ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مشخصات نهایی PCIe 6.0 اعلام شد: پهنای باند دو برابری نسبت به نسل قبل

بسیاری از کاربران هنوز به درستی تفاوت نسخه‌های 3، 4 و 5 فناوری PCIe را درک نکرده‌اند، ولی حالا کنسرسیوم PCI-SIG مشخصات نهایی PCIe 6.0 را اعلام کرده است. این فناوری با 16 برابر کردن ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

بسیاری از کاربران هنوز به درستی تفاوت نسخه‌های 3، 4 و 5 فناوری PCIe را درک نکرده‌اند، ولی حالا کنسرسیوم PCI-SIG مشخصات نهایی PCIe 6.0 را اعلام کرده است. این فناوری با 16 برابر کردن تعداد مسیرها، پهنای باند را به دو برابر PCIe 5.0 یعنی معادل 256 گیگابایت بر ثانیه رسانده است.

کنسرسیوم PCI-SIG بالاخره از مشخصات نسخه نهایی PCIe 6.0 پرده برداشت. این نسخه با نسل‌های قبلی سازگاری خواهد داشت و نرخ انتقال داده خام آن 64 گیگاترنسفر بر ثانیه است. از دیگر ویژگی‌های جدید این نسخه می‌توانیم به مدوله‌سازی دامنه پالس در چهار سطح (PAM4)، تصحیح خطای رو به جلو (FEC)، بررسی افزونگی سیکلی (CRC) و واحدهای کنترل جریان (Flits) اشاره کنیم.

بررسی دقیق‌تر مشخصات PCIe 6.0

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های PCIe 6 همان PAM4 است که امکان دستیابی به چنین پهنای باندی را فراهم می‌کند. این فناوری سیگنال‌ها را در چهار سطح اصلاح می‌کند و می‌تواند با صرف همان مقدار زمان دو بیت اطلاعات را در یک کانال پشت سر هم ارسال کند. البته این افزایش پهنای باند منجر به افزایش نرخ خطای بیت‌ها می‌شود، اما FEC و CRC برای حل همین خطاها در نظر گرفته شده‌اند.

مقایسه مشخصات فناوری‌های PCIe

واحد کنترل جریان یا «فلیت» هم واحدی برای تبادل داده است. PCI-SIG در این فناوری از ساختار فلیت 256 بایتی شامل بسته‌های لایه تراکنش (TLP) در اندازه متغیر و بسته‌های لایه دیتا لینک (DLLP) استفاده می‌کند. این تغییر با توجه به استفاده از روش رمزگذاری PAM4 و FEC که فقط بر داده‌های دارای اندازه ثابت تمرکز دارند، بسیار مهم است.

فناوری PCIe 6 فعلا به درد حوزه‌هایی مثل دیتاسنترها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، اینترنت اشیاء و صنایع هوافضا می‌خورد که باید حجم عظیمی از داده را به سرعت جابه‌جا کنند. این فناوری تاخیر پایین‌تری دارد، پیچیدگی آن کمتر است و با حداقل سربار پهنای باند همراه می‌شود.

از آن‌جایی که بسیاری از کامپیوترهای مصرفی بازار در حال حرکت از PCIe 3 به PCIe 4 هستند و فقط برخی شرکت‌ها به سمت PCIe 5 رفته‌اند، بعید است که به این زودی نسخه ششم این فناوری را در کامپیوترهای شخصی ببینیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی