ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

مرسدس بنز ویژن EQXX رونمایی شد؛ ایرودینامیک‌ترین سدان جهان با برد 1000 کیلومتر

کمپانی مرسدس بنز طبق وعده قبلی خود با رسیدن به روز سوم ژانویه از یک کانسپت برقی پیشرفته رونمایی کرد. همانطور که از تیزرهای قبلی مشخص بود، این کانسپت ویژن EQXX نام دارد و در ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۰

کمپانی مرسدس بنز طبق وعده قبلی خود با رسیدن به روز سوم ژانویه از یک کانسپت برقی پیشرفته رونمایی کرد. همانطور که از تیزرهای قبلی مشخص بود، این کانسپت ویژن EQXX نام دارد و در آن بیش از هر چیز دیگر بر بهینه بودن و بیشترین راندمان ممکن تمرکز شده است. به لطف همین ویژگی، تازه‌ترین مفهومی اشتوتگارتی‌ها می‌تواند تا ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند.

حتما می دانید که برد حرکتی محدود یکی از نقاط ضعف خودروهای الکتریکی است. در کانسپت EQXX مرسدس بنز این نقطه ضعف را نشانه گرفته و سعی کرده خیال مشتریان را از بابت آن راحت کند. این کمپانی می‌گوید با مفهومی جدیدش می‌توان فاصله برلین تا پاریس را بدون نیاز به شارژ، سفر کرد. همچنین این شرکت افزوده مشتریان آمریکایی در صورت داشتن خودرویی مثل ویژن EQXX بطور میانگین در ماه دو بار به شارژ باتری نیاز خواهند داشت.

در رابطه با ظرفیت دقیق باتری EQXX اطلاعاتی در دست نیست، اما مرسدس بنز گفته که از پکی با ظرفیت کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت در آن استفاده شده است. نکته جالب توجه اینکه این پک در مقایسه با نمونه به کار رفته در EQS به میزان ۳۰ درصد سبک‌تر بوده و ۵۰ درصد فضای کمتری را اشغال می‌کند.

علاوه بر اینها، باید اشاره کنیم که حداکثر ولتاژ پک باتری EQXX برابر با ۹۰۰ ولت است و همراه با فریم ۴۹۵ کیلوگرم وزن دارد. همین امر باعث شده وزن کلی خودرو در رقم ۱۷۵۰ کیلوگرم حفظ شود که با استانداردهای فعلی برای یک اتومبیل الکتریکی عددی پایین به حساب می‌آید. برای اینکه یک مرجع برای مقایسه داشته باشید، باید بگوییم سدان C300 وزنی برابر با ۱۶۷۵ کیلوگرم دارد.

مکمل عملکرد باتری یک پنل خورشیدی است که از ۱۱۷ سلول تشکیل یافته، این پنل روی سقف قرار دارد و بسیاری از سیستم‌های الکتریکی خودرو - مثل سیستم تهویه مطبوع، چراغ‌ها و سیستم اینفوتینمنت - را تغذیه می‌کند. انرژی جذب شده توسط این پنل در یک باتری لیتیوم آهن فسفات جداگانه ذخیره می‌شود. در مجموع استفاده از این پنل باعث شده برد حرکتی خودرو ۲۵ کیلومتر افزایش یابد.

نیروبخش مرسدس بنز EQXX یک موتور برقی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت است. اشتوتگارتی‌ها تاکید می‌کنند قوای محرکه این کانسپت به قدری راندمان بالایی دارد که ۹۵ درصد از انرژی به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

از نظر ابعاد باید گفت مرسدس بنز EQXX طولی برابر با ۴۶۳ سانتی‌متر دارد و فاصله محوری آن ۲۸۰ سانتی‌متر است. برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم نسل جدید C کلاس ۴۷۵ سانتی‌متر طول و ۲۸۶ سانتی‌متر فاصله محوری دارد.

همانطور که در تصاویر ضمیمه شده نیز می توانید مشاهده نمایید، مرسدس بنز ویژن EQXX از بدنه‌ای قطره‌ای شکل و بسیار آیرودینامیک برخوردار است. این کانسپت پیشرفته دماغه‌ای بسیار کم ارتفاع دارد و با ضریب درگ 0.17 جزوه آیرودینامیک‌ترین خودروهای تولیدی تاریخ و آیرودینامیک‌ترین ساخته مرسدس بنز به شمار می رود.

به منظور دستیابی به چنین ضریب خیره‌کننده‌ای، مرسدس بنز تمهیداتی را اندیشیده که طراحی کشیده قسمت انتهایی با دیفیوزر یکپارچه، شکاف‌های فعال مخصوص هدایت هوا و پوشش مخصوص رینگ از جمله آنها هستند.

کانسپت مرسدس بنز EQXX از تایرهای مخصوصی بهره می‌برد. این تایرها مقاومت چرخشی بسیار کمی دارند و توسط بریجستون ساخته شده‌اند.

مثل نمای بیرونی، کابین ویژن EQXX نیز پیشرفته و مدرن طراحی شده است. بدون شک شاخص‌ترین المان حاضر در این بخش یک نمایشگر بسیار عریض ۴۷.۵ اینچی است که دو ستون A را به هم متصل می‌کند! این نمایشگر دارای رزولوشن 8K بوده و اطلاعات مربوط به سیستم مسیریاب را با گرافیک سه‌بعدی به نمایش می‌گذارد.

جالب آنکه مسیریاب این کانسپت می‌تواند نمایی شبیه‌سازی شده از ماهواره و یا نمایی سه بعدی از ارتفاع ۱۰ متری را به راننده نشان دهد.

مثل چند مفهومی اخیر مرسدس بنز، در ساخت اجزای کابین ویژن EQXX هم از مواد پایدار و دوستدار محیط زیست استفاده شده است. برای مثال پوشش‌های پارچه‌ای جنسی از Biosteel (پارچه‌ای شبیه به ابریشم) دارند و چرم به کار رفته نیز از قارچ‌ها تامین شده است. زیر پایی‌ها نیز از بامبو ساخته شده‌اند.

آنطور که مرسدس بنز اعلام کرده، ویژن EQXX پیش نمایشی از یک مدل تولیدی در آینده را ارائه می‌کند. درباره زمان رونمایی یا عرضه این مدل اطلاعاتی در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی