ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

گزارش CDC: کرونا می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را در کودکان افزایش دهد

داده‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده (CDC) نشان می‌دهد کودکانی که از کرونا بهبود یافته‌اند، نسبت به سایر کودکان که سابقه عفونت ویروسی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت ...

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

داده‌های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده (CDC) نشان می‌دهد کودکانی که از کرونا بهبود یافته‌اند، نسبت به سایر کودکان که سابقه عفونت ویروسی ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند.

در مطالعه جدید CDC، محققان به بررسی میزان تشخیص‌های جدید دیابت در بازه زمانی مارس 2020 تا ژوئن 2021 در افراد زیر 18 سال پرداختند و دست به مقایسه میزان ابتلای افراد مبتلا شده به ویروس کرونا با سایرین زدند.

آن‌ها با مقایسه سوابق بهداشتی 1.6 میلیون کودک دریافتند که احتمال ابتلا به دیابت در بیماران با سابقه ابتلا به کرونا، 166 درصد بیشتر از کسانی است که ابتلا به کرونا را تجربه نکرده‌اند. در سری داده‌های دوم که حدود نهصد هزار کودک دیگر مورد مطالعه قرار گرفت، دانشمندان دریافتند که میزان ابتلا بسیار کمتر و تنها درحدود 30 درصد است.

تعدادی از محققین به نتایج متفاوت این دو آزمایش مشکوک شدند و دست به بررسی عوامل اثرگذار دیگر زدند.

«ولید گلاد» از دانشگاه «پیتزبورگ» می‌گوید: «هیچ معیاری برای میزان چاقی در جمعیت جوان وجود ندارد. ما از پیش می‌دانیم چاقی یک عامل تاثیرگذار در خطر ابتلا به دیابت است. همچنین در گزارش دوم، تفاوتی میان دیابت نوع یک و دو قائل نشده است و همه آن‌ها در یک گروه قرار دارند. یافته‌های ما نیاز به مطالعات طولانی مدت دارند. تنها اطمینان داریم که پزشکان باید کودکان را از نظر ابتلا به دیابت تا چند ماه پس از کرونا مورد مراقبت قرار دهند.»

کرونا

کرونا و احتمال افزایش ریسک ابتلا به دیابت

در همین راستا، CDC به اطلاع پزشکان و والدین می‌رساند که از پیامدهای طولانی مدت کرونا در مورد افراد زیر 18 سال مطلع باشند و آن‌ها را تا ماه‌ها پس از ابتلا به کرونا زیر نظر بگیرند.

این اولین باری نیست که محققین دست به بررسی ارتباط میان ویروس کرونا و ابتلا به دیابت می‌زنند. پیش از این پروژه‌ای با نام «CoviDIAB» به صورت بین‌المللی شروع شده تا میزان ابتلا به دیابت را پس از عفونت کرونا تشخیص دهد. درحالی که شواهد نشان می‌دهد رابطه مستقیمی میان این دو بیماری وجود دارد، دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند مکانیسم صحیحی از نحوه ارتباط آن‌ها ارائه دهند.

آن‌ها در یک گزارش جدید، آخرین یافته‌های خود بدین صورت منتشر کردند: «کرونا از طریق حمله مستقیم به سلول‌های لوزالمعده که گیرنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین2 هستند و یا از طریق هیپرگلیسمی ناشی از تغییرات در متابولیسم گلوکز منجر به دیابت می‌شوند.»

آخرین یافته‌ها نشان می‌دهد که درمیان هر پنج نفر از افراد زیر 18 سال ابتلا یافته به کووید-19، یک نفر به دیابت نوع جدید مبتلا می‌شود. هنوز مشخص نیست که واکسیناسیون تا چه اندازه در پیشگیری از این مسئله کارساز است و یا چطور می‌توان از ابتلا به دیابت پس از کرونا در کودکان جلوگیری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی