ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تکنولوژی تغییر رنگ بدنه ب‌ام‌و iX Flow با چه مکانیسمی کار می‌کند؟

کمپانی آلمانی ب‌ام‌و با دستی پر به نمایشگاه CES 2022 آمده است. در کنار رونمایی از iX M60، این شرکت از یک کانسپت دیگر با نام iX Flow پرده‌برداری کرده که بسیار مورد توجه رسانه‌ها ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۰

کمپانی آلمانی ب‌ام‌و با دستی پر به نمایشگاه CES 2022 آمده است. در کنار رونمایی از iX M60، این شرکت از یک کانسپت دیگر با نام iX Flow پرده‌برداری کرده که بسیار مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است. این کانسپت به قابلیت تغییر رنگ بدنه مجهز بوده و تنها با فشار یک دکمه می‌توان رنگ بیرونی خودرو را عوض کرد! حتما خواهید پرسید تغییر رنگ بدنه در یک لحظه چگونه اتفاق می‌افتد؛ در نوشتار حاضر قصد داریم بطور خلاصه به این سوال پاسخ دهیم.

واقعیت این است که تکنولوژی به کار رفته در ب‌ام‌و iX Flow جدید نبوده و قبلا در دستگاه‌های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. این تکنولوژی ریشه در جوهر الکترونیکی (E Ink) دارد، همان تکنولوژی که کتابخوان‌های الکترونیکی و دستگاه‌هایی مثل آمازون کیندل از آن بهره می‌برند.

اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم ب‌ام‌و سطح بدنه iX Flow را به یک پوشش مخصوص مجهز کرده است. این پوشش دارای میلیون‌ها میکروکپسول از جوهر الکترونیکی بوده و ضخامتی مشابه با موی انسان دارد. هر کدام از کپسول‌ها دارای ذرات ریز سفید با بار منفی و ذرات تیره با بار مثبت هستند. یک میدان الکتریکی تعیین می‌کند که کدام ذرات در سطح میکروکپسول‌ها تجمع پیدا کنند و اینگونه رنگ کلی بدنه شکل می‌گیرد.

در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های موجود، فقط امکان تغییر رنگ از تیره به روشن وجود دارد و نمی‌توان مثلا رنگ قرمز را به آبی تبدیل کرد. البته ب‌ام‌و می‌گوید تغییر رنگ از تیره به روشن و یا برعکس کاملا کاربردی است و بسته به فصل سال رانندگان می‌توانند از آن برای گرم کردن یا خنک نگه داشتن داخل کابین کمک بگیرند. 

تکنولوژی الکتروفورتیک به کار رفته در ب‌ام‌و iX از لحاظ انرژی بسیار کم مصرف است و فقط هنگام تغییر رنگ به میزان کمی از انرژی نیاز پیدا می‌کند. باواریایی‌ها یک کاربرد دیگر برای این تکنولوژی تبلیغ می‌کنند. آنها این تکنولوژی را به دنیای مد ارتباط داده و معتقدند مالکان می‌توانند با کمک آن، ویژگی‌های شخصیتی، علایق و جایگاه اجتماعی خود را بیشتر و بهتر بروز دهند.

هنوز مشخص نیست که قابلیت تغییر رنگ بدنه به این زودی‌ها در مدل‌های تولیدی ب‌ام‌و مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر، اما با توجه به اینکه می‌تواند از طریق سرویس اشتراکی ماهانه برای کمپانی درآمدزایی کند، احتمالا باواریایی‌ها در آینده روی آن حساب ویژه‌ای باز خواهند کرد و قصد تولید انبوه آن را دارند.

همچنین باید گفت که احتمالا تولید پنل‌های بدنه مجهز به این میکروکپسول‌ها٬ گرانتر از قطعات عادی خواهد بود و از همین رو اضافه شدن این آپشن به خودروهای تولید انبوه بی ام و احتمالا با هزینه گزافی همراه خواهد بود و بعید است که بتوان چنین آپشنی را در خودروهای ارزان قیمت مشاهده کرد.

با این حساب به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی٬‌ حضور بی ام و در نمایشگاه ces2022 با این تکنولوژی بیشتر کاربرد تبلیغاتی را پوشش می‌دهد و برای عرضه آن به صورت تولید انبوه نیاز به چند سال زمان بیشتر خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی