ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

رمز گشایی ردپاهای به جا مانده از دایناسورها در محوطه لاریوخا اسپانیا

دیرینه‌شناسان در اسپانیا موفق شدند تا با بررسی دو مجموعه از ردپاهای به جا مانده از دایناسور، سرعت این جانور را در زمانی که این ردپاها شکل گرفتند، محاسبه کنند. بررسی‌های این گروه حاکی از ...

رومینا آتش رزم
نوشته شده توسط رومینا آتش رزم | ۳۰ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹

دیرینه‌شناسان در اسپانیا موفق شدند تا با بررسی دو مجموعه از ردپاهای به جا مانده از دایناسور، سرعت این جانور را در زمانی که این ردپاها شکل گرفتند، محاسبه کنند. بررسی‌های این گروه حاکی از آن است که سرعت دایناسورهایی که ردپاهای به جا مانده متعلق به آن‌ها است، نزدیک 28مایل در ساعت است، سرعتی معادل سریع‌ترین انسان‌های جهان.

البته که انسان‌هایی چون یوسین بولت به ندرت می‌توانند به چنین سرعتی دست یابند، دایناسورهایی که ردپاها متعل به آنان است، احتمالاً مسیرهای طولانی‌تری را با این سرعت پیموده‌اند. تروپوداها(Theropods)- که دایناسورهایی مانند تی‌.رکس و ولاسیرپتر را شامل می‌شود که عموماً گوشت‌خوار و دوپا بوده‌اند- برای شکار طعمه خود باید به سرعت حرکت می‌کردند.

نتایج تحقیقات این گروه در ژورنال Scientific Reports منتشر شده است.

بیومکانیک دایناسورها اطلاعات زیادی را درمورد بوم‌شناسی دوران گذشته و تکامل گونه‌ها در اختیار دیرینه‌شناسان قرار می‌دهد. پابلو ناوارو-لوربس، دیرینه‌شناس دانشگاه لا ریوخا و از نویسندگان این پژوهش می‌گوید:«مطالعه رفتار در دایناسورها بسیار دشوار است. من فکر می‌کنم که چنین یافته‌هایی در پیشرفت این حوزه از دانش، بسیار مهم‌اند.»

در ماه سپتامبر، گروه دیگری از محققان دریافتند که دایناسورهای دوپا- مانند دایناسورهایی که ردپاهایی که اخیراً مطالعه شده‌اند متعلق به آن‌ها است- احتمالاً از دم خود برای ایجاد تعادل هنگام تغییر در تکانه حرکتی استفاده می‌کرده‌اند. ویژگی‌ای که برخی از پرندگان هم امروزه آن را از خود نشان می‌دهند.

این ردپاها در شمال اسپانیا و در محوطه‌ای به نام لا ریوخا پیدا شده‌اند. ردپاها در دو مسیر- یکی شامل شش و دیگری شامل هفت ردپا- حفظ شده‌اند و همه ردپاها سه‌انگشتی‌اند و حدود یک‌فوت طول دارند.

این گروه، سرعت این جانور را با اندازه‌گیری فاصله بین ردپاها و تخمین ارتفاع مفصل ران آن‌ها محاسبه کردند. (محققان باور دارند که قد جانورانی که این ردپاها متعلق به آن‌ها است حدود 6 تا 6.5 فیت و از بینی تا دم آن‌ها حدود 13 تا 16فیت بوده است.) متوسط طول گام در این مسیرها حدود 265سانتی‌متر بوده است.(متوسط طول گام یوسین بولت 247سانتی‌متر است.)

این گروه مسیرهای اخیر و سرعت محاسبه شده دایناسورهایی که این ردپاها متعلق به آنان است را با دیگر مسیرهای یافت شده از تروپودا مقایسه کردند تا دریابند که این ردپاها متعلق به چه نوع جانوری است. با اینکه دیرینه‌شناسان نتوانستند مشخص کنند که این ردپاها دقیقاً متعلق به چه گونه‌ای است، در مقاله منتشر شده نوشته‌اند که ردپاها نشان از «[دایناسورهای] تروپودا، با جثه متوسط و غیر پرنده» دارد.

دایناسورهایی که ردپاهای یافت شده در اسپانیا متعلق به آنان است از جمله سریع‌ترین دایناسورها شناخته شده‌اند. با این حال، ردپاهای یافت شده از گروهی از دایناسورها در یوتا نشان می‌دهد که سرعت این دایناسورها هنگامی که آن ردپاها را به جا می‌گذاشتند، حدود 30مایل در ساعت بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی