ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

ویکی‌پدیای فارسی به زودی هجده ساله می‌شود

مدیر ویکی‌پدیای فارسی با بیان اینکه هدف ویکی‌پدیا دسترسی بشریت به دانشنامه آزاد و رایگان است از برگزاری نشستی به مناسبت 18 سالگی این دانشنامه‌آزاد در دانشگاه تهران خبر داد. «محمد حیدرزاده»، درباره این نشست ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

مدیر ویکی‌پدیای فارسی با بیان اینکه هدف ویکی‌پدیا دسترسی بشریت به دانشنامه آزاد و رایگان است از برگزاری نشستی به مناسبت 18 سالگی این دانشنامه‌آزاد در دانشگاه تهران خبر داد.

«محمد حیدرزاده»، درباره این نشست با تاکید بر هدف دسترسی آزاد و رایگان بشریت به یک دانشنامه آزاد گفت: «همه خدمات ویکی‌پدیا به‌صورت رایگان و بدون هزینه است.»

مدیر ویکی‌پدیای فارسی همچنین گفت: «برای ارائه این خدمات و اطلاعات هیچ تبلیغی هم به کاربر نشان نمی‌دهد. همه محتوای ویکی‌پدیا با مجوز آزاد منتشر می‌شود تا افراد بدون پرداخت هزینه بتوانند از این محتوا بهره ببرند. اینکه ویکی‌پدیا در تحقق این هدف موفق بوده یا نه را باید جامعه پاسخ دهد.»

او همچنین با اشاره به هدف برگزاری تولد ویکی‌پدیا گفت: «هدف ما این است که ویکی‌نویس‌ها و متخصصان دانش‌نامه‌نویسی دور هم جمع شوند و در مورد چگونگی افزایش کیفیت ویکی‌پدیا بحث و گفت‌وگو می‌کنیم.»

حیدرزاده همچنین با یادآوری برگزاری این جشن در سال 98 گفت: «این جشن را آخرین بار سال ۹۸ برگزار کردیم و به خاطر شیوع کرونا دیگر برگزار نشد. در جشن سال ۹۸ درمورد نحوه افزایش کیفیت مقاله‌ها و تعداد کاربرانمان بحث کردیم.»

بیش از 852 هزار نوشتار در ویکی‌پدیای فارسی

به گزارش ویکی‌پدیای فارسی، ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای اینترنتی با بیش از ۲۸۰ زبان با محتوای آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند مقاله‌های آن را ویرایش کند.

۲۶ دی‌ماه سالروز تولد ویکی‌پدیاست و جامعه ویکی‌پدیای فارسی، به رسم هر سال، در این روز درباره وضعیت ویکی‌پدیا و چشم‌انداز آینده آن بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

ویکی‌پدیای فارسی دو سال پس از شروع پروژه ویکی‌پدیای انگلیسی، در ۲۸ آذر ۱۳۸۲ (۱۹ دسامبر ۲۰۰۳) فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون در رده نوزدهم ویکی‌پدیاها قرار دارد و بزرگترین دانشنامه فارسی محسوب می‌شود. ویکی‌پدیای فارسی هم تا این لحظه ۸۵۲ هزار و ۲۰۹ نوشتار دارد.

این نشست ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در تالار استاد عباس اقبال دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می‌شود لینک ثبت‌نام برای حضور عموم در این دورهمی به زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.

دیجیاتو پیش‌تر پربازدیدترین مطالب ویکیپدیای فارسی در سال ۲۰۲۱ را در دسته بندی‌های مختلف معرفی کرده بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی