ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس کرونا
علمی

قابلیت سرایت کرونا 5 دقیقه بعد از انتشار در هوا تا 90 درصد کاهش پیدا می‌کند

محققان دانشگاه بریستول در تحقیقات خود متوجه شدند که ویروس کرونا حدود 90 درصد از توانایی خود برای سرایت را در عرض پنج دقیقه پس از انتشار در هوا از دست می‌دهد. دانشمندان دانشگاه بریستول ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

محققان دانشگاه بریستول در تحقیقات خود متوجه شدند که ویروس کرونا حدود 90 درصد از توانایی خود برای سرایت را در عرض پنج دقیقه پس از انتشار در هوا از دست می‌دهد.

دانشمندان دانشگاه بریستول برای آزمایش اینکه ویروس کووید-19 تا چه اندازه می‌تواند در ذرات ریز معلق در هوا و مواجهه با عوامل دیگری از جمله گرما، رطوبت و نور زنده بماند، از تجهیزات ویژه‌ای استفاده کردند. آن‌ها در مطالعه خود متوجه شدند ذرات ریز ویروسی پس از خارج شدن از ریه افراد، به طور چشمگیرتری تاثیرپذیری خود را از دست می‌دهند و در نهایت خشک می‌شوند.

همچنین طبق گفته دانشمندان، سرعت خشک شدن ذرات تا حد زیادی به رطوبت هوای اطراف آن‌ها بستگی دارد. در رطوبت زیر 50 درصد، ویروس در عرض 10 ثانیه پس از انتشار در هوا نیمی از قابلیت عفونی خود را از دست می‌دهد. در رطوبت 90 درصد این میزان به حدود 52 درصد پس از 5 دقیقه انتشار در هوا می‌رسد و این میزان پس از 20 دقیقه به حدود 10 درصد کاهش می‌یابد.

هرچند این مطالعه هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، اما اولین شبیه سازی در جهان از نحوه زنده ماندن ویروس در هوای بازدمی است.

تضاد تحقیقات با عقیده بسیاری از افراد درباره ویروس کرونا

ویروس کرونا

مطالعه دانشمندان از طرفی دیگر توضیح می‌دهد که دمای هوا هیچ تاثیری بر عفونت ویروس کرونا نداشته است. با این وجود یافته‌های دانشمندان با باور بسیاری از افراد که معتقد هستند نرخ انتقال ویروس در هوای گرم کاهش پیدا می‌کند، در تضاد است.

پروفسور «جاناتان رید» درباره این مطالعه توضیح می‌دهد:

مردم همچنان روی فضاهایی با تهویه ضعیف متمرکز شده‌اند و به انتقال هوا در طول متر یا در عرض یک اتاق فکر می‌کنند. نمی‌گویم چنین چیزی درست نیست، اما همچنان تصور دارم که بیشترین خطر زمانی رخ می‌دهد که به کسی نزدیک هستید. زمانی که از دیگران دورتر می‌شوید، نه تنها ذرات معلق در هوا رقیق می‌شوند، بلکه ویروس عفونی کمتری نیز وجود دارد، زیرا ویروس [در نتیجه زمان] قابلیت عفونی خود را از دست داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی