ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

نتیجه یک بررسی آزمایشگاهی: ترکیبات ماریجوانا می‌تواند از ابتلا به بیماری کرونا جلوگیری کند

به تازگی مشخص شده است که ترکیبات درون ماریجوانا می‌تواند ورودی ویروس سارس-کوو-۲ به سلول‌ها را مسدود و از عفونت بیماری کووید-۱۹ جلوگیری کند. محققان موسسه لینوس پاولینگ (Linus Pauling Institute) متوجه شدند که دو ...

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

به تازگی مشخص شده است که ترکیبات درون ماریجوانا می‌تواند ورودی ویروس سارس-کوو-۲ به سلول‌ها را مسدود و از عفونت بیماری کووید-۱۹ جلوگیری کند. محققان موسسه لینوس پاولینگ (Linus Pauling Institute) متوجه شدند که دو اسید معمول کانابینوئید یعنی کانابیگرولیک اسید (CBGA) و کانابیدولیک اسید (CBDA) که در انواع شاهدانه‌ها پیدا می‌شود، می‌تواند پروتئین اسپایک ویروس را مسدود کند.

ترکیبات ماریجوانا با این کار از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که اکنون دو سال است تمام جهان را درگیر کرده است، جلوگیری می‌کند. این نتایج، مسیر جدیدی را برای درمان و جلوگیری از ابتلا به این بیماری به روی پزشکان باز کرده است.

محققان می‌گویند مدت‌هاست مشخص شده که مصرف این ماده برای انسان بی خطر است و حالا مصرف روغن شاهدانه به صورت خوردنی می‌تواند از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جلوگیری کند و هم آن را درمان کند. این دو اسید کانابینوئید در بیشتر روغن‌های شاهدانه و خود دانه آن به مقدار زیادی وجود دارد. البته که این ترکیبات مثل THC داخل ماریجوانا که ماده‌ای سایکواکتیو است، از طرف دولت‌ها کنترل نشده‌ و ضرری برای سلامت انسان ندارد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که CBDA و CBGA روی واریانت جدید نیز اثربخش است و می‌تواند جلوی ورود آن را به سلول‌ها بگیرد. محققان اعلام کردند که ترکیبات شاهدانه به خوبی توانست جلوی ورود واریانت B.1.1.7 یا آلفا که برای اولین بار در بریتانیا دیده شد و واریانت B.1.351 یا بتا که برای اولین بار در آفریقای جنوبی دیده شد، را بگیرد.

ماریجوانا

پروتئین اسپایک بخشی از ویروس است که واکسن‌های کنونی کووید-۱۹ آن را نشانه می‌گیرند تا مانع ورود ویروس به بدن شوند. علاوه بر پروتئین اسپایک، ویروس سارس-کوو-۲ دارای سه ساختار پروتئینی دیگر و ۱۶ پروتئین بدون ساختار یا پروتئین جانبی است که برای توسعه دارو برای درمان این بیماری باید در نظر گرفته شود.

هر بخشی از عامل ایجاد عفونت و چرخه تکثیر آن، می‌تواند هدفی برای تداخل در ویروس قرار بگیرد. اتصال گیرنده‌های پروتئین اسپایک به گیرنده ACE2 سطح سلول مرحله مهمی از چرخه تکثیر ویروس است. چنین چیزی به این معنی است که مواد مهارکننده ورودی ویروس به سلول مثل ترکیبات داخل شاهدانه می‌تواند مانع ابتلا به این عفونت شود و حتی برای کاهش بیماری در بدن استفاده شود.

اسیدهای CBDA و CBGA با انسداد پروتئین اسپایک به ویروس اجازه نمی‌دهد تا به آنزیم ACE2 سطح سلول، که در سطح خارجی ریه‌ها فراوان است، متصل شود. با اینکه به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است، محققان این مطالعه می‌گویند که از کانابینوئیدها می‌توان در توسعه داروهایی برای درمان و جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ استفاده کرد.

اسیدهای CBDA و CBGA به طور طبیعی در گیاه شاهدانه تولید می‌شود و ماده مورد نیاز برای تولید CBD و CBG است که برای همه مصرف‌کنندگان ماریجوانا آشناست. با این حال، این اسیدها با C‌‌BD و CBG متفاوت است و در محصولات اولیه شاهدانه وجود ندارد.

ماریجوانا

واریانت‌های آلفا و بتا در رده‌های نگران‌کننده ویروس سارس-کوو-۲ دسته‌بندی می‌شود و به فرار از آنتی‌بادی ایجاد شده با واکسیناسیون معروف‌اند. با توجه به استراتژی واکسیناسیون کنونی در جهان، نام «نگران‌کننده» برای آن‌ها کاملا مناسب است، چرا که واکسن‌های داخل بازار جهانی فقط پروتئین اسپایک ویروس اولیه را نشانه می‌گیرد و به عنوان آنتی‌ژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکنون که می‌دانیم نتایج مطالعه‌ای نشان داده است CBDA و CBGA می‌تواند دربرابر این دو سویه نگران‌کننده کاملا اثربخش باشد، می‌توانیم امیدوار باشیم که درمان جدیدی برای این بیماری و حتی واریانت‌های دیگر در آینده تولید شود.

با اینکه با مصرف کانابینوئیدها واریانت‌های مقاوم همچنان می‌تواند در جهان پخش شود، با ترکیب CBDA و CBGA و واکسیناسیون شرایط سخت‌تری برای تکامل ویروس سارس-کوو-۲ ایجاد می‌شود و امیدواریم تا به پایان این همه‌گیری جهانی برسیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Nnb
    Nnb | ۲۴ دی ۱۴۰۰

    این خوبه

مطالب پیشنهادی