ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

خودروهای مدل 2018 مشمول معاینه فنی شدند

یکی از قوانینی که پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به اعمال آن است مربوط به گواهینامه معاینه فنی است. در واقع پلیس موظف است که خودروهایی را که بر اساس قانون باید گواهینامه معاینه فنی ...

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۶

یکی از قوانینی که پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به اعمال آن است مربوط به گواهینامه معاینه فنی است. در واقع پلیس موظف است که خودروهایی را که بر اساس قانون باید گواهینامه معاینه فنی داشته باشند بررسی کرده و از اخذ این گواهینامه توسط آن ها مطمئن شود. اما چه خودروهایی مشمول دریافت برگ معاینه فنی هستند؟

خودروهای مدل 2018 مشمول معاینه فنی شدند [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران با بیان اینکه با توجه به ورود به سال میلادی جدید 2022 وسایل نقلیه وارداتی مدل 2018 با لحاظ و بسته به ماه تولید مشمول معاینه فنی هستند، گفت: «بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسایل نقلیه شخصی و دولتی 4 سال و برای وسائل نقلیه عمومی 1 سال تعیین شده است.»

وی بیان کرد: «مطابق قانون، گواهی معاینه فنی یک خودرو تا زمانی دارای اعتبار است که خودرو دارای نقص فنی که موجب کاهش ایمنی در عبور و مرور و یا انتشار بیش از حد مجاز گازهای آلاینده هوا و یا آلودگی بیش از حد مجاز صدا شود، نباشد.»

مقدم افزود: «خودرویی که پس از اخذ معاینه فنی نسبت به تغییر وضعیت ظاهری و نصب تجهیزات غیر استاندارد مانند گارد و یا لامپ های زنون و هدلایت اقدام می کند، توسط پلیس متوقف و بلافاصله معاینه فنی آن ابطال می شود.»

او ادامه داد: «از ابتدای امسال هزینه مراجعه اول معاینه فنی تاکسی‌های شهر تهران در پنج مرکز معاینه فنی بیهقی، شقایق، دماوند، چمران، نیایش رایگان است و خودروهای تاکسی در صورت داشتن پروانه تاکسیرانی معتبر که از طریق سامانه سیما تاکسی سازمان تاکسیرانی قابل استعلام و کنترل است، می‌توانند سالانه در هر نوبت مراجعه به مراکز معاینه فنی اعلام شده از این طرح رایگان هزینه مراجعه اول، استفاده کنند.»

وی با بیان این که هزینه مراجعه اول معاینه فنی خودروهای سبک مبلغ 47 هزار تومان بوده و خودروهای تاکسی با عمر 10 سال و کمتر طبق قانون و مصوبات دولت بایستی هر 6 ماه یکبار و خودروهای تاکسی با عمر بالای 10 سال هر سه ماه یکبار نسبت به اخذ معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند، افزود: «ضمنا تاکید می‌شود پذیرش خودروهای تاکسی در سایر مراکز معاینه فنی شهر تهران انجام می شود و رانندگان محترم تاکسی در صورت تمایل به استفاده از طرح رایگان تنها بایستی به یکی از پنج مرکز اعلامی مراجعه کنند.»

کدام خودروها مشمول معاینه فنی می‌شود؟ [به روز رسانی] - دی ۱۴۰۰

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران سن خودروهای مشمول معاینه فنی را اعلام کرد.

حسین مقدم در مورد سن اخذ معاینه فنی برای خودروها، گفت:

بر اساس قانون هوای پاک خودروهای شخصی تا چهار سال از انجام معاینه فنی معاف هستند. این معافیت برای خودروهای عمومی یکسال است. بر این اساس خودروهای داخلی سال تولید ۹۶ به قبل و خودروهای خارجی سال تولید ۲۰۱۷ و ماقبل مشمول دریافت معاینه فنی هستند.

سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی پیش از این پنج سال بود که با توجه به قانون هوای پاک این عدد به چهارسال کاهش یافت.

چه خودروهایی مشمول معاینه فنی هستند؟ [به روز رسانی] - 1399

بنا به اعمال پلیس امسال سه دسته از وسایل نقلیه موظف اند که برگ معاینه فنی را دریافت کنند.

دسته اول مربوط به خودروهای تولید داخلی است که سال ساخت آن ها مربوط به 1392 و ما قبل است. خودروهای وارداتی که از سال 2013 به قبل ساخته شده اند نیز در دسته دوم قرار گرفته و دسته آخر مربوط به خودروهای عمومی سال 1395 و ما قبل از آن است.

معاینه فنی
به طور کلی خودروهای تولید داخل و خارجی ای که سن آن ها بیشتر از 4 سال است باید برای اخذ گواهینامه معاینه فنی اقدام کنند. براساس قانون پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است خودروهای مذکور را که فاقد گواهینامه معاینه فنی هستند اعمال قانون کند.

بر اساس گزارش بانک جهانی، شهر تهران سالانه 2.6 میلیارد دلار از آلودگی هوا خسارت می ‌بیند. تبعات ناشی از آلودگی هوا در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نفس جامعه را بند آورده است. در همین راستا از ابتدای آبان ماه طرح سراسری “کاهش” در تهران اجرا شده است که مطابق با آن خودروهای فاقد معاینه فنی در هر ساعت از شبانه ‌روز در صورت تردد در داخل طرح زود و فرد 50 هزار تومان جریمه می شوند. گفته می شود با خودروهای فاقد معاینه فنی در خارج از طرح زوج و فرد نیز تا دو هفته به صورت ارشادی برخورد خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ho1993
    ho1993 | ۶ آبان ۱۳۹۷

    خودرو من مدل سال ۹۳ است که طبق نوشته دیجیاتو لازم نداره ولی پارسال که رفتم ( از روی اطلاع نداشتن دقیق)
    گفتن که بله شامل میشه بیا
    ما هم رفتیم
    (۲۰ ت چیزی نیست ولی دروغی که همون اول به من گفتن که خودرو من شامل میشه و در طرح لنز جریمه میشه)
    جالب اینجاست من به خاطر سوختن یکی از چراغ های عقب رد کردن رد شدم
    همونجا تعمیر کار بود گفت ۱۰ دقیقه بشین ۱۰ ت گفت کارت بکش دوتا لامپ داد ( لامپ پارسال دونه ای ۲۰۰ ت تا بود۵۰۰)گفت همین رسید نشون بده بگیر برو من هم رسید نشون دادم و نهایتا معاینه فنی صادر کردن
    اگه همین جور باشه تایر اجاره ای بازارش بورس میشه باز

مطالب پیشنهادی