ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کاوشگر چین برای اولین بار توانست از نزدیک وجود آب در ماه را تایید کند

ماه‌نشین «چانگ ای 5» چین موفق شده برای اولین بار از نزدیک شواهد وجود آب در سطح ماه را مشاهده کند. این کاوشگر تصاویری را از خاک ماه ثبت کرده و متوجه وجود مولکول‌های آب ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

ماه‌نشین «چانگ ای 5» چین موفق شده برای اولین بار از نزدیک شواهد وجود آب در سطح ماه را مشاهده کند. این کاوشگر تصاویری را از خاک ماه ثبت کرده و متوجه وجود مولکول‌های آب (H2O) و هیدروکسیل (OH) شده است.

دانشمندان چینی با انتشار مقاله‌ای در مجله Science Advances نتایج تحقیقات خود را منتشر کرده‌اند. آن‌ها با بررسی تصاویر و داده‌های طیفی گردآوری شده توسط چانگ ای 5، به این کشف مهم دست یافتند. داده‌های حاصل از بازتاب طیفی توسط طیف‌سنج مواد معدنی این کاوشگر به دست آمده که از نور مرئی و فروسرخ برای تحلیل ترکیب مواد معدنی بخش‌های مختلف سطح ماه استفاده می‌کند.

آب روی ماه به واسطه نحوه جذب نور توسط مولکول‌ها شناسایی می‌شود. با این حال، یکی از چالش‌های شناسایی آب بر مبنای نور فروسرخ تغییر مشاهدات بخاطر گرمای سطح ماه است. ولی محققان این مشکل را با یک مدل اصلاح حرارتی برطرف کردند.

چین برای اولین بار از نزدیک در ماه آب مشاهده کرد

نتیجه تحقیقات آن‌ها به وضوح نشان داد که آب در خاک و سنگ‌های سبک و متخلخل ماه وجود دارد. البته مقدار آن بسیار کم است. محققان می‌گویند تراکم آب در خاک 120 بخش در میلیون و در سنگ‌های ماه 180 بخش در میلیون برآورد شده است. این مقدار معادل 120 گرم آب در 1 تن خاک و 180 گرم آب در 1 تن سنگ است.

دانشمندان باور دارند که آب موجود در خاک ماه می‌تواند ناشی از طوفان‌های خورشیدی باشد، اما آب موجود در سنگ‌ها احتمالا از منبع ناشناخته‌ای در زیر سطح ماه به وجود آمده است. کاوشگر چانگ ای 5 حالا نمونه‌هایی را از سطح ماه گردآوری کرده تا به دانشمندان روی زمین تحویل دهد.

در گذشته هم شواهدی مبنی بر وجود آب در ماه ارائه شده بود، اما این نتیجه‌گیری‌ها بر اساس نمونه‌های آورده شده به زمین یا مشاهدات مداری بود. حالا این کاوشگر چینی برای اولین بار توانسته روی خود ماه وجود آب را تایید کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سعدی داوری مهر
    سعدی داوری مهر | ۲۱ دی ۱۴۰۰

    استان ما هم آب داره😝😁

مطالب پیشنهادی