ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ویروس کرونا می‌تواند منجر به تولید پادتن‌هایی برای حمله به سلول‌های بدن شود

دانشمندان در مطالعه جدیدی متوجه شدند که ابتلا به ویروس کرونا حتی در اشکال خفیف و بی‌علامت می‌تواند باعث تولید خودپادتن یا اتوآنتی‌بادی شود و آن‌ها را تا مدت‌ها در بدن حفظ کند. این پادتن‌ها ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دانشمندان در مطالعه جدیدی متوجه شدند که ابتلا به ویروس کرونا حتی در اشکال خفیف و بی‌علامت می‌تواند باعث تولید خودپادتن یا اتوآنتی‌بادی شود و آن‌ها را تا مدت‌ها در بدن حفظ کند. این پادتن‌ها بر اثر اختلال سیستم ایمنی به وجود می‌آیند و موجب حمله به سلول‌های بدن می‌شوند.

محققان مرکز پزشکی «سیدرز-ساینای» آمریکا دریافته‌اند که مبتلایان قبلی ویروس کرونا شش ماه پس از ابتلا به بیماری با انواع مختلف خودپادتن یا اتوآنتی‌بادی شناسایی شده‌اند. محققان پیش‌تر می‌دانستند که نمونه‌های وخیم کووید-19 می‌تواند چنان اثری بر سیستم ایمنی بگذارد که باعث تولید خودپادتن شود. ولی این پژوهش برای اولین بار از حضور خودپادتن‌ها پس از نمونه‌های خفیف یا بی‌علائم ابتلا به کرونا و حضور بلندمدت آن‌ها در بدن خبر می‌دهد.

«جاستینا فرت-بابر» یکی از محققانی است که این مقاله را نوشته. او می‌گوید: «این یافته‌ها کمک می‌کند توضیح دهیم که چرا کووید-19 یک بیماری بسیار ویژه است. این الگوهای بی‌نظم در سیستم ایمنی می‌تواند از دلایل پایداری علائم مختلفی باشد که باعث بروز حالتی تحت عنوان کووید-19 طولانی می‌شود.»

ویروس کرونا

ویروس کرونا می‌تواند سیستم ایمنی را علیه بدن فعال کند

محققان برای انجام این تحقیق 177 مبتلای قبلی به ویروس کرونا را انتخاب کردند. در ادامه نمونه خون این افراد با نمونه خون افراد سالم قبل از دوره همه‌گیری مقایسه شد. نتیجه این بود که همه نمونه‌های ابتلای قبلی به کرونا دارای سطح بالایی از خودپادتن بودند. برخی از این خودپادتن‌ها در افراد مبتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی از جمله لوپوس و روماتیسم مفصلی هم مشاهده شده است.

«سوزان چنگ» از دیگر نویسندگان این مقاله می‌گوید: «ما علائم فعالیت خودپادتن‌هایی را مشاهده کردیم که معمولا با التهاب‌های مزمن و صدمات ارگان‌هایی مثل مفاصل، پوست و سیستم عصبی ارتباط دارند.» بعضی از این خودپادتن‌ها در پیوند با بیماری‌های خودایمنی تشخیص داده شدند که نرخ بروز آن‌ها در زنان بیشتر از مردان است. اما در این تحقیق، مردان نسبت به زنان خودپادتن‌های بیشتری داشتند.

محققان حالا می‌خواهند تحقیقات بیشتری انجام دهند تا انواع خودپادتن‌هایی را شناسایی کنند که ممکن است در کرونا طولانی وجود داشته باشد. با توجه به این که تحقیق حاضر روی نمونه خون افرادی انجام شد که قبل از تزریق واکسن به کرونا مبتلا شده بودند، پژوهشگران به این سوال هم پاسخ خواهند داد که خودپادتن‌ها در نمونه‌های رخنه کرونا در افراد واکسینه هم شرایط مشابهی خواهند داشت یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی