ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

مدیرعامل استارتاپ فضایی تیزنگر: به‌خاطر برخی موانع دولتی، موقتا نمی‌توانیم فعالیت کنیم

استارتاپ تیزنگر که در زمینه فناوری فضایی کار می‌کند و در سالهای گذشته هنگام وقوع سیلاب‌ها کمک شایانی به دولت کرده بود اعلام کرده که به خاطر موانع شدیدی که بر سر راهش وجود دارد ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۵

استارتاپ تیزنگر که در زمینه فناوری فضایی کار می‌کند و در سالهای گذشته هنگام وقوع سیلاب‌ها کمک شایانی به دولت کرده بود اعلام کرده که به خاطر موانع شدیدی که بر سر راهش وجود دارد دیگر قادر به فعالیت نیست؛ موانعی که اکثر آنها بخاطر موانع دولتی رخ داده است. او باور دارد دولت از استارتاپ‌ها به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کند.

«بعد از سیلاب سال 1397 سازمان فضایی کشور طی پویشی از بخش خصوصی و فعالان حوزه سنجش از دور خواست تا تجربیات و دانش خود را در این حوزه با این سازمان به اشتراک بگذارند. شرکت دانش‌بنیان تیزنگر نیز بر اساس همین پویش شکل گرفت. حالا بعد از گذشت سه سال به دلیل موانع شدیدی که در مسیر کاری‌ وجود دارد، تیزنگر دیگر امکان ارائه خدمات را ندارد.»

بنیان‌گذار تیزنگر بعد از بیان این جملات، با تاکید بر اینکه نمایش موفقیت استارتاپ‌ها و بهره‌برداری از آن به نفع دولت، در کشور جا افتاده است، به دیجیاتو گفت: «اکثر فعالان بخش‌های دولتی بیشتر به فکر جمع‌آوری رزومه در همکاری با استارتاپ‌ها هستند تا اینکه کیفیت کار و خدمات رسانی را پیش ببرند.»

«یاسر عشورزاده»، در توضیح توییتی که این شرکت مبنی بر توقف ارائه خدمات خود منتشر کرده به نیز گفت: «تیزنگر از آن دست استارتاپ‌های دانش‌بنیانی است که شروع کارش با ابراز خرسندی قابل توجهی از سمت نهادهای دولتی همراه بود. علت امکان ارائه خدمات نیز به دلیل عدم امکانات کافی مخصوصا دسترسی به اینترنت پرسرعت و پهنای باند کافی است.»

بافت قدیمی تکنولوژی در سازمان‌های دولتی

عشورزاده با توضیح درباره روند دقیق آغاز به فعالیت تیزنگر گفت: «بعد از فرونشست سیلاب در کشور به منظور تعیین خسارت ورود کردیم و وزیر ارتباطات وقت اعلام کرد برآورد خسارتی که از تیزنگر انجام داد بسیار دقیق‌تر از برآوردهای استانداری‌ها بوده است.»

بنیان‌گذار تیزنگر با تاکید بر اینکه بانی شکل‌گیری این استارتاپ دانش‌بنیان پویش سازمان فضای کشور بود، گفت: «از ابتدای فعالیت با چالش‌های این حوزه و چابک نبودن سازمان‌های دولتی مواجه شدیم.»

عشورزاده با اشاره به اینکه تکنولوژی‌های ماهواره‌ای در دنیا مدام در حال رشد و پیشرفت است بر قدیمی بودن این تکنولوژی در سازمان‌های دولتی تاکید کرد و گفت: «حرکت در این روند بسیار کند و آهسته است و سازمان‌های دولتی به هیچ عنوان چابکی لازم برای این روند را ندارند.»

او با بیان اینکه سازمان فضایی و سازمان نقشه‌برداری کشور و جغرافیای ارتش بافتی قدیمی داشتند و امکان دست‌یابی به تصاویر مورد نیاز برای امداد رسانی را نداشند، فعالیت و همکاری تیزنگر با سازمان فضایی کشور را عاملی برای درک اهمیت این تکنولوژی دانست.

او دلیل این اتفاق را عدم نیازسنجی در کشور عنوان کرد و گفت: «تصور غالب بر این است که فعالان حاضر در سازمان فضایی کشور و دیگر نهادهای دولتی، گروهی از افراد نخبه و دانشمند هستند. این در حالی است که این موضوع صحت ندارد.»

سرعت پایین اینترنت و بی‌توجهی به توسعه آن

«جابجایی تصاویر و نقشه‌های ماهواره‌ای نیازمند دسترسی به اینترنت با پهنای باند بالا و سرعت مطلوب است.» عشورزاده با بیان این موضوع به کندی قابل توجه اینترنت و عدم پاسخگویی نسبت به در اختیار قرار دادن پهنای باند بالا به شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: «پهنای باند روز به روز در حال کاهش است و گاهی امکان ارسال تصاویر و نقشه‌ها را نداریم.»

او در ادامه توضیحات خود گفت: «بهره‌برداری یک شرکت دانش‌بنیان حوزه فضایی از اینترنت بسیار بالاست. ما نقشه‌ها و تصاویر را به طور مستقیم از ناسا و ایسا دریافت می‌کنیم. این در حالی است که نهادهای دولتی به دلیل تحریم‌ها امکان این ارتباط را ندارند. اما به نظر می‌رسد این امکان را جدی نگرفته‌اند و تلاشی برای حفظ آن نمی‌کنند.»

عشورزاده با انتقاد از عدم حمایت‌های مالی و نبودن تعریفی روشن از استارتاپ‌های دانش‌بنیان حوزه هواوفضا گفت: «وام‌هایی که برای ما در نظر گرفته شده همان ویژگی و خصوصیتی را دارد که برای یک استارتاپ مارکت پلیس در نظر گرفته شده است. این در حالی است که مدل درآمدی و بازگشت سرمایه در این حوزه بسیار متفاوت است.»

او با تاکید بر اینکه حوزه هواوفضا یک ساخه تخصصی های‌تک در جهان محسوب می‌شود، گفت: «این حوزه هیچ تعریف و جایگاه روشنی حتی در بخش خصوصی هم ندارد. کافی است به کمیسیون‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نگاهی کنید. هیچ حرفی از این حوزه بیان نشده. هرچند امکان پیشرفت قابل توجهی در آن وجود دارد.»

بی‌توجهی دولت به ظرفیت‌های بخش خصوصی

عشورزاده در بخش دیگری از توضیحات خود درباره کندی عملکرد بخش دولتی توضیح داد و با اشاره به اینکه گروهی از افراد فعال در سازمان‌های دولتی از سال‌ها قبل استخدام رسمی شده‌اند و این بافت هیچ تغییری نکرده است، گفت: «دولت برای استفاده از این افراد و عدم امکان قطع همکاری مدام سمت‌های مدیریتی را بین کارکنان دولتی تقسیم می‌کند.»

به گفته او گروهی دیگر از افراد هم به شکل شرکتی در این سازمان‌ها مشغول به کار هستند که با جابجایی مدیران کل از مجموعه خارج می‌شوند و ادامه پروژه متوقف می‌شود. در این روند هزینه‌های دوباره‌کاری و توقف پروژه‌ها کوچک‌ترین آسیبی است که به طور مستقیم به فعالیت استارتاپ‌های دانش‌بنیان هم آسیب می‌زند.

بنیان‌گذار تیزنگر با تاکید بر اینکه فعالیت استارتاپ‌ها و بخش خصوصی این کندی و لختی فعالیت را کاهش می‌دهد گفت: «فعالیت نیروی انسانی نخبه، انگیزه برای درآمدزایی و همچنین ارتباطات بین‌المللی را دارد. اما بخش دولتی به این موضوع توجه نمی‌کند و امکانات اولیه مورد نیاز را در اختیار بخش خصوصی قرار نمی‌دهد.»

زمان، عنصر طلایی بخش خصوصی

سرعت بسیار پایین و کندی حاصل از جریان بروکراسی حاکم بر سازمان‌های دولتی به گفته عشورزاده در پروژه‌های امداد رسانی بعد از صوانح طبیعی از جمله سیل آق قلا بسیار مشهود بوده است. او در مقایسه عملکرد بخش دولتی و بخش خصوصی در این حوزه به استفاده از ابزارهایی مثل واتس‌اپ برای انتقال نقشه توسط بخش دولتی نیز اشاره کرد.

عشورزاده با توضیح درباره ساخت پیشخوانی برای دسترسی همه سازمان‌های مربوطه به نقشه‌ها و تصاویر فضایی گفت: «زمان عنصری بسیار مهم برای ما است. تهیه نقشه‌‌های فضایی را با بیشترین سرعت و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای ناسا و ایسا پیش بردیم و در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار دادیم. این در حالی است که این پروسه از طرف سازمان‌های دولتی بسیار طولانی انجام می‌شود.»

زمانی برای مهاجرت یا ماندن در اکوسیستم

هرچند همچنان برخی نمایندگان مجلس، استانداران و مسئولین دولتی بر این باورند که اگر نخبگان با شرایط کاری در کشور مشکل دارند راه مهاجرت هموار است، اما همچنان فعالان بخش‌های گوناگون اکوسیستم استارتاپی در تلاش برای تغییر و بهبود شرایط و راهی برای فعالیت در کشور هستند.

بنیان‌گذار تیزنگر نیز با وجود توضیح درباره عدم امکان فعالیت این استارتاپ دانش‌بنیان با تاکید بر این موضوع که در مسیر رفع این مشکلات تلاش‌ خواهد کرد گفت: «دریافت دعوت‌نامه خواهشی از کشورهای همسایه برای بسیاری از استارتاپ‌ها اتفاق افتاده است. تیزنگر نیز چنین دعوت‌نامه‌ای دریافت کرده است.»

او در پایان گفت: «پیشبرد برنامه‌های تخصصی کاری دشوار است. موانع نیز بسیار بزرگ، این در حالی است که تلاش ما پیشبرد و رشد برنامه‌های دانش‌بنیان است.»

حالا باید دید آیا تیزنگر به فعالیت خود ادامه خواهد داد یا بعد از اعلام خبر عدم امکان فعالیت توسط این استارتاپ کمی بعد شاهد فعالیت آن برای ارائه نقشه‌های پیش‌بینی سیلاب و تخمین خسارت در کشورهای همسایه خواهیم بود. اما در نهایت باز هم این پرسش مطرح است که خسارت ناشی از دلسردی فعالیت‌های اینچنینی را چطور می‌توان تخمین زد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی