ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

ثبت رکورد جذب سرمایه جمعی در ایران توسط کارن کراد: ۴ میلیارد تومان در ۱۵ دقیقه

مجموعه کارن‌کراد با اشاره به رکورد شکنی جذب سرمایه برای یک پروژه دانش بنیان روی سکوی تامین مالی جمعی این صندوق مالی جمعی، از جذب سرمایه 4 میلیارد تومانی در 15 دقیقه توسط یک پروژه ...

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

مجموعه کارن‌کراد با اشاره به رکورد شکنی جذب سرمایه برای یک پروژه دانش بنیان روی سکوی تامین مالی جمعی این صندوق مالی جمعی، از جذب سرمایه 4 میلیارد تومانی در 15 دقیقه توسط یک پروژه دانش‌بنیان خبر داد.

مدیر روابط عمومی کارن کراد با تاکید بر اینکه جذب سرمایه 400 میلیاردی در کمتر از یک ساعت تا امروز سابقه نداشته، با اشاره به اهمیت این رکوردشکنی، به دیجیاتو گفت: «جذب سرمایه در 29 روز، 6 روز و 5 روز بیش از این انجام شده بود. کوتاه‌ترین زمان جذب سرمایه تامین مالی جمعی نیز که توسط کارن‌کراد انجام شده، پیش از این در 11 ساعت بود.»

«پرنیان ستوده» با اشاره به اینکه نیاز مالی طرح اخیر 4 میلیارد تومان، یا به عبارتی سقف مسابقه کارویا بود، گفت: «این طرح بعد از پایان پخش برنامه تلویزیونی کارویا روی سکوی کارن‌کراد آمد و در 15 دقیقه سرمایه مورد نیاز خود را جذب کرد. جذابیت این طرح تا جایی بود که بعد از پایان ظرفیت، روز بعد همچنان شاهد مطالبه همکاری در تامین مالی جمعی آن بودیم.»

ستوده با توضیح درباره جزئیات این طرح که با جذابیت قابل توجه، در کمترین زمان ممکن سرمایه جمعی را جذب کرد، گفت: «این طرح پروژه تولید داروی گیاهی خوراکی برای دام و طیور است. این دارو نمونه داخلی ندارد و نمونه‌های خارجی تقریبا شیمیایی هستند. این تیم به 4 میلیارد تومان نیاز داشت تا 65 تن از دارو را تولید کرده و به فروش برساند.»

به گفته او این تیم سابقه فروش هم دارد و در سال 99 توانسته 95 تن از محصول خود را به فروش برساند.

کارویا و توسعه تامین مالی جمعی

مدیر روابط عمومی کارن‌کراد با توضیح درباره مسابقه تلویزیونی کارویا، گفت: «مسابقه کارویا ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و با محوریت تامین مالی جمعی برگزار می‌شود. بعد از فراخوان بیش از 700 تیم در این مسابقه شرکت کردند و بعد از منتورینگ و بررسی‌های لازم، 20 تیم باقی مانده و تعدادی از این تیم‌ها برای شرکت در برنامه انتخاب شدند.»

ستوده، با توضیح درباره اینکه بعد از پایان برنامه، شرکت یک ماه زمان دارد که بر اساس تامین مالی جمعی، منابع مالی خود را جذب کند، گفت: «اگر در این یک ماه سرمایه جذب نشود، طرح به طور کلی کنسل خواهد شد و پول سرمایه گذاران به آنها بازگردانده خواهد شد. در صورت جذب نیز زوردتر به مرحله اجرا و سوددهی وارد خواهد شد.»

او با اشاره به اینکه کارن کراد برای جلوگیری از خواب پول سرمایه‌گذاران و جلوگیری از بی‌اعتمادی آنها راهکارهای مشوقی در این روند تدوین کرده، گفت: «متعهدین سرمایه‌گذاری برای جلوگیری از کاهش احساس اعتماد سرمایه‌گذارای تعریف شده است. بر این اساس اگر طرحی تا یک ماه امکان جذب کامل سرمایه را پیدا نکرد، این سرمایه را تکمیل خواهند کرد.»

همان طور که ستوده اشاره کرد، در این مسابقه 20 طرح برتر مسابقه به انتخاب داوران و کارشناسان، روی سکوهای تامین مالی جمعی قرار گرفته و شرکت‌کنندگان می‌توانند تا سقف ۴ میلیارد تومان از این طریق جذب سرمایه کنند.

همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی ۸۰ درصد اصل سرمایه گذاری انجام شده از طریق سرمایه گذاران حقیقی را تضمین می‌کند. کارویا مبتنی بر رقابت آزاد و منصفانه است و از بین ۷۰۰ طرح فرستاده شده کمتر از صد طرح در این فصل از برنامه شرکت داشتند تا به جذب سرمایه برسند.

آیا امکان موفقیت قابل پیش‌بینی است؟

ستوده در بخش دیگری از توضیحات خود در پاسخ به این پرسش که سوددهی و موفقیت یک پروژه چقدر قابل پیش‌بینی است، گفت: «نتیجه نهایی در هر مورد و پروژه کاملا متفاوت است. البته ارزیابی‌های متعددی از سمت فرابورس، نهاد مالی و صندوق تامین مالی جمعی انجام شد که کم‌خطرترین پروژه‌ها انتخاب شوند.»

او در ادامه توضیحات خود گفت: «همه تلاش بر این اساس است که تحقق سود محقق شود. این اما در حالی است که جذابیت بیشتری برای کارن‌کراد دارد این است که ابزار تامین مالی جمعی فرصت سرمایه‌گذاری خرد و کوتاه‌مدتی برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.»

ستوده با تاکید بر اینکه این روش فرصت بسیار خوبی برای شرکت‌هایی است که به سوددهی رسیده‌اند، گفت: «درحقیقت شرکت محصول دارد، به سوددهی رسیده و خواهان توسعه عملکرد خود و جهشی بزرگ هستند.»

استقبال از تامین مالی جمعی

پخش مسابقه تلویزیونی کارویا از 17 آبان تا امروز با استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران همراه بوده است. مدیر روابط عمومی کارن‌کراد با اشاره به این استقبال گفت: «این استقبال موضوع تامین سرمایه جمعی را برای جامعه روشن کرده است. از سویی دیگر به دلیل این استقبال گمانه‌زنی برای ادامه برنامه وجود دارد.»

او همچنین با تاکید بر اینکه در صورت عدم پخش مسابقه تلویزیونی کارویا تامین مالی جمعی کارن‌کراد، همچنان امکانی است که در اختیار سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران قرار دارد، گفت: «رکوردشکنی تامین مالی جمعی در 15 دقیقه منجر به افزایش درخواست‌ها و همچنین اعلام علاقه‌مندی از حوزه‌هایی خارج از حوزه‌های دانش بنیان شد.»

به گفته مدیر روابط عمومی کارن‌کراد این موضوع نشان‌دهنده شکل‌گیری فرهنگ استفاده از تامین مالی جمعی است و کارن‌کراد نیز از آن استقبال خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • sina mahmoodi
    sina mahmoodi | ۳ بهمن ۱۴۰۰

    به نظر من تهش هیچی نیست ... ، الکیه با عقل جور در نمیاد ،، مثل بورسه

  • emad misagh
    emad misagh | ۳ بهمن ۱۴۰۰

    این پروژه بدجوری شکست میخوره ، مگه شرکت دانش بنیان دیوانه است بیاد سود ۴۰ درصدی بده ، جز این که احتمال شکست خیلی بالا باشه ، حالا این کامنت رو داشته باشید ۱۲ ماه دیگه برگردید ببینید چی بشه ، شکست کامل هست این پروژه ها ... با ۹۰ درصد اطمینان

مطالب پیشنهادی