ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ترکمنستان بار دیگر دستور مهار «دروازه آتش» را صادر کرد

رهبر ترکمنستان به تازگی به متخصصان مربوطه دستور داده است تا بالاخره آتش «دروازه جهنم» را خاموش کنند. اکنون پنجاه سال است که این دهانه گاز طبیعی در آتش خود می‌سوزد و به جاذبه گردشگری ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

رهبر ترکمنستان به تازگی به متخصصان مربوطه دستور داده است تا بالاخره آتش «دروازه جهنم» را خاموش کنند. اکنون پنجاه سال است که این دهانه گاز طبیعی در آتش خود می‌سوزد و به جاذبه گردشگری ترکمنستان تبدیل شده است. قربانقلی بردی‌محمدف، رئیس جمهور وقت ترکمنستان، روز گذشته در تلویزیون ملی این کشور با اظهار نگرانی‌های زیست‌محیطی و اقتصادی نسبت به این پدیده گفت که آتش دروازه جهنم در بیابان قره‌قوم باید خاموش شود.

این آتش از سال ۱۳۵۰ شمسی/۱۹۷۱ میلادی به دلیل حفاری‌های شوروی در این منطقه تاکنون روشن مانده است. بردی‌محمدف قبلا نیز در سال ۱۳۸۹ شمسی/۲۰۱۰ میلادی ابراز نگرانی کرده بود و به متخصصان حوزه محیط‌زیست گفته بود تا راهی برای خاموش کردن آن پیدا کنند. او گفت که این دهانه که ساخته بشر است، روی محیط‌زیست و سلامت مردم آن منطقه تاثیرات مخربی دارد.

او همچنین افزود: «ما در حال از دست دادن منابع طبیعی ارزشمندی هستیم که استفاده از آن‌ها می‌تواند منافع قابل‌توجهی داشته باشد و برای بهبود زندگی مردم خودمان استفاده شود.» به همین خاطر، بردی‌محمدف به مسئولان دستور داد تا راه‌حلی برای خاموش کردن آن پیدا کنند.

دهانه دروازه جهنم در سال ۱۳۵۰ شمسی/۱۹۷۱ میلادی به دلیل حادثه‌ای در حفاری این منطقه به وجود آمد. در حالی که نیروهای شوروی این ناحیه را برای استخراج نفت کاوش می‌کردند، زمین مجاور دکل حفاری و تاسیسات جانبی ریزش کرد و این غار گازی کشف شد. با این اتفاق، مقدار زیادی از گاز متان در هوا پخش شد و شوروی برای جلوگیری از آسیب آن به مردم منطقه، گاز درون حفره را آتش زد تا بسوزد.

حالا پنجاه سال است که این آتش می‌سوزد و هنوز تمام نشده است. اقدامات قبلی برای خاموش کردن آن نیز بی فایده بوده و تاکنون کسی قادر به مهار این آتش نشده است. این دهانه ۲۰ متر عمق و ۷۰ متر عرض دارد و تبدیل جاذبه گردشگری برای شوروی سابق و ترکنستان امروزی شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۱۹ دی ۱۴۰۰

    رئیس جمهور وقت ترکمنستان، روز گذشته > رئیس جمهور ترکمنستان، روز گذشته
    ["رئیس جمهور وقت" برای رؤسای قبلی است؛ نه فعلی]
    و السلام

مطالب پیشنهادی