ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن کرونا
علمی

توسعه واکسن جدیدی که اثربخشی بالایی روی کرونا اومیکرون و دلتا دارد

شرکت داروسازی فرانسوی «والنیوا» (Valneva) اعلام کرد که واکسن آزمایشگاهی ویروس کرونا آن‌ها در خنثی کردن گونه امیکرون موثر است. واکسن کرونا این شرکت هم اکنون در مرحله پایان آزمایشات فاز سوم خود قرار دارد ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۰

شرکت داروسازی فرانسوی «والنیوا» (Valneva) اعلام کرد که واکسن آزمایشگاهی ویروس کرونا آن‌ها در خنثی کردن گونه امیکرون موثر است. واکسن کرونا این شرکت هم اکنون در مرحله پایان آزمایشات فاز سوم خود قرار دارد و همچنین اولین واکسن غیرفعال شده است که در اروپا آزمایش می‌شود.

در حالی که بیشتر واکسن‌های کنونی با استفاده از پروتئین اسپایک ویروس باعث افزایش سیستم ایمنی افراد می‌شوند، واکسن کرونا این شرکت که VLA2001 نام دارد به عنوان یک نمونه غیرفعال شده نسبت به اکثر واکسن‌های تایید شده فعلی کرونا کمی متفاوت عمل می‌کند. این دسته از واکسن‌ها (غیرفعال شده) حاوی نسخه‌های کاملی از ویروس هستند که در آزمایشگاه رشد کرده و سپس با استفاده از مواد شیمیایی یا حرارت، غیرفعال یا کشته شده‌اند.

برای چندین دهه از این روش سنتی برای تولید واکسن‌های مختلف استفاده شده و از آن در ساخت واکسن‌های سالانه آنفلوانزا هم استفاده شده است.

واکسن کرونا

سطح ایمنی واکسن کرونا والنیوا

والنیوا در جدیدترین اطلاعیه خود با استناد به مطالعات آزمایشگاهی، گزارش می‌کند که آنتی‌بادی‌های حاصل شده از واکسن آن‌ها در خنثی کردن گونه دلتا و امیکرون ویروس کرونا بسیار موثر است. طبق نتایج آن‌ها، واکسن VLA2001 در خنثی کردن گونه اصلی ویروس کرونا و نوع دلتا بسیار موثر بوده و سطح ایمنی 87 درصد را برای گونه امیکرون نشان می‌دهد.

واکسن VLA2001 در حال حاضر آزمایشات انسانی فاز سوم خود را طی می‌کند و داده‌های آزمایش‌ها به طور مدام برای نهادهای نظارتی اروپا ارائه می‌شوند و اگر همه چیز طبق انتظارات پیش برود، در چند ماه آینده تاییدیه استفاده از آن نیز صادر خواهد شد.

البته باید اشاره کرد که والنیوا اولین شرکتی نیست که برای ویروس کرونا تصمیم به ساخت واکسن غیرفعال شده گرفته است. واکسن‌های «سینوفارم» و «سینوواک» چین نیز از رویکرد مشابهی استفاده می‌کنند و تاکنون به میلیاردها نفر تزریق شده‌اند. در همین حال، تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده‌اند که این دسته از واکسن‌ها احتمالا در برابر گونه امیکرون عملکرد خوبی نداشته باشند.

با این وجود، به نظر می‌رسد واکسن VLA2001 شرکت والنیوا عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و باید منتظر ارائه اخبار بیشتری درباره تاییدیه‌های آن باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی