ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

قوه قضاییه به موضوع ترک فعل مدیران خودروسازی ورود کند؛ هزاران نفر قربانی بی تدبیری شده‌ اند

همانطور که احتمالا شما نیز می‌دانید در طی هفته گذشته 59 خودرو در محور بهبهان با یکدیگر تصادف کرده و متاسفانه 5 نفر از هموطنان‌مان نیز فوت شدند. پس از این حادثه مشخص شد که ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۳۰ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

همانطور که احتمالا شما نیز می‌دانید در طی هفته گذشته 59 خودرو در محور بهبهان با یکدیگر تصادف کرده و متاسفانه 5 نفر از هموطنان‌مان نیز فوت شدند.

پس از این حادثه مشخص شد که علیرغم شدت وقوع حادثه و تصادف شدید 27 خودرو عمدتا داخلی ایربگ هیچ یک از خودروها فعال نشده است و همین موضوع سبب شد که انتقادهای شدیدی علیه خودروسازان مطرح شود.

یکی از نمایندگان مجلس:‌ هزاران نفر قربانی بی‌‌‌تدبیری خودروسازان شده‌‌‌اند [به روز رسانی]

دبیر هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در مجلس در مورد باز نشدن ایربگ‌‌‌ها در تصادف زنجیره‌‌‌ای بهبهان گفت: «شاید تاکنون صدها یا حتی هزاران نفر قربانی بی‌‌‌تدبیری خودروسازان شده‌‌‌اند. مساله فقط باز نشدن ایربگ نیست؛ ما وظیفه داریم از کیفیت خودروی ایرانی تحقیق و تفحص کنیم. همچنین وظیفه یک مدیر یا مدیران این است که در تولید خودروی ایرانی دقت عمل را به کار ببرند. اگر کسی ترک فعلی داشته باشد یا در دقت عملش تسامح به خرج دهد، باید پاسخگو باشد.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن انتقاد از افزایش روز افزون قیمت خودروهای ایرانی گفت: «از قوه قضائیه درخواست می‌‌‌کنم که به این ترک فعل ورود کنند.»

موسوی در مورد باز نشدن ایربگ‌‌‌ها در تصادف زنجیره‌‌‌ای بهبهان گفت: «مساله فقط باز نشدن ایربگ نیست بلکه باید مواردی مثل ترمز و سایر چیزهایی که در کیفیت خودرو تاثیر دارد را بررسی کنیم.»

ورود نهادهای نظارتی و قضایی به این مساله باید تاثیرگذار باشد، یعنی باید آورده‌‌‌ای برای مردم و صنعت خودروسازی ما داشته باشد.»

رحیمی ،مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران‌خودرو می‌گوید:

باز شدن کیسه هوا (ایربگ) در هنگام تصادف خودرو، بستگی به شدت ضربه، میزان سرعت و زاویه‌ای دارد که ضربه وارد می‌شود. اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده ما طبق قراردادهای بین‌المللی باید به سراغ تولیدکننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هوا است.

جالب است بدانید احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران روز گذشته اعلام کرده بود که اکثر خودروهای آسیب دیده در این حادثه دارای ایربگ بوده‌اند اما به دلیل اینکه از عقب دچار حادثه شده بودند ایربگ آن‌ها باز نشده بود.

سرهنگ عین‌الله جهانی در واکنش جالب به این اظهارات گفته است:

از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان بسیار تعجب کردم، چطور ممکن است که در یک تصادف رانندگی همه خودروها از قسمت عقب دچار آسیب دیدگی شوند و این موضوع به عنوان دلیلی برای بازنشدن ایربگ اعلام شود؟ خب خیلی منطقی است که وقتی خودرویی از قسمت عقب آسیب ببیند، خودرویی دیگر از قسمت جلو با آن برخورد کرده است. یعنی ۶۰ خودرو با هم تصادف کرده‌اند و ایربگ هیچ کدام باز نشده، چون همه از قسمت عقب آسیب دیده‌اند؟

گفته می‌شود از مجموع خودروهای تولید داخل آسیب‌ دیده در این حادثه ۱۵ خودرو متعلق به ایران‌خودرو و ۲۳ خودرو متعلق به سایپا بوده است.

در ادامه واکنش‌ها به حادثه بهبهان پلیس اعلام کرد: اگر دست ما بود این خودروها را پلاک نمی‌کردیم

حالا چند روز پس رخ دادن این حادثه غم‌انگیز پلیس می‌گوید چاره‌ای جز پلاک‌گذاری خودروها ندارد وگرنه حتما درصد قابل‌توجهی از خودروهای تولید داخل را پلاک نمی‌کرد.

در ادامه واکنش‌ها به حادثه بهبهان معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا گفت: «وقتی سازمان استاندارد و محیط‌زیست خودرویی را تایید می‌کنند ما از لحاظ قانونی چاره‌ای جز پلاک گذاری نداریم. اگر به ما بود این خودروها را پلاک نمی‌کردیم.»

پیش از این پلیس اعلام کرده بود که در طی حادثه بهبهان ایربگ هیچ‌کدام از خودروهای تولید داخل فعال نشده و این موضوع واکنش‌های شدیدی را با خود به همراه داشت.

ایربگ خودروهای ایرانی هرگز تست نشده است

حالا اما شنیده‌ها حاکی از آن است که ابعاد فاجعه مذکور بسیار بزرگتر بوده و گویا اصلا ایربگ تمامی خودروهای ایرانی پیش از تولید تست نشده و اصلا نمی‌توان به امنیت این قطعه در خودروهای داخلی اطمینان داشت.

تصادف بهبهان

به عبارت دیگر به نظر می‌رسد داشتن ایربگ در خودروهای تولید داخل بیشتر توهم امنیت را به سرنشینان منتقل می‌کند و در عمل این قطعه حتی یک‌بار نیز آزموده نشده است که بتوان در خصوص کارایی آن نظر داد.

براساس جزئیات اعلام شده از سوی پلیس ایربگ 27 دستگاه خودروی تولید داخل که در این تصادف زنجیره‌ای حضور داشته‌اند باز نشده است. این 27 دستگاه خودرو با وجود آپشن کیسه هوا به مشتریان تولید داخل فروخته شده و حالا با انجام تحقیقات بیشتر مشخص شده است که این آپشن تنها به صورت ظاهری بر روی خودروهای مذکور قرار گرفته و کارایی نداشته است.

پیش از این هم ابهاماتی در خصوص میزان کارایی و عملکرد درست ایربگ خودروهای ایرانی شنیده می‌شد. کارشناسان بسیاری عنوان می‌کردند که کار نکردن ایربگ خودروهای ایرانی بهتر از کار کردن آن‌هاست چرا که این قطعات ایمنی به صورت غیراستاندارد کار کرده و در نهایت سبب آسیب زدن به سر، گردن و بدن سرنشینان می‌شوند.

اما در خصوص اینکه چرا این ایربگ‌ها کار نمی‌کند نظریات متفاوتی مطرح است. عده‌ای معتقد هستند که اصلا ایربگی در خودروهای ایرانی موجود نبوده و خودروسازان به دروغ وجود چنین آپشنی را تایید کرده و اصطلاحا گنجشک را رنگ کرده و جای قناوی می‌فروشند.

عده‌ای دیگر اما مدعی هستند که این خودروها تولید قبل از سال 92 بوده و به همین جهت نیز وجود ایربگ در آن‌ها اجباری نیست.

در خصوص اینکه هیچ‌کدام از 27 مدل خودروی ایرانی حاضر در حادثه بهبهان کیسه هوای فعال‌شده ندارند از یک سو باید سازمان استاندارد و از سوی دیگر باید شرکت‌های خودروسازی داخلی پاسخگو باشند چون سازمان استاندارد، تولیدات خودروسازان را تایید می‌کند و خودروسازان نیز مکلفند محصولی باکیفیت و تضمین‌شده به مشتری ارائه دهند.

به هر صورت فعلا باید منتظر نظرات اولیه کارشناس انتظامی بود تا براساس آن اظهارنظر درستی را مطرح کرد.

از کجا از وجود ایربگ در خودروهای خود مطمئن شویم؟ ایربگ خودروهای ایرانی اصلا کار هم می‌کند؟

یکی از مسئولین سازمان ملی استاندارد در این خصوص به خبرگزاری انتخاب گفته است:

متاسفانه در ایران تست کرش انجام نمی‌شود چون آزمایشگاه آن وجود ندارد و گلایه سازمان استاندارد هم این است که چرا بعد از چهار دهه هنوز خودروسازان اقدامی برای ایجاد این آزمایشگاه‌ها نمی‌کنند. ما البته در ابتدای تولید و زمانی که مغایرتی مشاهده می‌کنیم یا شکایتی از خودروسازان مطرح می‌شود از تولیدات نمونه‌برداری و به یکی از مراکز معتبر اروپایی ارسال می‌کنیم مثل سال قبل که یک نمونه را به اسپانیا فرستادیم.

به گفته مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد: «ایربگ‌هایی که اگر در خودروها کار گذاشته شده باشند، هیچ وقت سنجش نمی‌شوند آیا در لحظه تصادف کار می‌کنند یا خیر.»

اجازه دهید در انتها توضیح دهیم که در تست کرش یا برخورد از روبه‌رو خودرو با سرعتی ثابت و تحت شرایطی مشخص با یک مانع برخورد می‌کند و استحکام اتاق، ستون، سقف، درها و باز شدن ایربگ‌های آن سنجش می‌شود که این آزمون مبنای صدور تاییدیه برای خودروها نیز هست، اما با توجه به نبود چنین آزمایشگاهی در کشور، خودروسازان ظاهرا تاکنون اقدامی برای تست ایمنی ایربگ محصولات خود نکرده‌اند و این مساله نیز تاکنون رسانه‌ای نشده بوده‌است.

در همین زمینه:‌ کمیسیون حقوق‌بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در بیانیه‌ای از دادستان در ایران خواست تا با توجه به باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادف زنجیره‌ای در بهبهان؛ "علیه خودروسازان متخلف و متولیان استاندارد اعلام جرم کند.

انتقاد شدید پلیس از خودروسازان؛ ایربگ هیچ یک از 59 خودرو در تصادف بهبهان باز نشد

در تصادفی که چند روز قبل در جاده رامهرمز- بهبهان رخ داد، علیرغم شدت وقوع حادثه و درگیر شدن 59 خودرو عمدتا داخلی در این تصادف، ایربگ هیچ یک از خودروها فعال نشده و همین حادثه به فوت 5 تن از هموطنان و زخمی شدن ده ها تن دیگر منجر شد، حالا سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور لب به انتقاد شدید از خودروسازان گشوده است.

کمال هادیانفر در این رابطه در مصاحبه با تسنیم گفت: «در تصادف زنجیره‌ای ۵۹خودرو در بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟»

باز نشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادف بهبهان

او افزوده: «حتماً باید خودروسازان در این حادثه به مراجع قضایی معرفی شوند. این‌که بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟»

این درحالیست که پیش از بازگشت تحریم های صنعت خودروسازی قرار بود، سطح استاندارد خودروهای داخلی به استانداردهای 85 گانه افزایش یابد و استفاده از سیستم های کمکی ترمز نظیر ESP نیز اجباری شود که متاسفانه این اتفاق در پی وقوع تحریم ها و بروز مشکلات اقتصادی رخ نداد.

سابقه طولانی انتقاد پلیس از خودروسازان

مواجه پلیس راهور با خودروسازان داخلی سابقه ای طولانی دارد و چندی پیش نیز سردار کمال هادیانفر، گفته بود: «تصادف پراید با هر سرعتی منجر به تلفات می شود.»

باز نشدن ایربگ در تصادف بهبهان

پیش از این نیز شاهد مواجه سرسختانه سردار مومنی از پلیس راهور با خودروسازان بودیم که در نهایت منجر به تولید خودروهای داخلی با ترمز ABS و ایربگ شد. در آن مقطع زمانی پلس از صدور مجوز شماره‌گذاری خودروهای داخلی امتناع می‌کرد و خودروسازان نیز علیرغم تلاش بسیار در نهایت چاره ای جز پذیرش قوانین جدید مبنی بر نصب ایربگ و ترمز ABS نیافتند. هرچند که تصادف اخیر بهبهان نشان داد که ظاهرا ایربگ های نصب شده، کارایی چندانی ندارند و در موقع بروز حادثه، فعال نشده‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • avvvvab
    avvvvab | ۲۷ دی ۱۴۰۰

    پلیس: "اگر دست ما بود این خودروها را پلاک نمی‌کردیم"
    نه پس دست عمّۀ شاغلام یا ننه مش قمره!
    دادستان بودم بخاطر همین پررویی و طلبکاری! رؤسای ایرانخودرو + استاندارد + راهور را در ۱ سلول زندانی میکردم
    و السلام

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی