ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیکولا تسلا
علمی

فروش نامه دست نویس نیکولا تسلا به ارزش بالاتر از 340 هزار دلار

پس از دوران همه‌گیری، کلکسیونرها توجه زیادی به حراجی‌ها داشته‌اند و تاکنون مواردی مانند نامه دست نویس «آلبرت اینشتین» در مزایده‌ها به فروش رفته است. اکنون یکی از نامه‌های «نیکولا تسلا» که سال 1901 نوشته ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۷ دی ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

پس از دوران همه‌گیری، کلکسیونرها توجه زیادی به حراجی‌ها داشته‌اند و تاکنون مواردی مانند نامه دست نویس «آلبرت اینشتین» در مزایده‌ها به فروش رفته است. اکنون یکی از نامه‌های «نیکولا تسلا» که سال 1901 نوشته شده به ارزش بیش از 340 هزار دلار فروخته شده است.

شاید این روزها، بیشتر افراد «تسلا» را به عنوان یک شرکت تولیدکننده خودروهای برقی می‌شناسند که با مدیر عامل خود «ایلان ماسک» ایده‌های جاه‌طلبانه‌ای را دنبال می‌کند. با این حال 120 سال قبل، نیکولا تسلا یکی از مهم‌ترین مخترعین و مبتکران این سیاره بوده است و به نظر می‌رسد که این دانشمند همچنان یکی از تاثیرگذارترین افراد شناخته شده محسوب می‌شود، زیرا نامه چهار صفحه‌ای دست نویس او اخیرا در موسسه حراجی Remarkable Rarities به ارزش 341,295 دلار آمریکا فروخته شده است.

در نامه نیکولا تسلا چه چیزی نوشته شده؟

نیکولا تسلا

تسلا نامه خود را در 25 فوریه 1901 (سال 1279 و بیش از 120 سال پیش) خطاب به «پل دانا» روزنامه‌نگار و سردبیر وقتِ روزنامه «نیویورک سان» نوشته است. دانشمند صرب تبار در این نامه، ضمن ارزیابی جایگاه خود در میان «توماس ادیسون» و «الکساندر گراهام بل»، به نحو جالبی ادعا می‌کند که این دو دانشمند از تجربیات متفکران پیشین خود بهره می‌گرفتند اما او کاملا به خود متکی بوده است.

تسلا در ادامه نامه خود به «یوهان فیلیپ رایس» فیزیکدان آلمانی اشاره می‌کند که 15 سال پیش از گراهام بل موفق به اختراع اولین تلفن شده است. از جمله اسامی دیگری که در نامه آمده می‌توان به «ادوارد آگوستین کینگ» و «جان ولینگتون استار» اشاره کرد که ظاهرا پیش از ادیسون، پیشگامان اولیه لامپ رشته‌ای محسوب می‌شوند.

با اشاره به این موضوع، تسلا ادعا می‌کند که برای توسعه عملی میدان مغناطیسی دوار در موتور AC هیچ الگوی پیشینی نداشته است.

از جمله ابتکارات دیگر این دانشمند می‌توان به توسعه عملی «اولین لامپ شب تاب» اشاره کرد و او همچنین در آن سال‌ها، سعی داشت از نیروی خورشیدی برای انتقال بی‌سیم بهره‌برداری کند. سپس در سال 1901 شش اختراع مختلف نیز به نام او ثبت شد که بیشتر آن‌ها به انتقال بی‌سیم و استفاده از انرژی تابشی مربوط می‌شود. ابتکاراتی که تسلا تصور داشت می‌تواند جهان را متحول کند، اما تا به امروز توسعه پیدا نکرده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی