ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

5 نکته در مورد آزمایش کرونا در دوران شیوع گونه امیکرون

با شیوع گونه امیکرون، این سوال برای ما مطرح می‌شود که آیا باید برای دومین سال متوالی از حضور در اجتماع خودداری کنیم و یا می‌توان به روال عادی زندگی بازگشت؟ متاسفانه با شیوع گونه ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۷ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

با شیوع گونه امیکرون، این سوال برای ما مطرح می‌شود که آیا باید برای دومین سال متوالی از حضور در اجتماع خودداری کنیم و یا می‌توان به روال عادی زندگی بازگشت؟

متاسفانه با شیوع گونه امیکرون مشاهده شده است که قابلیت انتقال این گونه 73.2% است و این درحالی است که قدرت شیوع گونه دلتا 12.6% بود. مقامات عمومی هشدار می‌دهند که عفونت‌های این گونه خطرناک هستند – حتی با اینکه واکسن‌ها تا حد زیادی در برابر ابتلای شدید و مرگ از افراد محافظت کنند.

اما یک ابزار مفید برای کمک به تصمیم‌گیری در این مورد وجود دارد: آزمایش کرونا!

«ریچل پیچ» محقق بهداشت عمومی در دانشگاه هاروارد می‌گوید: « آزمایش‌ها بینش مورد نیاز ما برای بررسی کرونا را فراهم می‌کنند – حتی زمانی که هنوز اطلاعات زیادی در مورد این گونه جدید نداریم. به عنوان مثال می‌توانیم بفهمیم چقدر احتمال دارد افراد کاملا واکسینه شده آلوده شوند.

«بارون ماتما» استادیار اپیدمولوژی در دانشکده بهداشت عمومی «میلن کلمبیا» با اعلام نظر مثبت خود دراین‌باره می‌گوید: «آزمایش تنها راهی است که واقعا متوجه می‌شوید چه خطری برای خود و جامعه خود دارید. بدون آن اساسا تشخیص هیچ موردی امکان‌پذیر نیست.»

هرچند این تست‌ها هنوز کمبودهایی را نیز دارند، اما همچنان آزمایش اثرگذارترین روش برای تشخیص بیماری است. اما چه کارهایی باید در برابر این گونه جدید انجام دهیم؟

1. بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس چه مدت باید منتظر علائم بمانیم؟

هر بیماری ویروسی یک دوره نهفتگی دارد – از زمانی که فرد در معرض یک پاتوژن قرار می‌گیرد تا زمانی که می‌توان بر اثر بروز علائم آن را تشخیص داد. در حال حاضر، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ویروسی توصیه می‌کند پنج تا هفت روز پس از قرارگرفتن در معرض ویروس کرونا صبر کنید و سپس آزمایش دهید. اگرچه هنوز قاعده کلی وجود ندارد، اما دانشمندان گمان می‌کنند این قاعده برای گونه امیکرون متفاوت است.

برخی از داده‌های اولیه نشان می‌دهد که تنها حدود دو تا سه روز طول می‌کشد تا افراد پس از قرار گرفتن در معرض گونه امیکرون دارای علامت شوند. به همین ترتیب، پیچ می‌گوید: « به نظر می‌رسد آزمایش‌ها بتوانند این گونه جدید را پس از دو روز از ابتلا تشخیص دهند. اگرچه این نشانه بسیار بدی است – زیرا قدرت ویروس را نشان می‌دهد – اما نکته مهم این است که پیش از رسیدن به روز پنجم، نتیجه نهایی مشخص خواهد شد و بدین ترتیب فرد می‌تواند برنامه‌های آینده خود را لغو کند.»

2. از کدام تست استفاده کنیم و چرا؟

تست‌های واکنش زنجیره‌ای پلیمر «PCR» بهترین راه برای تشخیص ویروس کرونا هستند. این آزمایش‌ها – که به دنبال وجود نشانه‌های ژنتیکی از ویروس هستند – بسیار حساس هستند و بعید است به نتایج منفی کاذب منجر شوند.

از سویی دیگر، آزمایشات آنتی‌ژن سریع کمتر قابل اعتماد هستند. در این آزمایش‌ها تکه‌های پروتئین‌های ویروس شناسایی می‌شوند و زمانی که حجم ویروس در بدن بیشتر باشد، بهترین عملکرد را ارائه می‌دهند. به همین دلیل است که این روش تنها زمانی که فرد کاملا دارای علامت است، تشخیص مناسبی می‌دهند.

باید توجه داشت که با توجه به سرعت انتشار بالای گونه امیکرون هرگونه تست خانگی قابل اعتماد نیست. درحالیکه معمولا دو تا پنج روز طول می‌کشد تا نتایج آزمایشگاهی اعلام شود، افزایش تعداد بیماران و شلوغ شدن آزمایشگاه‌ها می‌تواند حتی فرآیند تشخیص را دچار اختلال کند. بنابراین در انجام تست PCR نیز باید از وقت استفاده بهینه کرد.

اینجاست که آزمایش‌های آنتی‌ژن وارد عمل می‌شوند. این آزمایش‌ها می‌توانند در عرض 15 تا 30 دقیقه، اطلاعاتی دقیق و سریع از میزان ویروس موجود در بدن در اختیار پزشکان قرار دهند. بنابراین اگر فرد به‌طور کامل واکسینه شده باشد، می‌تواند با کمک این تست سریعا به وجود ویروس در بدن پی ببرد و برای درمان آن بکوشد. سازمان جهانی بهداشت دراین‌باره اعلام کرده است افرادی که واکسینه شده‌اند، برای مدت کمتری نسبت به افرادی که واکسینه نشده‌اند، عامل سرایت ویروس هستند.

با این‌حال، یک آزمایش آنتی‌ژن سریع منفی گاهی می‌تواند به این معنا باشد که ویروس در بدن شما هنوز رشد نکرده است. اما کارشناسان هشدار می‌دهند که با توجه به پتانسیل منفی، لازم است عدم قطعیت‌های هر آزمایش را درنظر بگیریم. مطالعات نشان داده‌اند که میزان موفقیت هر نوع از آزمایش در تشخیص ویروس بسیار متفاوت است – به عنوان مثال تست‌های سریع می‌توانند تا 85% گونه‌های پیشین کرونا را به درستی تشخیص دهند.

به گفته دانشمندان، انتخاب یک آزمون به میزان ریسک‌پذیری شخص مشکوک به کرونا بستگی دارد. درصورتی که نیاز به اطمینان بیشتر است، باید شخص به سراغ تست PCR برود. این درحالی است که تست‌های سریع می‌توانند تنها یک پاسخ موقتی در اختیار ما قرار دهند.

3. در صورت منفی بودن تست سریع چه باید کرد؟

اگر علائمی دارید اما تست کرونا منفی بود، باید مجددا آزمایش دهید. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که دو یا چند آزمایش سریع انجام دهید در حالیکه بین هرکدام از آن‌ها حداقل 24 ساعت فاصله است. پزشکان عقیده دارند اگر همچنان آزمایش منفی بود، احتمالا نوع دیگری از عفونت تنفسی در بدن وجود دارد. اما تضمینی برای آن نیست. از آنجایی که شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا در فصل سرد افزایش می‌یابد، بهتر است تا زمانی که علائم وحود دارد، افراد خود را ایزوله کنند و ماسک بزنند.

از سویی دیگر، دانشمندان عقیده دارند که در صورت منفی بودن تست باید زمان‌بندی برای آزمایشات دیگر را با دقت درنظر گرفت زیرا مسئله زمان در این مورد بسیار حیاتی است. از آنجایی که گونه امیکرون شدت انتقال بسیار بالایی دارد – و آزمایش‌های سریع تنها یک پاسخ آنی ارائه می‌دهد – می‌توان آن‌ها را با فاصله 12 ساعت نیز انجام داد.

4. اگر با تست سریع پاسخ مثبت شد، چه باید بکنیم؟

سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند کسانی که آزمایششان مثبت است باید به مدت 10 روز در خانه بمانند و به کسانی که در روزهای گذشته با آن‌ها ارتباط داشته‌اند، اطلاع دهند. افرادی که واکسینه نشده‌اند باید این قانون را رعایت کنند، زیرا احتمال ابتلا و انتشار ویروس توسط آن‌ها بسیار بیشتر است.

با این‌حال، افراد واکسینه شده در صورت مشاهده دو نتیجه مثبت در آزمایش‌هایشان باید بدانند که خطر ابتلا به عفونت در آن‌ها بالا است. اگر آزمایش دوم منفی باشد، نتیجه قطعی نیست و باید منتظر پاسخ آزمایش PCR بود.

اگر PCR به موقع به جواب نرسد، باید فرد برای اطمینان بیشتر در خانه بماند و ایزوله شود. پیچ می‌گوید: « درست است که هنوز علم ما دربرابر این ویروس کامل نیست، اما همیشه بهتر است برای جلوگیری از انتشار بیشتر، پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.»

5. آیا با دریافت دوز سوم در برابر امیکرون مصون هستیم؟

خبر بد این است که دریافت واکسن تقویت کننده یا همان دوز سوم علیرغم مفید بودن برای بدن، نیاز به گذر زمان دارد. به این معنا که دوز سوم به صورت آنی در بدن شروع به مصونیت نمی‌کند. مطالعات نشان می‌دهد برخلاف دوزهای قبلی که چند روز پس از تزریق در بدن ایمنی می‌آفریدند، دوز سوم حدودا یک ماه بعد شروع به تولید ایمنی می‌کند.

به همین علت، هنوز مشخص نیست کسانی که دوز سوم دریافت می‌کنند، تا چه اندازه دربرابر امیکرون مصون هستند. شواهد نشان می‌دهد ایمنی ایجاد شده توسط دو دوز به مرور زمان کاهش می‌یابد و دوز سوم می‌تواند عاملی تحریک کننده برای افزایش ایمنی در بدن باشد.

با این وجود، همچنان کارشناسان و پزشکان مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها تشویق می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی