ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توسعه‌دهنده‌ای از قصد دو کتابخانه پرکاربرد در گیت هاب را از کار انداخت

توسعه‌دهنده‌ دو کتابخانه معروف و پرطرفدار faker.js و color.js که هزاران کاربر و میلیون‌ها دانلود دارد، با قصد و نیت قبلی کدهای خود را تغییر داد و باعث از کار افتادن کتابخانه‌ها شد. این کتابخانه‌ها ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

توسعه‌دهنده‌ دو کتابخانه معروف و پرطرفدار faker.js و color.js که هزاران کاربر و میلیون‌ها دانلود دارد، با قصد و نیت قبلی کدهای خود را تغییر داد و باعث از کار افتادن کتابخانه‌ها شد. این کتابخانه‌ها پس از تخریب، حروف، علائم و کلماتی عجیبی را به‌صورت بی‌پایان نمایش می‌دهند.

به گزارش وب‌سایت Bleeping Computer، کتابخانه color.js در حال حاضر به‌روزرسانی و اصلاح است، اما کتابخانه faker.js هنوز خراب است. توسعه‌دهنده این دو کتابخانه کاربری به نام Marak Squires است که در آپدیت جدیدی کد خود را با تغییرات خاصی منتشر کرده است. این کتابخانه‌ها پس از آپدیت ابتدا در سه خط عبارت LIBERTY LIBERTY LIBERTY و بعد تا بی‌نهایت حروف و علائم نامشخصی را به نمایش در می‌آورند.

نکته جالب‌تر این‌جاست که در فایل Readme کتابخانه faker.js این سوال مطرح شده که «واقعا چه اتفاقی برای 'ارون سوارتز' افتاد؟» سوارتز توسعه‌دهنده معروفی بود که به ساخت استانداردهای Creative Commons, RSS و ردیت کمک کرد. او در سال 2011 به سرقت اسناد پایگاه داده JSTOR و تلاش برای انتشار عمومی آن‌ها متهم شد و بعدا در سال 2013 خودکشی کرد. اشاره Squires به سوارتز احتمالا به تئوری‌های توطئه پیرامون مرگ او مربوط است.

هر دو کتابخانه کاربران بسیار زیادی دارند

به دنبال از کار افتادن این دو کتابخانه، چند کاربر از جمله افرادی که با کیت توسعه ابری آمازون کار می‌کردند به سراغ سیستم ردیابی باگ گیت هاب رفتند تا نگرانی خود را ابراز کنند. آن‌ها مدعی بودند که با توجه به آمار دانلود 2.5 میلیونی faker.js و 22.4 میلیونی color.js در هر هفته، عواقب این تخریب می‌تواند گریبان‌گیر بسیاری از کاربران شود.

آپدیت مخرب Marak در کتابخانه color.js

دو روز بعد Squires در توییتی اعلام کرد که حساب کاربری گیت هابش تعلیق شده است. منتها حالا با توجه به شواهدی که در پروفایل او دیده می‌شود، این تعلیق ظاهرا برطرف شده اما همچنان تردیدهایی درباره مسدودیت مجدد اکانت او وجود دارد. گیت هاب هنوز به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر درباره این موضوع واکنشی نشان نداده است.

Squires قبلا گفته بود که از کار رایگان در زمینه توسعه نرم‌افزار خسته شده و دیگر نمی‌خواهد به پیشرفت شرکت‌های بزرگ کمک کند. این اقدام جنجالی هم احتمالا برای جلب توجه درباره مشکلات توسعه نرم‌افزارهای متن باز بوده که معمولا تلاش زیادی می‌طلبد اما درآمد چندانی را برای این افراد به دنبال ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mph honar
    mph honar | ۲۰ دی ۱۴۰۰

    با کد 00E2JT7 در بانکینو هدیه ۱۰۰ هزار تومانی برنده شوید / کد معرف در بلوبانک برای دریافت هدیه نقدی: MNKDYY

  • realtime
    realtime | ۲۰ دی ۱۴۰۰

    جالبه واقعا از اوپن سورس استفاده میکنن، کلی ایراد میگیرن، کلی پول هم درمیارن ازش بعد یکم پول نمیدن به برنامه نویس پروژه.

مطالب پیشنهادی