ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رمزپول بانک مرکزی
فناوری ایران

نمونه پایلوت رمزپول بانک مرکزی آماده شد؛ به دنبال عرضه پول هوشمند در کشور

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرد پس از 2 سال تلاش مستمر روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی، نمونه پایلوت آن آماده شده است. رئیس واحد بلاکچین این شرکت نیز اعلام کرد رمزپول رقیبی ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرد پس از 2 سال تلاش مستمر روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی، نمونه پایلوت آن آماده شده است. رئیس واحد بلاکچین این شرکت نیز اعلام کرد رمزپول رقیبی برای بیت کوین نیست و هدف بانک مرکزی، ارائه پول هوشمند به شهروندان است.

«سید ابوطالب نجفی»، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه 55 کشور روی مدل مفهومی (Proof of concept) و پایلوت رمزپول بانک مرکزی کار می‌کنند و این موضوع هنوز آنچنان که باید توسعه نیافته است، گفت:

«در بانک مرکزی هم سندی در این خصوص تدوین شده و ما پلتفرم آن را به وجود آورده‌ایم که به نظر می رسد این پروژه سال آینده به بلوغ می‌رسد.»

به گفته وی شرکت خدمات انفورماتیک حدود 2 سال بر روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی کار مستمر انجام داده و هم اکنون نمونه پایلوت رمزپول توسط این شرکت آماده شده است: «مساله پروژه رمزپول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسک ها را نیز درنظر بگیریم که این مساله نیازمند مطالعات سنگین است.»

رمزپول بانک مرکزی

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد علاوه بر این شرکت و بانک مرکزی، بانک ها نیز باید در این زمینه فعال شوند؛ چرا که آن‌ها لایه دوم این فرآیند محسوب می‌شوند:

«انتشار رمزپول توسط بانک مرکزی انجام می‌شود اما بانک مرکزی با جامعه و مشتریان بانکی طرف نیست و بانک‌ها به عنوان لایه میانی باید شروع به مشارکت کرده و با ایجاد کیف پول، به مشتریان سرویس دهند.»

او با بیان اینکه در دنیا بانک های مرکزی با اهداف مختلف به دنبال ایجاد رمزپول هستند اظهار داشت هنوز در هیچ کشوری به جز چین، بانک های مرکزی به یک رمز پول بلوغ یافته دست پیدا نکرده‌اند: «چین حدود 8 سال بررسی و تحقیق در خصوص رمزپول را در دستور کار قرار داده بود.»

رمزپول بانک مرکزی رقیب بیت کوین نیست

یعقوبی رئیس واحد بلاکچین شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه قرار نیست این رمزپول ابزاری برای دور زدن تحریم‌های ایران باشد یا رقیب رمزارزهایی مانند بیت کوین شود گفت: «هدف از ارائه آن این است که بانک مرکزی می‌خواهد ابزارهای پرداخت را متنوع و پول هوشمند را به شهروندان ارائه دهد.»

کاهش هزینه‌های چاپ و اسکناس، هوشمندسازی ردگیری پول، توسعه فراگیری سرویس‌دهی مالی در سطح جامعه، ارائه ابزار مورد نیاز در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال از مهمترین مزایای رمز پول بانک مرکزی به گفته یعقوبی است.

آشنایی با رمزپول بانک مرکزی

وی در ادامه به روند رو به رشد و توجه روز افزون بانک‌های مرکزی دنیا به این پدیده و سطح بلوغ پروژه‌های آزمایشی آن‌ها در این زمینه اشاره کرد: «ملاحظات کسب‌و‌کاری، قانونی و اقتصادی این محصول توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد.»

اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول شد

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه با اشاره به اینکه در ماه‌های پایانی سال با فشار تراکنش‌های صنعت بانکی مواجه بوده و بایستی مدیریت شوند، گفت:

«در دو ماه پایانی سال حدود 35 درصد به تعداد تراکنش‌ها افزوده می‌شود و باید سرویس‌ها را از نظر امنیت، پایداری وعملیات، مدیریت کنیم. براین اساس اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول خواهد شد.»

گفتنی است در اجرای پایلوت یک طرح پلتفرم مورد نظر به صورت مقدماتی و در مقیاس کوچک اجرا و بررسی شده تا امکان‌پذیری آن ارزیابی شود.

نجفی در خصوص لزوم نوآوری در صنعت بانکی کشور و نقش این شرکت در حمایت از حرکت‌های نوآورانه، اظهار داشت بانک‌ها باید به نوآوری در صنعت بانکی توجه ویژه‌ای داشته باشند: «آمار و ارقام نیز نشان می‌دهد که بازیگران بزرگی وارد حوزه مالی و بانکی شده‌اند و قطعا این بازیگران سهم زیادی از این بازار را در اختیار خواهند گرفت.»

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک

وی با اشاره به ورود شرکت‌هایی مانند گوگل، اپل و وی چت به حوزه پرداخت، افزود: «پیش بینی این است که این شرکت‌ها در آینده خیلی نزدیک به عنوان بازیگران بزرگ حوزه فین‌تک، سهم بانک‌ها را به سمت خود سوق دهند.»

نجفی با بیان اینکه در ایران هم این اتفاق در شرف وقوع است به ذکر مثال‌هایی در خصوص فعالیت شرکت‌هایی مانند اسنپ و دیجی‌کالا در حوزه پرداخت اشاره کرد و گفت: «هم اکنون شرکت‌های پرداخت‌یاری نیز وارد این عرصه شده‌اند و شواهد نشان می‌دهد که روندی که در دنیا در حال وقوع است، در ایران با سرعت کمتری رو به شکل گیری است.»

لزوم همکاری بانک‌ها با استارتاپ‌ها

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در ادامه با تاکید بر اینکه فضای بانکی با مفاهیمی از جمله بانکداری باز روبه‌رو است، گفت:

«این مساله سبب شده تا بانک‌ها مجبور شوند که ارائه سرویس‌های خود را در اختیار شرکت‌های نوپا قرار دهند و شرکت‌های نوپا هم با ترکیب این سرویس‌ها، خدمات جدیدی به جامعه ارائه می‌دهند؛ در نهایت شاهد یک بازی برد- برد خواهیم بود.»

استارتاپ حوزه فینتک

او اعتقاد دارد اگر بانک‌ها در این راستا همکاری نکرده و فضایی برای استفاده از سرویس‌های نوپا ایجاد نکنند، از بازار رقابت عقب افتاده و سهم بازار را از دست می‌دهند:

ما نیز در شرکت خدمات انفورماتیک به این نکته توجه ویژه‌ای داشته‌ایم که به تنهایی نمی‌توانیم همه فناوری‌ها را در دل خودمان داشته باشیم و رهبر بازار شویم. بنابراین استراتژی‌مان مشارکت با شرکت‌های نوآور یا پرورش آنها است. برای مثال اخیرا در حوزه هایی مانند رایانش ابری با یک شرکت فین‌تک مشارکت داشته ایم. در حوزه احراز هویت غیر حضوری مبتنی بر هوش مصنوعی نیز مشارکت کرده‌ایم. در کارخانه نوآوری آزادی نیز فضای «آیفینک» را ایجاد کرده‌ایم و با چند استارتاپ دیگر وارد مذاکره شده‌ایم.

نجفی با اشاره به موانع و چالش‌های پیش روی حرکت‌های نوآورانه در عرصه خدمات مالی و بانکی گفت: «به هرحال هر کاری بلوغ خود را می طلبد و ما در حوزه رگولیشن هنوز به بلوغ کافی نرسیده‌ایم. در همین حال در مجموعه گروه انفورماتیک نیز برای برخی مشارکت‌ها، با مراحل نسبتا پیچیده‌ای مواجه هستیم. در کنار این موارد، برخی قوانین و مقررات کشور هم در این عرصه چالش‌هایی را ایجاد کرده است. با این وجود ما در حال مدیریت این مساله هستیم و تلاشمان این است که جوانان نخبه را در کشور نگه داریم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۲۵ دی ۱۴۰۰

    پیل زور بید را پشکل کردید حالا میخواید اسمش را عوضی کنید
    این وسط کوسه‌های کابل قروچ چی میشن؟
    اگه پول پایه جهانی $ سقوط کرد چی؟
    بنظرم دیر یا زود ناگزیر میشید واحد پول را میلی‌گرم طلا قرار دهید:
    هرکی هرچی ریال داره درجا و همان کارتش به میلی‌گرم طلا تبدیل شود
    فقط یک برنامه ساده میخواد
    و السلام

مطالب پیشنهادی