ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل از دیسک‌های بلوری 4K پشتیبانی نمی‌کنند

در پی تصمیم اینتل مبنی بر حذف سازگاری نرم‌افزارهای افزودنی نگهبان (SGX) از پردازنده های نسل دوازدهم خود موسوم به Alder Lake (آلدر لیک)، دیگر این پردازنده‌ها قادر به پخش دیسک‌های بلوری 4K نیستند. طبق ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۱۵

در پی تصمیم اینتل مبنی بر حذف سازگاری نرم‌افزارهای افزودنی نگهبان (SGX) از پردازنده های نسل دوازدهم خود موسوم به Alder Lake (آلدر لیک)، دیگر این پردازنده‌ها قادر به پخش دیسک‌های بلوری 4K نیستند.

طبق اطلاعاتی که از سوی اینتل منتشر شده و سایت «Bleeping Computer» آن را مشاهده کرده، SGX یک فناوری منسوخ درنظر گرفته شده است. بنابراین افرادی که می‌خواهند یک سیستم جدید با تازه‌ترین پردازنده‌های اینتل بسازند، نمی‌توانند فیلم‌های بلوری با رزولوشن 4K درون آن مشاهده کنند.

علاوه بر پردازنده های نسل دوازدهم اینتل، پردازنده های نسل یازدهم هم دیگر قادر به پخش این دیسک‌ها نخواهند بود.

علت عدم پشتیبانی پردازنده های نسل دوازدهم اینتل از دیسک بلوری

طبق گزارش Bleeping Computer، علت عدم پخش این دیسک‌ها از سوی جدیدترین پردازنده های اینتل مربوط به «مدیریت حقوق دیجیتال» (DRM) می‌شود. اینتل برای اولین بار در سال 2016 و پردازنده‌های اسکای‌لیک به سراغ SGX رفت تا امکان اجرای این دیسک‌ها روی پردازنده‌هایش وجود داشته باشد.

پردازنده های نسل دوازدهم اینتل و دیسک بلوری

با وجودی که اینتل گفته بود SGX با یک لایه محافظتی اضافه یک فناوری برای کمک به امنیت کاربران در برابر تهدیدات موجود است، محققان در این سال‌ها چندین مشکل امنیتی در آن پیدا کرده بودند که برای مثال می‌توان به حمله Prime+Probe در سال 2017 اشاره کرد.

اگرچه شاید عدم پشتیبانی پردازنده های Alder Lake اینتل از دیسک‌های بلوری ناامیدکننده به نظر برسد، اما در سال‌های اخیر و با پیشرفت‌های صورت گرفته در دنیای اینترنت، بسیاری از افراد محتواهای بلوری را به صورت آنلاین و بدون نیاز به دیسک‌های سخت افزاری مشاهده می‌کنند. حتی جدیدترین کنسول‌های بازی هم در نسخه فقط دیجیتالی روانه بازار شده‌اند.

برای ویدیوها بسیاری از افراد به سراغ استریم می‌روند، اما سرعت پایین اینترنت و قطعی آن می‌تواند برای آن‌ها دردسر ایجاد کند، مشکلی که در دیسک‌ها مشاهده نمی‌شود. علاوه بر این، در بسیاری از کشورها احتمال حذف یک فیلم از سرویس‌های استریم وجود دارد، اما کاربران همیشه می‌توانند دیسک آن را در اختیار داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی