ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شیائومی 11t
فناوری ایران

انجمن واردکنندگان موبایل خواستار کمک وزارت ارتباطات برای رفع ممنوعیت واردات برخی گوشی‌ها شد

در حالی که بیش از 6 ماه از از ماجرای ممنوعیت واردات تعدادی گوشی از برندهای شیائومی، نوکیا، ریل‌می و... می‌گذارد؛ به نظر می‌رسد هنوز برخی از این گوشی‌ها اجازه ورود به بازار کشور را ...

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۵

در حالی که بیش از 6 ماه از از ماجرای ممنوعیت واردات تعدادی گوشی از برندهای شیائومی، نوکیا، ریل‌می و... می‌گذارد؛ به نظر می‌رسد هنوز برخی از این گوشی‌ها اجازه ورود به بازار کشور را نداشته و چند موبایل دیگر نیز به این فهرست اضافه شده است. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعتقاد دارد رفع ممنوعیت واردات این گوشی‌ها تنها با همکاری وزارت ارتباطات و اپراتورها میسر خواهد شد.

اواخر تیرماه انجمن واردکنندگان موبایل خبر از محدودیت در واردات برخی از موبایل‌های برند شیائومی، آلکاتل، نوکیا و... داد. رگولاتوری بنا به دلایل فنی و عدم امکان تماس با شماره‌های اضطراری داخل کشور توسط این مدل از گوشی‌ها، واردات آن‌ها را به کشور ممنوع کرده بود.

انجمن نیز با درک دغدغه این سازمان‌ همواره بر یافتن یک راه حل منطقی تاکید کرده و در این بین توانست با رایزنی با شرکت شیائومی و ارائه آپدیت رسمی، مشکل واردات چند گوشی از فهرست ممنوعه را حل کند.

اما مذاکره با شیائومی با توجه به تحریم‌ها و عدم فروش مستقیم کالا به ایران، کار آسانی نبوده و انجمن همکاری اپراتورها و رگولاتوری برای حل این مشکل را راه‌حل مناسب‌تری دانسته بود:

«دریافت تعهد از بازرگانان برای نصب برچسب روش شماره گیری صحیح سرشماره‌ای اضطراری برای موبایل‌های برندهای مذکور روی جعبه هر گوشی و اطلاع رسانی مناسب در شبکه‌های فروش و شبکه‌های اجتماعی شرکت‌ها برای آگاه سازی مصرف کنندگان تا زمان لغو تحریم‌ها یکی از این پیشنهادات است. همچنین مذاکره با سامانه همتا و همکاری رگولاتوری برای ارسال پیامک اطلاع رسانی به مصرف کننده پس از فعالسازی گوشی با هدف آگاه سازی آنها از روش شماره گیری صحیح شماره‌های ضروری تا زمان لغو تحریم‌ها از دیگر پیشنهادات انجمن واردکنندگان موبایل است. آن‌ها همچنین به این مساله تاکید کردند که می‌توان با اپراتورهای کشور به تعامل رسید تا یک راهکار نرم افزاری برای حل بحران موجود ایجاد کرد.»

اما به نظر می‌رسد هیچ همکاری در این زمینه انجام نشده و محدودیت واردات هم چنان برای سایر گوشی‌ها پابرجا است. علاوه براین طبق نامه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شده به تازگی سه گوشی دیگر نیز به این فهرست اضافه شده است.

ممنوعیت واردات شیائومی

طبق این نامه، رگولاتوری از وزارت صمت خواسته است تا در پی مذاکرات قبلی، از ورود و ترخیص گوشی‌های گوشی‌های شیائومی 11T، 11T pro و وان پلاس 9 را نیز که مشکل فنی برای تماس اضطراری دارند، ممانعت به عمل آورد.

اپراتورها، راهگشای رفع ممنوعیت واردات

2 ماه پایانی سال با توجه به در پیش بودن سال نو، همواره تقاضا برای موبایل با افزایش رو به رو بوده است. به نظر می‌رسد این محدودیت که منجر به کاهش عرضه گوشی‌های پرطرفدار شیائومی شده، در این بازه زمانی بر بازار موبایل تاثیر بیشتری بگذارد. موضوعی که انجمن وارد کنندگان موبایل نیز با انتشار توییتی به آن اشاره کرده‌اند:

«آخرین گزارش‌ همتا اختلاف معناداری را بین واردات و مصرف یکی از مقرون به صرفه ترین برندهای بازار نشان می‌دهد. مصرف این برند در دی‌ماه 316 هزار دستگاه بوده، در حالی که وارداتش 263 هزار دستگاه است. اما ظاهرا اقبال مصرف کننده به این محصولات برای دولت معنایی نداشته و باز هم ممنوعیت واردات برخی مدل های پرتقاضا و مقرون به صرفه در دستور کار قرار گرفته است. چرا گره‌ای که با دست باز می‌شود را می‌خواهند با دندان باز کنند؟ ممنوعیت واردات مدل‌های جدید شیائومی مشتی‌ست نشانه خروار.»

رفع ممنوعیت واردات موبایل

«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در این باره به دیجیاتو گفت: «درخواست سازمان تنظیم مقررات برای افزایش محدودیت‌ها برای واردات برخی از گوشی‌های شیائومی، اوپو، ریلمی و... منجر به کاهش واردات گوشی‌های مقرون به صرفه شده است.»

او با بیان اینکه با وجود کاهش واردات، مصرف و تقاضا برای این گوشی‌ها کاهش نداشته است از وزارت ارتباطات خواست با ورود به این ماجرا و همکاری‌های لازم جهت رفع ممنوعیت واردات فعلی، به ایجاد بازار رقابت منصفانه بین برندها در 2 ماه پایانی سال کمک کند.

اسحاقی در پاسخ به سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه چرا شیائومی همانند چند مدل قبلی، برای سایر گوشی‌ها آپدیت نمی‌دهد، گفت: «شیائومی به طور رسمی با ایران همکاری نکرده و اکنون از 20 کشور دنیا گوشی‌های گلوبال این شرکت وارد ایران می‌شود. از همین روی امکان ارائه آپدیت نرم‌افزاری برای گوشی‌های همه کشورهای دنیا وجود ندارد.»

وی اعتقاد دارد با توجه به اینکه استاندارد ایران در زمینه برقراری تماس اضطراری با سایر کشورها متفاوت است ابراز امیدواری کرد وزارت ارتباطات در این زمینه همکاری کرده تا با ورود اپراتورها به ماجرا این مشکل حل شود: «اپراتورها با افزودن شماره‌های اضطراری به حافظه سیم‌کارت‌ها می‌توانند مشکل برقراری تماس‌های اضطراری را برطرف کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • dariush eghbali
    dariush eghbali | ۷ بهمن ۱۴۰۰

    اصلامگرچیزی به اسم اصطراری توایران وجودداره؟؟ایناگره ای که بادست بازمیشه،،دندون که سهل است،باپامیخوان بازکنن،،همیشه همه چیزشون برعکس خلق است،،سانسورچی لطفابشتاب،

    • dariush eghbali
      dariush eghbali | ۷ بهمن ۱۴۰۰

      ببخشیدنقطه اضطراری جامونده بود👍

مطالب پیشنهادی