ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محققان دانشگاه ملی سنگاپور
علمی

محققان در زمینه راندمان تبدیل انرژی با سلول‌های خورشیدی پروسکایت رکورد زدند

گروهی از پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) در تبدیل انرژی از سلول‌های خورشیدی ساخته شده با مواد پروسکایت و ارگانیک رکورد راندمان جدیدی ثبت کردند. این دستاورد می‌تواند مسیر استفاده از سلول‌های فوتوولتاییک در محصولات ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

گروهی از پژوهشگران دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) در تبدیل انرژی از سلول‌های خورشیدی ساخته شده با مواد پروسکایت و ارگانیک رکورد راندمان جدیدی ثبت کردند. این دستاورد می‌تواند مسیر استفاده از سلول‌های فوتوولتاییک در محصولات مختلف را هموار کند.

به گزارش وب‌سایت دانشگاه سنگاپور، دکتر «چن وی» از دانشکده شیمی و مهندسی زیست‌مولکولی دانشگاه سنگاپور و نویسنده اول مقاله‌ای که از روی این تحقیق نوشته و در مجله Nature Energy چاپ شده، می‌گوید: «هدف اصلی این تحقیق بهبود راندمان تبدیل انرژی در سلول‌های خورشیدی پروسکایت/ارگانیک چندپیوندی است. ما در جدیدترین بررسی‌های خود نرخ تبدیل انرژی را با راندمان 23.6 درصدی نشان دادیم که بهترین نرخ عملکرد در تاریخ این نوع از سلول‌های خورشیدی محسوب می‌شود.»

راندمان تبدیل انرژی با پروسکایت فاصله کمی با راندمان سلول‌های سیلیکونی دارد

این دستاورد جهشی بزرگ نسبت به نرخ تقریبی 20 درصدی در تبدیل انرژی با سلول‌های پروسکایت/ارگانیک خورشیدی چندپیوندی است. حالا فاصله این نرخ با نرخ تبدیل 26.7 درصدی در سلول‌های خورشیدی سیلیکونی بسیار کمتر شده است. سلول‌های سیلیکونی در حال حاضر بازار فناوری‌های فوتوولتاییک را به تسخیر درآورده است.

راندمان تبدیل انرژی

پروفسور «هو یی»، محقق ارشد این پروژه از دانشگاه سنگاپور می‌گوید: «فناوری‌های انرژی پاک و تجدیدپذیر برای کاهش کربن اهمیت بسیار زیادی دارند. سلول‌های خورشیدی که انرژی خورشیدی را به‌طور مستقیم به برق تبدیل می‌کنند از جمله نویدبخش‌ترین فناوری‌های انرژی پاک محسوب می‌شوند.»

هو یی معتقد است که افزایش راندمان تبدیل انرژی در سلول‌های خورشیدی به منظور افزایش تولید برق در محیط‌های محدود ضروری است. با این کار همچنین می‌تواند هزینه تولید انرژی‌های خورشیدی را کاهش داد.

فناوری‌های سلول‌های خورشیدی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند و به عنوان یک منبع مناسب برای تامین انرژی پایدار شناخته می‌شوند. با این حال اعتمادپذیری، راندمان، دوام و قیمت آن‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل در تعیین سرنوشت این فناوری‌ها هستند. حالا دانشگاه سنگاپور نشان داده که سلول‌های خورشیدی مبتنی بر پروسکایت می‌توانند جایگاه مناسبی در آینده فناوری‌های فوتوولتاییک داشته باشند و با کمی بهبود در مقیاس گسترده استفاده شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی