ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مورچه آزتکا آسیب‌های بدنه درختان میزبان لانه خود را ترمیم می‌کند

موسسه تحقیقات استوایی اسمیتسونین (STRI) در پاناما به دنبال آزمایش گروهی از دانش‌آموزان متوجه شده که مورچه آزتکا آلفاری در یک هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با درختان سکروپیا در ازای زندگی در بدن این درختان، زخم‌های وارده ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

موسسه تحقیقات استوایی اسمیتسونین (STRI) در پاناما به دنبال آزمایش گروهی از دانش‌آموزان متوجه شده که مورچه آزتکا آلفاری در یک هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با درختان سکروپیا در ازای زندگی در بدن این درختان، زخم‌های وارده بر آن‌ها را ترمیم می‌کنند.

اولین بار دانش‌آموزی در حین بازی متوجه شد سوراخی که با تیرکمان روی بدنه یک درخت سکروپیا ایجاد کرده بود، در کمتر از 24 ساعت ترمیم شده است. او شگفت‌زده از این اتفاق به همراه 5 نفر از دوستانش آزمایشی را روی چند درخت دیگر انجام داد و نتیجه مشابهی را مشاهده کرد. در نهایت موسسه اسمیتسونین کارهای علمی این مطالعه را انجام داد و نتیجه مکتوب آن را در مجله Journal of Hymenoptera Research منتشر کرد.

مورچه های آزتکا آلفاری خانه خود را در بدنه این درختان می‌سازند و از شیره مغذی آن‌ها استفاده می‌کنند. در عوض اجازه نمی‌دهند گیاهخواران آسیبی به درختان بزنند و در صورت صدمه دیدن بخشی از درخت به سرعت آن را ترمیم می‌کنند. «ویلیام ویزلو»، تیره‌شناس STRI می‌گوید: «از دیدن نتایج تحقیقات کاملا شگفت‌زده شدم و تحت تاثیر روش ساده‌ای قرار گرفتم که دانش‌آموزان با آن ایده ترمیم خانه مورچه‌ها را آزمایش کردند.»

دانش‌آموزان در حال انجام تحقیق درباره مورچه آزتکا

مورچه آزتکا از لانه خود محافظت می‌کند

این مسئله به ویژه در شرایطی رخ می‌دهد که کلونی مورچه‌ها در نزدیکی آسیب باشد و تخم، لارو یا شفیره آن‌ها در معرض خطر قرار بگیرد. فرآیند ترمیم با کمک موادی انجام می‌شود که در خود درخت وجود دارد، ولی این فرآیند همیشه یکسان نیست. در واقع، از هر 22 سوراخ فقط 14 سوراخ ترمیم می‌شود. به همین دلیل لازم است که تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود.

مورچه‌های آزتکا پس از ورود به درختان سکروپیا برخی از منافذ را می‌بندند و از روی همین اتفاق می‌توان نتیجه گرفت که هدف اصلی بیشتر از آن که کمک به درخت باشد، به جهت محافظت از خودشان است. دیگر رفتار مورچه‌ها هم این قضیه را تایید می‌کند: آن‌ها در طول آزمایش‌ها قبل از ترمیم درخت تخم‌ها را جابه‌جا می‌کردند. بنابراین می‌توان احتمال داد که وقتی سوراخ‌ها ترمیم نشده، اعضای آسیب‌پذیر کلونی در معرض خطر نبوده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی