته است تا نسخه جدیدی از این سیستم را برای کنترل لحظه‌ای آتش‌سوزی در جنگل‌ها توسعه دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی