ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

داستان‌های علمی خنده‌دار و عجیب ۲۰۲۱

کشف‌های باحال، نقاط عطف تکنولوژیکی و شاهکارهای علمی عجیب و غریب ــ گاوها را می‌توان برای دستشویی رفتن تربیت کرد؟ ــ به ما این فرصت را دادند که به موضوعی غیر از پندمیک بپردازیم. گداخت ...

رضا زارع‌پور
نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۰۰

کشف‌های باحال، نقاط عطف تکنولوژیکی و شاهکارهای علمی عجیب و غریب ــ گاوها را می‌توان برای دستشویی رفتن تربیت کرد؟ ــ به ما این فرصت را دادند که به موضوعی غیر از پندمیک بپردازیم.

گداخت آینده

امیدها برای تبدیل گداخت هسته‌ای به منبع انرژی پاک آینده در ماه آگوست، زمانی که یک آزمایش گداخت موفق به تولید ۱/۳ میلیون ژول انرژی شد، شدت گرفت. یک مانع بزرگ برای انرژی گداخت، دستیابی به احتراق بوده است ــ نقطه‌ای که یک واکنش گداخت انرژی بیشتری نسبت به انرژی مورد نیاز برای آغاز واکنش تولید کند. این تست حدود ۷۰ درصد انرژی استفاده شده برای شروع واکنش را تولید کرد؛ نزدیک‌ترین رکورد به نقطه سر به سر.

در آزمایش‌های گداخت در آزمایشگاه گداخت ملی، لیزرها (رنگ آبی در تصویر هنری بالا) یک سیلند کوچک حاوی کپسول سوخت (کره سفید) را منفجر می‌کنند. این فرایند اشعه‌های X-ray تولید می‌کند که پوسته کپسول را تبخیر می‌کنند و سوخت را به فشار و دمای مورد نیاز برای انجام گداخت می‌رسانند.

پیوند کلیه خوک به انسان

در ابتدا، یک کلیه خوک به یک انسان متصل شد، و سپس در طول ۵۴ ساعت نظارت به طور نرمال عمل کرد. این آزمایش جراحی موفقیت‌آمیز نقطه عطفی در پیوند عضو حیوان به انسان به شمار می‌آید که می‌تواند ذخیره اندام‌ها برای انسان‌های نیازمند را افزایش دهد.

photo of a group of surgeons examining the pig kidney for signs of rejection
یک تیم جراحی در مرکز سلامت لانگونی در دانشگاه نیویورک برای اولین بار کلیه یک خوک را در بدن یک انسان کار گذاشتند. در این عکس، تیم جراحی کلیه را برای نشانه‌های رد شدن از جانب بدن بررسی می‌کنند. کلیه برای ۵۴ ساعت به طور نرمال به عملکرد خود ادامه داد.

ستارگان مرگ

در یک رخداد نفس‌گیر، اخترشناسان ستاره‌ای را ثبت کردند که یک سیاهچاله، یا شاید یک یک ستاره نوترونی، در نزدیکی خود را می‌بلعد و سپس توسط غذای خودش خورده می‌شود. انفجار دیدنی که پس از این واقعه به وجود آ«د، یک سیاهچاله را از خود باقی گذاشت. اخترشناسان در نظریه امکان وجود چنین ابرنواختری که در آن یک ستاره ستاره‌ای دیگر را بخورد پیش‌بینی کرده بودند؛ اما چنین چیزی پیش از این رصد نشده بود.

illustration of a blue jet of energy coming from a swirling star
تصویری هنری از جت‌های انرژی منفجر شده از ستاره‌ای که همراه مرده خود را بلعیده است.

ماشین‌های زنده

سلول‌های قورباغه، خود را به ربات‌های زنده ریز تبدیل کردند. دانشمندان سلوله‌های ریشه پوست را از جنین‌های قورباغه جدا کردند و شاهد این بودند که این سلول‌ها خود را در گلوله‌هایی به نام «زنوبات‌ها» (xenobots) سازماندهی کردند، که می‌توانند به اطراف شنا کنند، خود را ترمیم کنند، و همچنین ذرات را در محیط جابجا نمایند. بهه گفته دانشمندان، زنوبات‌ها می‌توانند روزی برای اهداف مفید به کار آیند؛ برای مثال، تمیز کردن راه‌آب‌ها.

Scientists created living 'xenobots' that self-replicate
زنوبات‌ها بدون هیچ مغز مرکزی می‌توانند خود را سازمان‌دهی کنند و اعمالی را انجام دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند تا ۱۰ روز بدون غذا دوام آورند.

تیزر مغز

دانشمندان با برداشتن یک تکه ریز از مغز یک زن و ترسیم شکل‌های گوناگون ۵۰٫۰۰۰ سلول و حدود ۱۰۰ میلیون ارتباط بین آن‌ها، به تصویر جدیدی از مغز دست یافتند. این مجموعه داده بزرگ می‌تواند در رمزگشایی از پیچیدگی‌های مغز به کار آید.

3-D image of nerve cells
با بررسی تکه کوچکی از مغز، دانشمندان مثال‌هایی از آکسون‌های مارپیچی نامعمول یافتند؛ پیچک‌های سلولی عصبی پیام‌رسان (بازسازی سه بعدی بالا) که مثل مار چنبره زده‌اند.

به‌علاوه‌ها منها هستند

مردم اغلب زمانی که تفریق می‌کنند نیز جمع می‌کنند. دانشمندان بعد از درخواست از داوطلبان برای حل مجموعه‌ای از پازل‌ها و مساله‌ها، از جمله تثبیت کردن یک سازه لگویی و بهینه‌سازی برنامه یک سفر، به این موضوع پی بردند. دانشمندان گمان می‌برند که تمایل برای فکر به به‌علاوه، به جای منها، می‌تواند ریشه افراط‌های زندگی مدرن هستند؛ برای مثال، خانه‌های شلوغ و در هم بر هم.

photo of a Lego block structure
در یک آزمایش،‌ مشارکت‌کنندگان باید یک سقف لگویی را روی یک سازه کوچک (که با کاغذ مشخص شده) ثابت می‌کردند. بیشتر افراد با وجود این که هر قطعه ۱۰ سنت قیمت داشت، به اضافه کردن قطعات جدید روی آوردند. تنها زمنی که دانشمندان اعلام کردند حذف قطعات رایگان است، افراد بیشتری به حذف قطعه نامتعادل و باقی سقف روی ستون بزرگ روی آوردند.

تربیت گاوها برای دستشویی رفتن

آیا کشاورزان می‌توانند با فرستادن گاوها به دستشویی آلودگی را کاهش دهند؟ پاسخ به طرز جالبی می‌تواند بله باشد. در یک آزمایش منحصر به فرد، دانشمندان گاوها را طوری تربیت کردند که با استفاده از اتاقکی برای جمع‌آوری ادرار به صداهای طبیعت پاسخ دهند. در آینده، ادرار جمع‌آوری شده گاوها، که در غیر این صورت محیط زیست را آلوده می‌کند، می‌تواند برای تولید ادرار به کار رود.

Scientists are potty-training cows in a bid to help save the planet - CNN
دانشمندان باموفقیت ۱۱ گوساله را برای ادرار کردن در اتاقک دستشویی تربیت کردند. وقتی ادرار گاو تمام شود، پنجره‌ای در اتاقک باز و غذایی شیرین به او داده می‌شود. این تیم پژوهشی می‌گوید که تربیت گاوها در مقیاس بزرگ و جمع‌آوری ادرار آن‌ها برای ساخت کود می‌تواند آلودگی‌های کشاورزی را به شدت کاهش دهد.

به شفافی کریستال

گرما و فشار شدید اولین آزمایش بمب اتمی در سال ۱۹۴۵ ماده‌ای شیشه‌ای به نام ترینیتایت (trinitite) از خود به جا گذاشت ــ و چیزی حتی عجیب‌تر. دانشمندان کشف کرده‌اند که درون ترینیتایت ماده‌ای نادر به نام شبه‌کریستال (quasicrystal) وجود دارد. شبه‌کریستال‌ها ساختار منظمی مثل کریستال‌های معمولی دارند، اما این ساختار تکرار نمی‌شود. پیش از این، این کریستال‌ها تنها در شهاب‌سنگ‌ها یا مصنوعات آزمایشگاهی دیده شده بودند.

image of red trinitite
ترینیتایت قرمز در این تصویر از ماسه، سیم‌های مسی و دیگر آوارهای ذوب شده ناشی از آزمایش هسته‌ای ترینیتی ساخته شده است.

پرونده‌ای برای ژن‌های گم شده

یک گیاه بدبوی آسیای جنوب شرقی به نام ساپریا هیمالیانا (Sapria himalayana) حدود ۴۴ درصد ژن‌هایی که در دیگر گیاهان گل‌دار یافت می‌شوند را از دست داده است. ساپریا هیمالیانا برای دریافت مواد مغزی به طور انگل روی گیاهان دیگر می‌نشیند، پس جای تعجب نیست که تقریبا تمام DNA کلروپلاست خود را از دست داده است. کلروپلاست‌ها ساختارهایی هستند که فوتوسنتز یا تولید غذا معمولا در آن‌ها رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد ساپریا هیمالیانا چیزهایی بیشتر از غذا نیز می‌دزدد ــ بیش از ۱ درصد از ژن‌های آن از دیگر گیاهان می‌آید (احتمالا میزبان‌های فعلی یا گذشته).

photo of yellow and red Sapria himalayana flower
ساپریا هیمالیانا، یک گیاه بومی آسیای جنوب شرقی، یک انگل است و پیش از در آوردن گلی که می‌تواند ۲۰ سانتی‌متر قطر داشته باشد، برای سال‌ها درون درخت تاک زندگی می‌کند.

حسابداری DNA

از همه چیز گذشته، دوقلوهای همسان احتمالا از لحاظ ژنتیکی همسان نیستند. به گزارش دانشمندان، آن‌ها به طور میانگین ۵/۲ تفاوت ژنتیکی با هم دارند. این یعنی تفاوت بین این دوقلوها احتمالا تنها به دلیل تاثیرات محیطی زیست. در یک بررسی دیگر، دانشمندان تخمین زدند که ۱/۵ تا ۷ درصد DNA انسان امروزی به طور منحصر به فرد به انسان‌ها تعلق دارد؛ جدا از DNA نئاندرتال‌ها، دنیسوواها و دیگر خویشاوندان پیشین.

twin girls
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی