ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

تجمع سنگریزه‌ها در مریخ‌نورد استقامت، اختلال ایجاد کرد

مریخ‌نورد استقامت در جمع‌آوری نمونه سنگ‌های مریخ با چالش‌هایی روبرو می‌شود. سیاره مریخ با ربات‌های کاشف ما مهربان نیست. غبار موجود در فضای مریخ، ربات‌ها را خفه می‌کند. چرخ‌هایشان را می‌ترکاند و کاوشگر درنهایت از ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۵

مریخ‌نورد استقامت در جمع‌آوری نمونه سنگ‌های مریخ با چالش‌هایی روبرو می‌شود.

سیاره مریخ با ربات‌های کاشف ما مهربان نیست. غبار موجود در فضای مریخ، ربات‌ها را خفه می‌کند. چرخ‌هایشان را می‌ترکاند و کاوشگر درنهایت از کار می‌افتد. حالا مریخ چالش جدیدی بر سر راه مریخ‌نورد «استقامت» ناسا ایجاد کرده است. مقدار زیادی سنگریزه در مسیر سیستم جمع‌آوری نمونه سنگ از سطح این سیاره، درون دستگاه گیر کرده است.

همه چیز در ابتدا به خوبی پیش می‌رفت. در 29 دسامبر، استقامت سنگی به نام «ایسول» را سوراخ و نمونه‌ای از آن استخراج کرد. «لوئیز جاندورا»، مهندس ارشد نمونه‌برداری می‌نویسد: «با این‌حال، در حین انتقال مقداری از نمونه‌ها، حسگرها یک ناهنجاری را نشان دادند که ما را نگران کرد.»

چالش جدید مریخ‌نورد ناسا

زمانی که استقامت در طول فرآیند انبار کردن نمونه با مقاومتی غیرعادی روبرو شد، فعالیت خود را متوقف کرد. زباله‌های جمع شده در لوله مانع از این می‌شوند که لوله نمونه‌ها را ذخیره‌سازی و فشرده کند تا به درستی به سطح زمین بازگرداند.

استقامت اولین مریخ‌نوردی است که تلاش می‌کند نمونه‌هایی از مریخ را در لوله‌های مهروموم شده جمع‌آوری کند. این بخش مهمی از ماموریت استقامت است که دانشمندان قصد دارند با کمک آن، به مطالعه حیات میکروبی باستانی در این سیاره بپردازند. ناسا درحال برنامه‌ریزی برای ارسال یک فضاپیما به مریخ است تا این نمونه‌ها را به سطح زمین بازگرداند.

تیم مریخ‌نورد برای حل این مشکل، به استقامت دستور داد تا مته را از درون سنگ بیرون بکشد و به عقب بازگردد. برای کمک به تشخیص آنکه چه کاری باید انجام داد، تعدادی عکس از دستگاه گرفته شد. جاندورا گفت: «جدیدترین تصاویر که به دست ما رسید، تایید می‌کند که چند تکه زباله به اندازه سنگریزه درون لوله گیر کرده‌اند.» این تصاویر را در زیر ببینید.

درحالیکه وجود زباله‌ها یک چالش برای مهندسان است، هنوز دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. طراحان استقامت این مسئله را از پیش در نظر گرفته بودند و دستگاه را طوری طراحی کرده‌اند که اجازه می‌دهد هر جسم خارجی گیر کرده در مسیر لوله‌ها به صورت کنترل شده و به مرور زمان از دستگاه به بیرون شود.

ناسا ثابت کرده که برای بررسی حیات در مریخ، عزم خود را جزم کرده است و مشکلات ناچیز آن را متوقف نخواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی