ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش تصویری: جت مارت دیجیکالا جت چگونه کار می‌کند؟

دیجیکالا جت قرار است محصولات سوپرمارکتی را با سرعت جت به دست ما برساند؛ این شعاری است که از همان روزهای آغازین فعالیت در تبلیغات این محصول جدید گروه دیجیکالا دیده می‌شود. با باز کردن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

دیجیکالا جت قرار است محصولات سوپرمارکتی را با سرعت جت به دست ما برساند؛ این شعاری است که از همان روزهای آغازین فعالیت در تبلیغات این محصول جدید گروه دیجیکالا دیده می‌شود. با باز کردن اپلیکیشن دیجیکالا جت، سوپرمارکت‌های اطراف به شما نشان داده می‌شوند که در میان آن‌ها می‌توان نام چند فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ را در بین‌شان دید. اما در بین تمام این سوپرمارکت‌ها نام جدیدی به چشم می‌خورد که شاید برای چشم چندان آشنا نباشد: جت مارت.

اینکه این جت مارت چیست و قصد دارد چه کار کند، سوالی بود که جرقه اولیه این گزارش را در ذهنم فراهم کرد و در نهایت با پیگیری خود دیجیکالا توانستیم به یکی از جت مارت‌های بزرگ در غرب تهران سر بزنم تا ببینیم اوضاع از چه قرار است و سفارش‌ها چطور ثبت می‌شوند و به دست خریداران می‌رسند.

جت مارت در واقع یک «دارک استور» است، که معادل دقیق فارسی برای آن وجود ندارد. دارک استور‌ها در واقع سوپرمارکت‌های بزرگی هستند با انبوه کالا که کرکره‌شان برای مشتری حضوری بالا نمی‌رود و قرار است تامین کننده محصولات برای خریداران آنلاین باشند. جت مارت‌ها از همین جنس هستند و در اقصی نقاط تهران و چند شهرستان دیگر قرار گرفته‌اند تا بتوانند به تمامی جمعیت آن شهر خدمت رسانی کنند و تا شعاع چند کیلومتری‌شان را پوشش دهند.

به عنوان مثال تقریبا در تمام نقاطی تهران شما با باز کردن اپلیکیشن دیجیکالا جت با یک جت مارت مواجه می‌شوید که در منطقه‌تان فعالیت دارد و این پوشش دهی سراسری کاری کرده تا جت مارت‌ها در کنار سایر سوپرمارکت‌ها، در دیجیکالا جت به فعالیت مشغول شوند و میدان رقابت، شکل جدی‌تری به خودش بگیرد. بخشی از سرعت عمل بالای سرویس دیجیکالا جت هم دقیقا به دلیل وجود همین دارک استور یا جت مارت‌هاست و وجود چنین مراکزی در پلتفرم‌های Quick Commerce حیاتی است.

ورود دیجیکالا به بازار محصولات سوپرمارکتی موضوع چندان جدیدی نیست و سال‌ها پیش در یک همکاری استراتژیک با «روکولند» و توسعه این تیم برند، بخش سوپرمارکت به دیجیکالا اضافه شد. دیجیکالا جت اما حالا سرویس On Demand است که قرار است هم محصولات سوپرمارکتی عرضه کند و هم در کنار آن محصولات پروتئینی، شیرینی و حتی نان و در آینده غذا هم عرضه کند و این محصولات را در کمترین زمان به دست مشتری برساند. جت مارت‌ها وظیفه بزرگی در تحقق این رویای جدید دیجیکالا دارند و بازیگران مهمی در این عرصه به شمار می‌آیند.

گزارش ما از جت مارت غرب تهران واقع در بلوار آیت الله کاشانی شروع می‌شود. دو نفر از مدیران دیجیکالا جت یعنی «محمدرضا اسماعیلی»، مدیر عملیات دارک استورها و «مریم هاشمی»، مدیر تامین و تقاضا نیز در این بازدید ما را همراهی کردند و به سوالات‌مان پاسخ دادند. حین گشت و گذار در بین قفسه‌های فروشگاه و در حالی که سعی می‌کردیم کمترین مزاحمت را برای کارمندان این شعبه ایجاد کنیم، سوالات خود را پرسیدیم تا بفهمیم جت مارت‌ها دقیقا چکار می‌کنند و قرار است در آینده به کجا برسند.

آرش پارساپور دیجیاتو - بر اساس چه مبنایی محل هر جت مارت برای ارائه خدمت انتخاب می‌شود؟ چه معیارهایی در این میان دخیل هستند؟

محمدرضا اسماعیلی، مدیر عملیات دارک استورها: هر جت مارت محدوده جغرافیایی خاصی را پوشش می‌دهد و سرویس دهی عملیاتی هر جت مارت به گونه‌ای طراحی شده که مشتری بتواند سفارش خود را زیر 30 دقیقه تحویل بگیرد. همچنین سهولت دسترسی به جت مارت جهت تامین و ارسال کالا از اهمیت بالایی برخوردار است در نتیجه به کمک تیم تکنولوژی دیجی کالا، مدلی را طراحی کردیم که با در نظر گرفتن تراکم سفارشات و سهولت دسترسی به مناطق مختلف، لوکیشن بهینه جهت راه اندازی جت مارت را پیشنهاد می‌دهد. در حال حاضر ۹۰ درصد شهر تهران در محدوده سرویس دهی جت مارت‌ها قرار دارند که به زودی به تمام شهر تهران گسترش خواهد یافت.

جت مارت‌ها در چه شهرهایی فعال شده‌اند؟

اسماعیلی: جت مارت‌ها در تهران و البرز و اصفهان و مشهد فعالیت دارند.

آیا در فرایند خرید مشتریان در جت مارت از ابزارهای هوشمند استفاده می‌شود؟

اسماعیلی: بله در جت مارت‌ هم از ابزار هوشمند استفاده می‌کنیم. سفارشی که توسط مشتری ثبت می‌شود داخل سیستم می‌شود و به یکی از افرادی که در جت مارت مسئول برداشت کالاهای سفارش است سپرده می‌شود که در در هر شعبه براساس ظرفیت افراد آموزش دیده، افراد جهت پردازش سفارشات حضور دارند. از طرفی خود سیستم دقیقا می‌داند هر آیتم در کجای انبار است و سیستم، شخص را به جایگاه‌های مختلف هدایت می‌کند تا سبد خرید مشتری را در کیسه‌های مجزا پر کند.

بسته بندی‌های سفارشات چگونه است؟

اسماعیلی: اقلام سفارش با توجه به ماهیت آنها در کیسه‌های مجزا بسته‌بندی می‌شوند. کالاهای مرتبط با یکدیگر در یک کیسه قرار دارند. ما بسته‌های Cool Bag برای آیتم‌هایی چون بستنی و دیگر مواد فریزری هم داریم تا ارسال‌شان به مشکل نخورد و برای محصولات شکستنی نیز حفاظ‌هایی داریم تا با مشکل مواجه نشوند.

هوشمند سازی در ارسال سفارشات هم وجود دارد؟ به عنوان مثال پیک با یک بار رفتن چند سفارش را ببرد تا همزمان چند سفارش را به دست مشتریان واقع شده در یک مسیر برساند؟

اسماعیلی: این موضوع بر اساس پارامترهایی مانند عرضه و تقاضا، مسیربندی و وضعیت ترافیکی به صورت هوشمند تشخیص داده میشود که چند سفارش به صورت همزمان ارسال گردد تا تحویل به تمام مشتریان زیر 30 دقیقه صورت گیرد.

همکاری با پیک‌های موتوری که ارسال را برعهده دارند چگونه است. آیا همه آن‌ها در دیجیکالا فعال هستند یا از سرویس شرکت‌های دیگر هم استفاده می‌کنید؟

اسماعیلی: از سرویس دیجی‌ اکسپرس استفاده می‌کنیم که از مدت‌ها پیش فعال است تا سفارش‌ها را زود به دست مشتریان برساند اما همکارهایی نیز در این بخش داریم که در برخی شعب و یا در ساعات شلوغی کمکمان می‌کنند. در حال حاضر همکاری خوبی با مجموعه «میاره» داریم.

من اپلیکیشن دیجیکالا جت را باز می‌کنم و گزینه‌های مختلفی برای ثبت سفارش می‌بینم. هم جت مارت وجود دارد هم سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای. چرا باید از جت مارت خرید کنم؟ مزیت خاصی دارد؟

مریم هاشمی، مدیر تامین و تقاضا: ما با تجربه‌ای که داریم کاری کردیم که تنوع آیتم‌ها در جت مارت زیاد باشد و تعیین کردیم که چه چیزی بفروشیم و چه چیزی نفروشیم. همچنین تخفیف‌های خوبی در جت مارت وجود دارد که در کمتر فروشگاهی دیده می‌شود. موجودی کالاها نیز کاملا به روز و لایو است و مشتری می‌تواند مطمئن باشد سفارش جت مارت دقیقا به دستش می‌رسد و موجودی انبار در لحظه چک می‌شود چراکه ما روزانه انبارگردانی می‌کنیم. تجربه‌ای که مشتری در جت مارت کسب می‌کند قطعا می‌تواند تجربه‌ای ایمن و مطمئن باشد.

در این حالت، سوپرمارکت‌ها فکر نمی‌کنند که شما در بستر دیجیکالا جت و توسط جت مارت‌های خودتان، عملا رقیبشان شده‌اید؟

اسماعیلی: یکی از پارامترهایی که در دیجیکالا جت وجود دارد امتیاز و رتبه بندی فروشگاه‌ها است و بر اساس منطقه مشتری به نمایش در می‌آید و به عنوان یک ابزار تصمیم گیری در اختیار مشتریان قرار میگیرد. عوامل مختلفی در این امتیاز دخالت دارند و هر مجموعه‌ای بتواند سرویس بهتری ارائه کند می‌تواند امتیاز بالاتری را به خود اختصاص دهد و در این بین هیچ تفاوتی بین جت مارت‌ و سایر سوپرمارکت‌ها نیست و همه چیز به عملکرد خود مجموعه‌ها برمی‌گردد. در واقع رقابت کاملا عادلانه است تا هر کس سرویس بهتری ارائه دهد، مشتری بیشتری داشته باشد.

هاشمی: این را اضافه کنم که دیجیکالا جت ابزاری در اختیار فروشندگان فیزیکی قرار داده تا بتوانند در کنار فروش حضوری به مشتریان، فروش آنلاین هم داشته باشند و مشتریانشان بیشتر شود. آنها می‌توانند در این بازار آنلاین هم به سوددهی خوبی برسند و نفر اول باشند.

در بقیه سوپرمارکت‌ها هم فرآیند خرید مشابه با جت مارت است؟ یعنی آنجا هم شخصی مسئول شده و آموزش دیده که سفارش‌های دیجیکالا جت را چگونه بسته بندی کند؟

هاشمی: اتفاقی که افتاده این است که سوپرمارکت داران آموزش‌های لازم را می‌بینند تا با سیستم کار کنند و در چارچوب دیجیکالا جت فعالیت دارند. پروسه کاملا مشابه است و پشتیبانی هم می‌شوند و شاید سوپرمارکت‌ها چندین بار آموزش ببینند تا به کیفیت خدماتشان افزوده شود.

قرار است محصولات دیگری به جت مارت هم اضافه شود؟

هاشمی: هر کالایی که بتواند به صورت On Demand به دست مشتری برسد را بررسی می‌کنیم. لوازم التحریر و کالاهای آی‌تی محور پرمصرف مثل شارژر و… نیز می‌تواند به جت مارت اضافه شود. در دیجیکالا جت الان شیرینی فروشی اضافه شده است و به مرور محصولات دیگر هم اضافه خواهد شد. یک سری محصولات به صورت مارکت پلیس به دست مشتری می‌رسد و یک سری محصولات نیز توسط خودمان تامین خواهد شد و به دست مشتریان می‌رسد.

کالاها در جت مارت چطور تامین می‌شود؟

هاشمی: دیجیکالا مثل یک اکانت زنجیره‌ای با تامین کنندگان در ارتباط است و کالاهایی که تامین می‌شوند توسط ما انتخاب می‌شود که کدام محصولات مناسب جت مارت است و یک هماهنگی انجام می‌شود تا کالاها به دست ما برسد و در انبارها قرار بگیرد. ما از طریق دیجیکالا انتخاب می‌کنیم که کدام کالا در جت مارت باشد اما یک نگاه دیگر هم وجود دارد که جت مارت به هر حال یک نوع بیزینس دیگر است و نیازهایی وجود دارد که ما خودمان آن را شناسایی می‌کنیم. برای همین هم یک سری برندها در دیجیکالا وجود ندارد اما در جت مارت وجود دارد.

در جت مارت فرایند پس گرفتن یا تعویض کردن وجود دارد؟

اسماعیلی: در حال حاضر این فرایند در جت مارت‌ها به این گونه است که مشتریان قبل از ارسال سفارش میتوانند از طریق ارتباط با پشتیبانی اقدام به کنسلی سفارش نمایند و در صورتی که سفارش به دستشان برسد و مشکل یا مغایرتی داشته باشد با ارائه مستندات به همکاران پشتیبانی مبلغ کالا به کیف الکترونیکی مشتری واریز خواهد شد.

فروش جت مارت‌ها به پیش بینی که داشتید رسیده است؟

اسماعیلی: بله، حتی فراتر از پیش بینی ما رفته است و بر اساس یک برنامه ریزی پیش می‌رویم که توانستیم به همه اهداف خود برسیم.

فکر می‌کنید روزی را ببینیم که جت مارت کرکره خود را برای مردم بالا بکشد و تبدیل به یک فروشگاه فیزیکی بشود؟

اسماعیلی : جت مارت‌های ما چون تنها فروش آنلاین دارند توانستند در این بیزینس موفق باشند. جت مارت، یک دارک استور است و همانطور که از نامش مشخص است تنها فروش آنلاین دارد و به همین دلیل می‌تواند خدمات با کیفیتی ارائه نماید، در واقع ما قصد داریم در جت مارت به بهترین تجریه خرید آنلاین کالای سوپرمارکتی برسیم.


در پایان گفتگوی ما، یک سفارش آنلاین را از اول تا آخر با یکدیگر مرور کردیم تا ببینیم بعد از ثبت سفارش مشتریان، دقیقا چه فرایندی در جت مارت دیجیکالا رخ می‌دهد.

اول از همه باید گفت که پروتکل‌ها اینجا به خوبی رعایت می‌شود و تمامی کارکنان ماسک زدند و ضدعفونی کردن دست و سطوح نیز به طور مرتب انجام می‌شود.
یک سفارش از راه می‌رسد و توسط کارکنان جت مارت بررسی و تایید می‌شود.

فاکتور صادر می‌شود و ماموریت جمع آوری سفارش آغاز می‌شود.
مسئول جمع آوری سفارش (Pickup Man) شروع به جستجوی کالاها با ابزارهای هوشمند می‌کند تا در سریع‌ترین زمان همه کالاها را جمع آوری کند. این دستگاه به او می‌گوید که هر محصول در کجای فروشگاه قرار گرفته است.
این سبد جمع آوری محصولات است که از همان ابتدای امر چند کیسه گوناگون در اختیار مسئول جمع‌آوری قرار می‌دهد.
محصولات دسته بندی شده‌اند و مسئول جمع‌آوری به جستجوی کالاها می‌رود.
ممکن است در سفارش اقلام متفاوتی باشد. حتی گوشت و مرغ. برای این دسته خرید‌ها Cool Bag طراحی شده تا کالا بدون آب شدن به دست مشتری برسد.
می‌توان همه خریدها را یکجا انجام داد و کالاها به طور جداگانه بسته بندی می‌شوند.
سبدهای خرید یک به یک پر می‌شوند و مسئول جمع‌آوری با دقت تمام کار خود را ادامه می‌دهد.
سبد خرید مشتری خیلی زود پر می‌شود؛ فرآیندی که برای این سفارش بین ۲ تا ۳ دقیقه طول کشید.
کالاها بسته بندی می‌شوند و گره می‌خورند تا توسط دیجی اکسپرس به دست مشتریان برسند.
در مرحله آخر، مسئول دیجی اکسپرس کالا را تحویل می‌گیرد و به سمت مشتری حرکت می‌کند.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • mph honar
    mph honar | ۲۰ دی ۱۴۰۰

    با کد 00E2JT7 در بانکینو هدیه ۱۰۰ هزار تومانی برنده شوید / کد معرف در بلوبانک برای دریافت هدیه نقدی: MNKDYY

  • shahram5050
    shahram5050 | ۲۰ دی ۱۴۰۰

    کلا همچین سیستمی فقط بدرد مناطق خاصی مثل شهرک ها و مناطقی که سوپر مارکت نزدیکشون نیست میخوره یا افراد درون گرا که ساید خیلی اهل تعامل با فروشنده یا بیرون رفتن از خونه نباشن و خودم به شخصه خرید از سوپری محل و نسیه گرفتن ازش رو ترجیح میدم 😁

  • noisymind
    noisymind | ۲۰ دی ۱۴۰۰

    من مشتری دیجیکالا هستم. اولین پیامک که راجع به دیجی جت اومد، چون میخواستم از اسنپ سفارش بدم ، زود برنامه رو نصب کردم و از دیجی جت سفارش دادم. اما بعد از دو ساعت و دو بار پیگیری تلفنی خرید من تحویل نشد!! آخرش هم گفتن پول رو برمیگردونیم! و بعد از سه روز پول رو به حساب کیف پول دیجیکالای من برگردوندند!! برنامه رو پاک کردم و از همون اسنپ استفاده میکنم .

  • armanhm
    armanhm | ۲۰ دی ۱۴۰۰

    من یک بار یه بسته قهوه لاته سفارش دادم ولی برام قهوه اینتسو فرستادن و کلا پیگیری هم نکردن

  • محمدمهدی کارگر
    محمدمهدی کارگر | ۲۰ دی ۱۴۰۰

    به نظرم انقدر سرعت «جت» بالا رفت که خورد تو دیوار! الآن ساعت ۱۵:۲۰ دقیقه است و بعد از خوندن این گزارش تصمیم به امتحان جت‌مارت گرفتم. اپش رو نصب کردم. ظاهراً روی سی‌دی‌ان دیجی‌کالا ارور Bad Gateway می‌ده. نسخهٔ وب هم همین‌طور.

مطالب پیشنهادی