ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش رگولاتوری از آخرین وضعیت ارتباطات: ۸۸ درصد کاربران مشترکین اینترنت سیار هستند

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص توسعه بخش ICT کشور مربوط به توسعه تلفن ثابت، اینترنت و موبایل منتشر شد. این آمار که وضعیت کشور را تا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۵

آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص توسعه بخش ICT کشور مربوط به توسعه تلفن ثابت، اینترنت و موبایل منتشر شد. این آمار که وضعیت کشور را تا دی ماه سال ۱۴۰۰ مورد ارزیابی قرار داده است نشان می‌دهد که به رغم سرعت بالای توسعه موبایل و اینترنت سیار، توسعه تلفن و اینترنت ثابت با سرعت لاک پشتی دنبال می‌شود؛ درست مانند آمار چند سال گذشته.

ضریب نفوذ موبایل در کشور

ضریب نفوذ موبایل تا زمستان ۱۴۰۰

آمارهای رگولاتوری در بخش تلفن همراه حکایت از این دارد که ضریب نفوذ موبایل در کشور از ۱۶۱ درصد هم عبور کرده است و مانند گذشته بیشترین مشترکین به ترتیب متعلق به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و رایتل است. نکته جالب اینجاست که رایتل کاهشی نزدیک به ۸۰ هزار مشترک در پاییز امسال را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش رگولاتوری حدود ۲.۸ میلیون مشترک جدید به بخش ارتباطات سیار کشور اضافه شده و حالا مشترکین همراه اول نزدیک به ۷۳ میلیون کاربر هستند و مشترکین ایرانسل نیز مرز ۵۸ میلیون کاربر را رد کرده است. رایتلی‌ها نیز بیش از ۵ میلیون مشترک دارند و به طور کلی نزدیک به ۱۳۶ میلیون سیم کارت فعال در کشور فعالیت می‌کند.

تلفن ثابت در کشور

ضریب نفوذ تلفن ثابت تا زمستان ۱۴۰۰

ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور هم اکنون به ۳۴.۸۷ درصد رسیده است و ۸۲.۵ درصد روستا‌های کشور دارای ارتباط هستند. این در حالی است که در پایان سال ۹۹ ضریب نفوذ تلفن ثابت ۳۴.۶۸ درصد اعلام شده بود و این کاهش بسیار اندک حکایت از این دارد که توسعه تلفن ثابت در کشور تقریبا متوقف باقی مانده است. شرکت مخابرات نیز در طول ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده در صورت عدم افزایش تعرفه‌ها امکان رشد و توسعه محصولات خودش را ندارد. البته باید گفت که اساسا افزایش تلفن ثابت حتی به این مقدار کم نیز در دنیا رواج چندانی ندارد.

به طور کلی باید گفت هم اکنون ۲۹ میلیون و ۳۰۶ هزار و ۷۸۲ خط تلفن ثابت در کشور دایر است و تعداد خطوط منصوبه تلفن ثابت نیز ۳۸ میلیون و ۷۲۵ هزار خط اعلام شده است. این در حالی است که تا پایان سال ۹۹ تعداد دایری خطوط تلفن ثابت ۲۹ میلیون و ۱۳۹ هزار و تعداد خطوط منصوبه تلفن نیز ۳۸ میلیون و ۷۶۲ خط گزارش شده بود.

بیش از ۲۳۴ هزار مشترک به مشترکین اینترنت ثابت کشور در طول سه ماه گذشته اضافه شدند و فناوری FFTH که در دولت جدید به آن توجه ویژه‌ای شده هم توسعه چندان جالبی نداشته تنها ۹ هزار مشترک جدید پیدا کرده است.

اینترنت پهن باند و سیار

بررسی‌ها در رابطه با این گزارش نشان می‌دهد که هم اکنون ۱۰۳ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۶۶۱ اشتراک اینترنت باند پهن در کشور وجود دارد که ۱۱ میلیون و ۹۲۱ هزار اشتراک مربوط به اینترنت باند پهن ثابت است و ۹۱ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۸۱ مشترک، با اینترنت سیار متصل می‌شوند و این موضوع نشان می‌دهد ۸۸ درصد کاربران به اینترنت سیار مجهز هستند.

ضریب نفوذ اینترنت در کل کشور بیش از ۱۲۳ درصد (۱۲۳.۴۵ درصد) گزارش شده است که اینترنت ثابت تنها ۱۴ درصد از این ضریب نفوذ را به خود اختصاص داده است. ناگفته نماند سال گذشته ضریب نفوذ اینترنت در کل کشور ۱۱۲ درصد بود و اینترنت ثابت از این رقم، ۱۲.۶ درصد سهم داشت و این رشد اندک در توسعه اینترنت ثابت در دوران کرونا که دورکاری و آموزش آنلاین رواج داشته، آمار عجیبی به نظر می‌رسد. در واقع این آمار نشان می‌دهد که اینترنت ثابت نسبت به سال گذشته کمتر از ۲ درصد رشد داشته و اینترنت موبایل رشدی ۱۰ درصدی را تجربه کرده است.

مطابق با آمار‌های رگولاتوری، هم اکنون ۸۸.۸۲ درصد کاربران از طریق موبایل به اینترنت متصل می‌شوند و سهم کاربران ADSL از نفوذ اینترنت، تنها ۹ درصد است. در همین حال ۱.۵ درصد کاربران، مشترک سرویس TD-LTE هستند و کمتر از یک درصد نیز از طریق فیبر (FTTX) و وای فای به اینترنت متصل می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی