ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اریکسون
تکنولوژی

اریکسون دوباره از اپل به دلیل نقض مجوز پتنت 5G شکایت کرد

شرکت مخابراتی اریکسون از اپل به دلیل ادامه استفاده از پتنت‌های 5G این شرکت سوئدی در گوشی‌های آیفون پس از انقضای مجوز آن‌ها شکایت کرد. مشکلات حقوقی دنباله‌دار اپل و اریکسون در سال 2021 نیز ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۰

شرکت مخابراتی اریکسون از اپل به دلیل ادامه استفاده از پتنت‌های 5G این شرکت سوئدی در گوشی‌های آیفون پس از انقضای مجوز آن‌ها شکایت کرد.

مشکلات حقوقی دنباله‌دار اپل و اریکسون

در سال 2021 نیز هر دو شرکت، پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات خود برای تمدید یک قرارداد مجوز هفت ساله از سال 2015 برای استفاده از پتنت‌های مخابراتی که فناوری‌های 3G ،2G و 4G را پوشش می‌دهد، از یکدیگر شکایت کرده بودند.

با وجود مذاکرات طولانی، این دو شرکت نتوانستند به توافقنامه جدید دست پیدا کنند که شبکه 5G را نیز پوشش دهد و در ماه اکتبر، اریکسون با این ادعا که اپل به طور ناعادلانه تلاش دارد نرخ حق امتیاز آن‌ها را کاهش دهد، از غول فناوری شکایت کرد. دو ماه بعد، اپل با ثبت شکایت خود، این شرکت سوئدی را به استفاده از تاکتیک‌های قلدرانه در مذاکرات متهم کرد.

اکنون سخنگوی اریکسون به رویترز توضیح داده:

با توجه به اینکه قرارداد قبلی منقضی شده و ما نتوانستیم در مورد شرایط مجوز جدید به توافق برسیم، اپل اکنون از فناوری ما بدون مجوز استفاده می‌کند.

اریکسون

شرکت سوئدی اریکسون یکی از غول‌های مخابراتی جهان محسوب می‌شود که تاکنون بیش از 57 هزار پتنت در این زمینه ثبت کرده که حدود یک سوم سود آن‌ها را تشکیل می‌دهند. همچنین این شرکت برای پتنت‌های 5G خود معمولا به ازای هر گوشی بین 2.50 تا 5 دلار حق امتیاز دریافت می‌کند. طبق اسناد فاش شده، این شرکت قصد دارد تا به اپل نرخ چند حالته 5G را ارائه کند که به ازای هر گوشی شامل 5 دلار حق امتیاز می‌شود.

از طرفی دیگر، اپل در سال 2019 کسب و کار مودم موبایل اینتل را خریداری کرد و معتقد است با این خرید و پتنت‌های 5G جدیدی که در اختیار دارد، با سهم اریکسون قابل مقایسه است و پرداخت‌های خالص کوپرتینویی‌ها به این شرکت در مقایسه با مجوز سال 2015 باید کاهش پیدا کند.

هنوز مشخص نیست که در این پرونده کدام شرکت پیروز خواهد شد اما «فلوریان مولر» کارشناس حوزه مالکیت معنوی معتقد است که اپل در حال تلاش بیهوده است و اریکسون به لطف توافق اخیر خود با سامسونگ برای استفاده از پتنت‌های 5G خود، احتمال پیروزی بیشتری دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی